Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Finns det 802.11n 5ghz usb-adapter för Mac?

robin_stromberg

Recommended Posts

robin_stromberg

Hej, Jag har en Mac mini 1,83ghz intel core 2 duo och jag undrar om någon vet ifall det finns någon trådlös 802.11n 5ghz usb-adapter (helst upp till 300mps) som är kompatibel med snöleopard att få tag på någonstans?

Jag har varvat internet 2 gånger men inte hittat (det kan ju vara fel på mig :) ).

Tacksam för svar

/Robin

Jag har fått den här och den här (båda 150 Mbit/s) att fungera med denna drivrutin/program för 10.5 Leopard i PPC-mac. Men det finns drivrutin/program för 10.6 på Snöleopard på samma hemsida. Königs program stöder alltså även D-Links modem. I alla fall i Leopard/PPC, för Snöleopard/Intel har jag inte testat. König gör dock ingen distinktion mellan PPC/Intel, jag bara upplyser om det i mitt fall.

Jag hade precis samma problem (och maskin). Hittade efter lite letande Trendnet TEW-644UB som uppfyller de här önskemålen. Den har fungerat utmärkt under något år nu. Kunde köpa den för några hundra hos en firma här i Göteborg - tyvärr minns jag inte namnet men du borde kunna hitta återförsäljaren i Sverige via Trendnet´s webb.

/PO

robin_stromberg

@poken:

På trendnet tew-644ub specen står det att den är kompatibel med 10.4 (tiger) och 10.5 (leopard) men det står inget om 10.6 (snöleopard) eller senare. Funkar det i alla fall för dig?

Dessutom saknade den (vad det verkar) stöd för 5ghz, stämmer det?

802.11n stöder 5 GHz. Läs mer här (och länken till n-standardtekniken). Citat: "... 802.11n operates on both the 2.4 GHz and the lesser used 5 GHz bands. ...". Om USB-dongeln stöder 802.11n ingår således 5 GHz-bandet.

robin_stromberg

@Alix:

Hur menar du? Jag har inte jättekoll på "data" trots att jag slänger mig med stora svåra termer och förkortningar.

Mitt problem är att jag har 100mbits fiber i väggen som går till min par månader gamla airport express, men jag får bara ut crap genom den och jag är ganska säker på att det är digitalboxen som stör ut den, för jag antar att den kör 2,4ghz frekvens. .

Min fru har en iPhone4 som stödjer .11N och 5ghz och vår mac mini vill jag få att göra det så att jag kan isolera Expressen att bara köra 5ghz så vi får bra nätuppkoppling

robin_stromberg

Naturligtvis kommer jag bli tvungen att köpa någon skräprouter att köra min 3GS genom så den inte saggar ner hastigheten på expressen när allt är klart, om det blir det :P men jag vill gärna ha högsta möjliga uppkoppling på minin som jag har till Tv'n

802.11n stöder 5 GHz. Läs mer här (och länken till n-standardtekniken). Citat: "... 802.11n operates on both the 2.4 GHz and the lesser used 5 GHz bands. ...". Om USB-dongeln stöder 802.11n ingår således 5 GHz-bandet.

Felaktig slutsats tyvärr.

Motexempel: iPhone 4 stödjer 802.11n. Dock ej 5GHz.

Mitt problem är att jag har 100mbits fiber i väggen som går till min par månader gamla airport express, men jag får bara ut crap genom den och jag är ganska säker på att det är digitalboxen som stör ut den, för jag antar att den kör 2,4ghz frekvens. .

Min fru har en iPhone4 som stödjer .11N och 5ghz och vår mac mini vill jag få att göra det så att jag kan isolera Expressen att bara köra 5ghz så vi får bra nätuppkoppling

Digitalbox? Över 2.4GHz? Vad för teknik använder den? (Eller vad är det för leverantör? boxer?)

Läs motexemplet ovan, iPhone 4 stödjer ej 5GHz.

Felaktig slutsats tyvärr.

Motexempel: iPhone 4 stödjer 802.11n. Dock ej 5GHz. ...

Jag avsåg bakåtkompatibiliteten på USB-donglarna. 802.11a är 5 GHz.

För övrigt verkar ts problem inte vara att hitta rätt USB-dongel, utan få nätverket att fungera. Digitalboxar är inte min grej, så andra får ta vid där.

robin_stromberg

Nej, inte vad jag vet men den är kopplad med sladd (Ethernet, antar jag). Jag har kommit fram till det för att:

1, jag kan inte köra ip-telefon utan att det blir svart i rutan och boxen hittar inga kanaler.

2, hastigheten på bredbandskollen sjunker från ca 25mbps till ca3-4mbps om boxen är påslagen.

Man börjar ju undra hur hälsosamt det är att låta barn växa upp i en miljö där så mycket radiovågor far omkring :P

Jag avsåg bakåtkompatibiliteten på USB-donglarna. 802.11a är 5 GHz.

För övrigt verkar ts problem inte vara att hitta rätt USB-dongel, utan få nätverket att fungera.

Dock säger standarderna endast:

802.11n 2008 150/300Mbit/s i 2,4 GHz ISM-bandet, eller 5,0 GHz. Skall vara bakåtkompatibelt med 802.11g.

802.11g 2003 54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet, skall vara bakåtkompatibelt med 802.11b.

802.11b 1999 Utökning av 802.11 med upp till 11Mbit/s enbart via radio i 2,4 GHz ISM-bandet.

Och om man "läser på" om den adapter som nämns i denna tråd: TEW-644UB

Så har den endast stöd för b,g,n

http://www.trendnet.com/products/proddetail.asp?prod=155_TEW-644UB

Nej, inte vad jag vet men den är kopplad med sladd (Ethernet, antar jag). Jag har kommit fram till det för att:

1, jag kan inte köra ip-telefon utan att det blir svart i rutan och boxen hittar inga kanaler.

2, hastigheten på bredbandskollen sjunker från ca 25mbps till ca3-4mbps om boxen är påslagen.

Man börjar ju undra hur hälsosamt det är att låta barn växa upp i en miljö där så mycket radiovågor far omkring :P

Jaha, det är en box från väggen eller modem?

Vilken ISP har du? Typ bredbandbolaget eller?

robin_stromberg

Fel av mig då, jag tog för givet att iPhone4 skulle kunna köra 5ghz. Oavsett så ska vi köpa en ny MacBook PRO denna svarta fredag och även om inte telefonerna kommer kunna köra på .11N när jag låser det på 5ghz så vill jag få det att funka på datorerna och få bort boxen ur ekvationen.

robin_stromberg

ISP vet jag tyvärr inte vad det är. Det är en motorolaHD- box från canaldigital, direkt med fiber från väggen

Fel av mig då, jag tog för givet att iPhone4 skulle kunna köra 5ghz. Oavsett så ska vi köpa en ny MacBook PRO denna svarta fredag och även om inte telefonerna kommer kunna köra på .11N när jag låser det på 5ghz så vill jag få det att funka på datorerna och få bort boxen ur ekvationen.

Okej, då är det väl dags att du deklarerar exakt vad ditt nätverk består utav.

Alla enheter från väggen till handflatan med modellnamn samt källa(typ ISP) om du inte köt det själv.

ISP betyder internet service provider. Så vem köper du internet-anslutning av? Telia, comhem, jävulen?

Dock säger standarderna endast:

802.11n 2008 150/300Mbit/s i 2,4 GHz ISM-bandet, eller 5,0 GHz. Skall vara bakåtkompatibelt med 802.11g.

802.11g 2003 54 Mbit/s, i 2,4 GHz ISM-bandet, skall vara bakåtkompatibelt med 802.11b.

802.11b 1999 Utökning av 802.11 med upp till 11Mbit/s enbart via radio i 2,4 GHz ISM-bandet.

Och om man "läser på" om den adapter som nämns i denna tråd: TEW-644UB

Så har den endast stöd för b,g,n

http://www.trendnet....d=155_TEW-644UB

Enligt W står det så här: "Channels operating at 40 MHz are another feature incorporated into 802.11n which doubles the channel width from 20 MHz in previous 802.11 PHYs to transmit data. This allows for a doubling of the PHY data rate over a single 20 MHz channel. It can be enabled in the 5 GHz mode, or within the 2.4 GHz if there is knowledge that it will not interfere with any other 802.11 or non-802.11 (such as Bluetooth) system using those same frequencies."

Nota bene är nog standard och frekvenser inte ts egentliga problem. Men jag är ingen expert, så jag drar mig ur. :D

Enligt W står det så här: "Channels operating at 40 MHz are another feature incorporated into 802.11n which doubles the channel width from 20 MHz in previous 802.11 PHYs to transmit data. This allows for a doubling of the PHY data rate over a single 20 MHz channel. It can be enabled in the 5 GHz mode, or within the 2.4 GHz if there is knowledge that it will not interfere with any other 802.11 or non-802.11 (such as Bluetooth) system using those same frequencies."

Nota bene är nog standard och frekvenser inte ts egentliga problem. Men jag är ingen expert, så jag drar mig ur. :D

Fast det där handlar ju bara om den interna indelningen av frekvenser inom 2.4GHz- samt 5Ghz-bandet.:crossfingers:

Att kunna utnyttja flera kanaler samtidigt (t.ex. två närliggande inom 5GHz eller 2.4GHz-bandet) är det som möjliggör 300MBit/s. Men det kräver också fler antenner. Det är därför som du ser Routrar med 3 antenner ibland. Och det är även därför som det är svårt att få in det i bärbara enheter,det saknas plats för antenner helt enkelt.

robin_stromberg

Internetleverantör är bredband2(inte jävulen, läs; comhem), jag har en sladd direkt från väggen till airport express och därifrån går nätet ut till Mac mini'n, ps3 och två iphones (1st 3GS och en 4:a). Digitalboxen (med canaldigital som leverantör) är kopplad direkt från väggen i ett annat uttag bredvid sladden som går till expressen

Okej, jag litar på dig. :)

Då får jag hoppas att jag inte ljugit på något sätt.:crossfingers:

Utbildar man sig till civilingenjör i datateknik så borde man i alla fall förstå sig på tekniken någorlunda.

Då får jag hoppas att jag inte ljugit på något sätt.:crossfingers:

Utbildar man sig till civilingenjör i datateknik så borde man i alla fall förstå sig på tekniken någorlunda.

Själv är jag samhällsvetare... :D

Internetleverantör är bredband2(inte jävulen, läs; comhem), jag har en sladd direkt från väggen till airport express och därifrån går nätet ut till Mac mini'n, ps3 och två iphones (1st 3GS och en 4:a). Digitalboxen (med canaldigital som leverantör) är kopplad direkt från väggen i ett annat uttag bredvid sladden som går till expressen

Okej.

Så all din internet-aktivitet går via comhem och din Airport Express.

Kan ju vara läge att förklara att hastigheten som du kan få ut på varje enskild enhet sjunker när fler enheter som ansluter till nätverket.

Den ensamma expressen sköter all trafik:

• Från internet till någon enhet.
  • Från en enhet till en annan. (Detta går också hälften så snabbt eftersom datan först måste skickas till expressen för att sedan skickas vidare till den mottagande enheten.

Expressen har helt enkelt en gräns för hur mycket data den kan skyffla i olika riktningar.

Vilken typ av uttag är det som går till Digitalboxen? Är det nätverksbaserat eller någon annan knasig kabel?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...