Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grundkurs i iPhone app-programmering?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Kort sagt, jag undrar om det finns någon svensk kurs i programmering för iPhone-applikationer med följande krav:

 

- Distanskurs

- Grundkurs utan krav på förkunskap inom objektorienterad programmering

- Kurs på svenska

 

Finns detta?

Har förstås sökt själv på nätet, men det verkar som att man oftast måste ha förkunskap av objektorienterad programmering i C eller Java. Där har jag en tilläggsfråga. Om jag nu måste lära mig ett språk innan Objective-C, som gör det lättare att lära mig det, är det verkligen C? Inte C++?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en anledning till att objektorienterad programmering är ett krav. Objective C kräver viss grundläggande förståelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Det var inte direkt svar på min fråga. Men ja, jag förstår att det krävs förståelse för objektorienterad programmering för att lära sig Objective-C. Men varför kan man inte, som när du lär dig C++ eller liknande, gå igenom det i början av kursen? Objektorienterad programmering är väl mer ett sätt att programmera, det är ju inte ett språk i sig. Så vad ska det spela för roll om det är C++ eller Objective-C du ska lära dig? En grundkurs i respektive språk bör gå igenom objektorienterad programmering oavsett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte direkt svar på min fråga. Men ja, jag förstår att det krävs förståelse för objektorienterad programmering för att lära sig Objective-C. Men varför kan man inte, som när du lär dig C++ eller liknande, gå igenom det i början av kursen? Objektorienterad programmering är väl mer ett sätt att programmera, det är ju inte ett språk i sig. Så vad ska det spela för roll om det är C++ eller Objective-C du ska lära dig? En grundkurs i respektive språk bör gå igenom objektorienterad programmering oavsett?

Nej, en godtycklig grundkurs i C++ behöver inte gå igenom OOP.

Dock vore det ett plus, utöver grundkunskapen om funktionell programmering. Finns dock säkert kurser som riktar sig mot C++ och OOP.

 

En grundkurs i Objective-C eller java bör dock gå igenom OOP då det är en grundläggande del i språket.

 

Så för att försöka svara på frågan i din första post:

Ja du kan tex lära dig C++ först, sedan bygga på med ett objektorienterat språk så som Java eller Obj-c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Okej, så C++ bör jag lära mig för att få en så enkel övergång till Obj-C som möjligt.

 

Då kommer min nästa fråga. Som grundar sig i att jag tidigare gick en distanskurs i OOP i PHP på BTH. Där kursen var alldeles för dålig. Kursadmin var alldeles för rörig och kursupplägget väldigt bristande i sin pedagogik. Man fick i princip tillgång till ett wiki med kunskap och därifrån var det upp till sig själv att lära sig. Dom uppgifter man fick var dåligt utarbetade. Det var alldeles för mycket koder som "du inte behöver bry dig om" men som gjorde allting väldigt rörigt. Jag skulle vilja gå en kurs som verkligen börjar från grunden.

 

Skulle gärna se ett upplägg att man ska programmera en applikation själv men med omfattande beskrivningar och förklaringar. Att dom då leder mig igenom byggandet med fokus på applikationen i uppgiften bara. Att steg 1 till exempel är "class { }", och att dom då beskriver vad den betyder för just vår funktion. Inga andra beskrivningar vad man mer kan använda det till. Om ni förstår min poäng?

 

Så jag skulle vilja få rekommendationer av andra som gått distanskurser. Vilka skolor har bra distanskurs-verktyg eller kan ni rekommendera en specifik kurs för mina önskemål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt i somras och försökte lära mig Objective-C, utan några egenliga förkunskaper i objektorienterad programmering. Jag följde kursen som gavs på distans av linneuniversitetet, det egentliga kursmaterialet ligger på sidan http://www.iosapplikationer.se/ samt kursen på samma ämne från Stanford Universitetet (finns på iTunes U).

 

 

Jag tycker mig ha fått en rätt bra koll på hur saker hänger ihop, börjar man med kursen på svenska får man många saker förklarade som annars inte är helt självklara.

 

Jag säger inte att mina kunskaper är 100%iga men jag lyckas i alla fall implementera de funktioner jag vill i mina appar.

Jag kan väl tillägga att jag inte varit inskriven på någon av dessa kurser och därför inte kunnat ansöka om studiemedel men det framgår inte så tydligt om det är kunskapen eller högskolepoängen du är ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Vi gör så här istället. Nu vill jag ha ett rakt svar och gärna en motivering på det:

 

Vilket språk är bäst att lära sig innan Objective-C? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gör så här istället. Nu vill jag ha ett rakt svar och gärna en motivering på det:

 

Vilket språk är bäst att lära sig innan Objective-C? :)

 

 

Så här tycker jag du skall göra för att få riktigt bra förståelse för Obj-C och Cocoa Touch som är ramverket som du i huvudsak programmerar med när du skapar iOS-appar.

 

Lär dig först C (antingen genom kurs eller läs en bok)

När du kan C så tycker jag du skall lära dig C++ både med och utan objektorientering

Sen skall du lära dig Obj-C samt kanske även läsa en bok eller två som behandlar objekt orientering oavsätt språk.

 

Detta ger dig en djup förståelse för hur allt hänger ihop och du kommer bli en bra utvecklare i C-familjens språk.

 

Har du inte det tålamodet och vill komma igång snabbt men kanske inte bli ett proffs på alla härliga aspekter av C och dess olika utvecklingar så kan du läsa boken Programming Objective-C 2.0 av Koch mycket bra bok som igentligen inte förutsätter några förkunskaper om språket. Vill du sedan bli duktig på iOS så bör du läsa lite mer om Cocoa och Cocoa Touch samt surfa runt på developer.apple.com och förkovra dig i apierna.

 

Hoppas det hjälpte!

 

Mvh

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ett jättebra svar tycker jag. Självklart skulle man ju vilja proffs, samtidigt vet jag inte om jag har det tålamodet. Jag har svårt att lära mig saker genom massa läsning. Jag vill få lite framgång direkt. Det bästa är att arbeta med simpla labbar och uppgifter som sedan blir mer avancerade med tiden. Men så man får faktiskt göra sig en app redan från början.

 

Sen är det ju så, jag vet att många tycker det är löjligt. Men jag tycker ändå det är 10 gånger lättare att lära sig när materialet är på svenska. Och jag tycker personligen inte det påverkar att programspråken och miljön sedan är på engelska. Men kurslitteratur på svenska som använder de engelska orden vid beskrivning av programfunktioner m m är det bästa tycker jag. Men jag gissar väl att det inte finns så mycket på svenska...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett jättebra svar tycker jag. Självklart skulle man ju vilja proffs, samtidigt vet jag inte om jag har det tålamodet. Jag har svårt att lära mig saker genom massa läsning. Jag vill få lite framgång direkt. Det bästa är att arbeta med simpla labbar och uppgifter som sedan blir mer avancerade med tiden. Men så man får faktiskt göra sig en app redan från början.

 

Sen är det ju så, jag vet att många tycker det är löjligt. Men jag tycker ändå det är 10 gånger lättare att lära sig när materialet är på svenska. Och jag tycker personligen inte det påverkar att programspråken och miljön sedan är på engelska. Men kurslitteratur på svenska som använder de engelska orden vid beskrivning av programfunktioner m m är det bästa tycker jag. Men jag gissar väl att det inte finns så mycket på svenska...?

 

Tycker inte det finns så mycket bra böcker på svenska, har när jag var yngre läst en del på svenska men inte nu på säkert 15 år. De böcker som håller kvalité´och pedagogik är på engelska och de flesta bra webbsidor som behandlar dessa ämnen är också på engelska. Så det är nog så att du får ta och bita i det sura äpplet och läsa på engelska, och med tiden blir du ju bättre på det också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag tvivlar inte på att böckerna på engelska är bättre. Men inlärandet blir för mig mycket svårare och jag tappar lätt motivationen när jag måste sitta och google translatea massa termer. Det skulle vara bra att läsa introduktion och grunderna på svenska i alla fall så man kommer igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite "off-topic" kanske... Jag skulle oxå vilja lära mig lite mer för att kunna göra nån app kanske. Fast jag har kikat lite på det där "Appcelerator" (Titanium) http://www.appcelerator.com/ Titanium känns bra och genomtänkt. Bra att dem har stöd för fler, så man kan göra cross over-appar på ett enkelt sätt. De har ju inbyggt stöd för php (och andra språk), så man behöver inte göra sin app i Objective-C. Tycker det känns svårt att lära sig ett nytt språk lite "på kommando" så. Vet att jag bara kommer att stressa mig själv så blir det låst liksom. Känns i a f som ett bra sätt att komma igång med den kanske man får mer/bättre insyn i apptillverklingen/struktur, så man varteftersom sen kan gå över till något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att gå från C till C++ tar månader, att gå från C till Obj-C tar en eftermiddag. Dock förutsätter scenariot att du kan programmera och även förstår objektorienterad programmering.

Det är några få tillägg till C så blir det Obj-C. Men C++ är skulle jag vilja påstå ett helt annat språk än C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag börjar förstå att C ändå är närmare n C++. Det kan hända att jag förvirrats lite i allting. Jag har nämligen tänkt som att C++ är en vidareutveckling av C där den stora skillnaden är att C++ är objektorienterat. Och eftersom Objective-C också är objektorienterat så borde vara en enklare övergång från C++. Förstår ni mitt tänk?

 

Kan nämna att jag är en PHP-programmerare som inte är van att koda objektorienterat. Jag förstår dock principen, jag kan läsa och till viss del modifiera färdiga classer i PHP. Jag har dessutom gått en grundkurs i Java på högskolenivå. Men den kunskapen är inget att förlita sig på. Det jag fick med mig därifrån är typ lite mer förståelse kring arbetssättet med att man importerar bibliotek och definierar variabler mer strikt och så. Men jag kan absolut inte koda något eget i Java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar förstå att C ändå är närmare n C++. Det kan hända att jag förvirrats lite i allting. Jag har nämligen tänkt som att C++ är en vidareutveckling av C där den stora skillnaden är att C++ är objektorienterat. Och eftersom Objective-C också är objektorienterat så borde vara en enklare övergång från C++. Förstår ni mitt tänk?

 

Kan nämna att jag är en PHP-programmerare som inte är van att koda objektorienterat. Jag förstår dock principen, jag kan läsa och till viss del modifiera färdiga classer i PHP. Jag har dessutom gått en grundkurs i Java på högskolenivå. Men den kunskapen är inget att förlita sig på. Det jag fick med mig därifrån är typ lite mer förståelse kring arbetssättet med att man importerar bibliotek och definierar variabler mer strikt och så. Men jag kan absolut inte koda något eget i Java.

 

Böcker du förr eller senare borde läsa om du vill hålla på med programmering:

 

  • Introduction to Object-Oriented Programming (Bra bok som tar upp det mesta om objektorientering)
  • The C programming language, Kernighan & Ritchie (Boken av grabbarna som skapade språket C)
  • The C++ Programming language, Stroustrup (Boken av grabben som skapade C++, kräver förkunskaper och att du programmerat lite innan).
  • Design patterns, Gamma et al (Bra bok när man blivit lite mer insatt o programmering och går igenom lite design tips för applikationer)
  • Programming Python, Lutz (Bra bok som beskriver det dynamiska språket python)
  • Programming Ruby 1.9, Thomas (Bra bok som beskriver det dynamiska språket Ruby)

 

Bok Svenska

  • Java direkt med Swing, Skansholm (Börja med denna då den är på svenska och går igenom java och objektorienterad programmering i det språket. ).

 

Men detta är nog inte snabbaste vägen till att koda iOS applikationer med det är böcker som du verkligen borde läsa om du gillar programmering.

 

En annan bra bok som du också bör läsa är The Pragmatic programmer, läs den efter du programmerat seriöst i några månader så kommer du få en riktig upplevelse :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar förstå att C ändå är närmare n C++. Det kan hända att jag förvirrats lite i allting. Jag har nämligen tänkt som att C++ är en vidareutveckling av C där den stora skillnaden är att C++ är objektorienterat. Och eftersom Objective-C också är objektorienterat så borde vara en enklare övergång från C++. Förstår ni mitt tänk?

 

Kan nämna att jag är en PHP-programmerare som inte är van att koda objektorienterat. Jag förstår dock principen, jag kan läsa och till viss del modifiera färdiga classer i PHP. Jag har dessutom gått en grundkurs i Java på högskolenivå. Men den kunskapen är inget att förlita sig på. Det jag fick med mig därifrån är typ lite mer förståelse kring arbetssättet med att man importerar bibliotek och definierar variabler mer strikt och så. Men jag kan absolut inte koda något eget i Java.

 

Mycket syntax är lika i C och C++ men att bemästra C++ från att vara duktig på C tar månader. Att istället gå från C till Obj-C tar timmar i jämförelse.

Se inte C++ som "en fortsättning" på C...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dej C först och lär dej sedan Obj-C. Om jag inte minns helt fel så finns det en bok som heter "Learn C on the Mac" som ger dej en bra grund innan du går vidare. Efter att du känner dej bekväm med C så kan du kolla in dom nya iTunes U som Standford har gett ut.

 

Regga dej även på developer.apple.com för att få tillgång till allt du behöver rörande Obj-C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg denna tråd och tänkte "sno" den lite för en snabb fråga eftersom jag också börjat bli riktigt intresserad av att lära mig skapa en app. Läser runt nu för att lära mig om programmet C som verkar vara det obligatoriska att lära sig innan c++ och Obj c.

När dom försöker lära en hur man programmerar skriver dom hur man ska göra men finns det något nybörjar program man kan träna lite med samtidigt som de beskriver hur man ska göra för att lära sig det praktiskt?

 

Hoppas ni förstod vad jag menade, säg till annars! :D

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar inte på att böckerna på engelska är bättre. Men inlärandet blir för mig mycket svårare och jag tappar lätt motivationen när jag måste sitta och google translatea massa termer. Det skulle vara bra att läsa introduktion och grunderna på svenska i alla fall så man kommer igång.

 

API'erna är på engelska ändå så det finns ingen anledning att läsa svenska böcker. All kod är på engelska oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Det där är bara strunt prat. Förstår inte varför man tror att litteraturen måste vara på engelska bara för språket är på engelska? Man kan fortfarande tycka det är lättare att lära sig på svenska. Men självklart översätter man inte själva programmeringsspråket till svenska eller programmen man jobbar i. Termer och koder bör vara på engelska. Men att få veta hur det fungerar och den teoretiska inlärningen ser jag inte varför det nödvändigtvis måste vara på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi gör så här istället. Nu vill jag ha ett rakt svar och gärna en motivering på det:

 

Vilket språk är bäst att lära sig innan Objective-C? :)

 

Tror jag börjar tappa spåret lite, vad är egentligen syftet med att gå via ett annat språk? Varför inte gå rakt på det du VILL lära dig?

 

Om du redan kan PHP så är det inte direkt något jättekliv till C så varför du ska gå via C förstår jag inte, känns onödigt.

 

Att lära sig OOP genom C++ känns, pja, kanske inte så bra. Onödigt krångligt språk.

 

Har du hittat någon kurs eller liknande i Objective-C? Om du hittar nån sån på svenska så borde det ge sig själv vilka kunskaper du absolut måste ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Peter Westerlund

Är det någon som känner till om det finns någon Grundkurs i objektorienterad programmering med objective-C?

 

Alltså, en kurs där du lär dig objektorienterad programmering, med hjälp av språket Objective-C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Såg igår att det finns lite litteratur (gratis) direkt från Apple. Har inte hunnit kika på dem än, så jag kan inte säga om de var bra el inte.

 

post-64246-076694900 1325422672_thumb.png

 

http://itunes.apple....409921415?mt=11

 

Beror på vilka förkunskaper du har, kan du redan programmera i ett annat språk så duger dessa alldeles utmärkt, är du ny så är nog annan litteratur att föredra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag KAN php. Men jag kan INTE oop. Men vad jag förstått så vill man ju inte kalla php för programmering? Så i så fall kan jag väl inget programmeringspråk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...