Kats Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Hej Är efter lång väntan nu lycklig konverterad från PC till Mac och har tusen undringar! Den första gäller alla mina bilder. Jag har ca 20.000 bilder på en extern hårddisk, organiserade i programmet ACDSEE som finns på min PC. Vet inte riktigt hur jag ska göra på bästa sätt för att kunna arbeta med mina bilder i macen. Jag vill helst inte ha 20.000 bilder på hårddisken, men har förstått att iphoto inte kan användas på bilder som ligger externt. Vad jag behöver är ju att kunna organisera och sortera bilderna så att jag lätt hittar vad jag söker. Hur gör man? använder man Iphoto och har alla bilder på hårddisken? Eller finns det något bra bilddatabasprogram för macen? Vore jättetacksam för lite tips /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse1 Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Programmet Aperture är bra på att hålla reda på massvis med bilder och du kan ha dom på en eller flera externa diskar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FlashMAc Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Hej Är efter lång väntan nu lycklig konverterad från PC till Mac och har tusen undringar! Den första gäller alla mina bilder. Jag har ca 20.000 bilder på en extern hårddisk, organiserade i programmet ACDSEE som finns på min PC. Vet inte riktigt hur jag ska göra på bästa sätt för att kunna arbeta med mina bilder i macen. Jag vill helst inte ha 20.000 bilder på hårddisken, men har förstått att iphoto inte kan användas på bilder som ligger externt. Vad jag behöver är ju att kunna organisera och sortera bilderna så att jag lätt hittar vad jag söker. Hur gör man? använder man Iphoto och har alla bilder på hårddisken? Eller finns det något bra bilddatabasprogram för macen? Vore jättetacksam för lite tips /K Ingen liten fråga du tar upp. Kanske skall du ställa samma fråga på Fotosidan.se så får du nog en mängd svar. Jag skall i alla fall försöka ge dig ett kort svar. 1. iPhoto är ett OK program för enkel redigering och som också klarar raw-bilder. Det är också bra att använda om man vill göra kalendrar böcker mm och beställa dem från Apple. Tyvärr har programmet en del egenheter. Bland annat hur den lagrar bilder. Vad jag vet kan man inte ändra var den lagrar bilderna. Det andra är att den lagrar i ett eget format så det inte går att se bilderna i Finder. 2. De bästa programmen för att katalogisera sina bilder och redigera dem är Adobe Lightroom och Aperture. De flesta av oss som jobbar mycket med bilder kör idag Lightroom. 3. Fotograferar man i RAW så växer bilddatabasen snabbt. Min databas innehåller över 45 000 bilder och är på en 700 Gb. Att lagra detta säkert på en intern hårddisk är inte smart. Personligen har jag lagt detta på en Qnap Nas-server som är raidad så att de 2 diskarna är speglade. Detta gör att om en hårddisk lägger av så har jag en kopia på den andra, så när jag trycker i en ny disk kommer servern automatiskt återskapa den andra disken. Nu räcker inte det för att man skall vara säker. Man bör också ta en back-up av Nas-servern med jämna mellanrum till en Extern HD som man sedan förvarar på annan plats med tanke på brand och stöld. Hoppas detta ger dig en del svar. Vill du veta mer bör du nog som sagt ställa frågan på fotosidan. Där kommer du snabbt få hjälp av ett antal kunniga personer och deras olika åsikter om arbetsflöden, lagringslösningar mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Iphoto är ett enkelt konsumentprogram för bilder. För mer avancerade tillämpningar så finns Aperture. Jag tycker det är betydligt enklare och smidigare och trevligare att använda än Lightroom. Dessutom är ju Aperture halva priset jämfört med Lightroom. Iphoto och Aperture liknar varandra, du importerar bilderna till programmet och skapar en struktur inuti programmet med mappar, album, olika projekt och händelser. Aperture har fler och mer avancerade funktioner för detta och dessutom fungerar Aperture utmärkt med bilddatabaser på flera enheter, Aperture kan absolut hantera bilddatabaser på externa hårddiskar. Jag själv kör bara med Aperture nu för tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiwi Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Rekommenderar också Aperture när man 1) har väldigt många bilder, 2) vill kunna dela upp bilderna på externa diskar och 3) vill ha fler valmöjligheter med bildredigering/-sortering etc. Dock ska det sägas att man visst kan ha sitt iPhoto-bibliotek på en extern hårddisk. Men det måste alltså samlas på ett ställe. / Kiwi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Det stämmer att man kan ha iPhoto-databasen på en extern hårddisk, kruxet är att iPhoto inte stödjer flera databaser på olika ställen - vilket Aperture gör. Så det är mycket enklare och mer flexibelt att använda Aperture. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kats Posted November 26, 2011 Author Share Posted November 26, 2011 Tack alla för goda svar. Det låter som att Aperture är det som jag nu ska undersökas lite närmare. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiwi Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Det stämmer att man kan ha iPhoto-databasen på en extern hårddisk, kruxet är att iPhoto inte stödjer flera databaser på olika ställen - vilket Aperture gör. Så det är mycket enklare och mer flexibelt att använda Aperture. Så... exakt vad skiljer detta inlägg från det jag skrev precis ovanför? / Kiwi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Kiwi, jag förtydligade att Aperture kan ha flera databaser (och de kan ligga på olika ställen) för bilder, medan iPhoto har en databas som kan ligga varsomhelst men det är fortfarande en databas. Har du problem med att jag förtydligade detta som jag inte uppfattade som tydligt hos dig? Ska jag be om ursäkt för att jag förtydligade något du skrev, har jag trampat dig på fötterna för att jag gjorde en förtydling, har jag sårat din självklänsla eller vad är din klagan frågan om egentligen???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FlashMAc Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Tack alla för goda svar. Det låter som att Aperture är det som jag nu ska undersökas lite närmare. /K Tycker du skall titta närmare på både Aperture och Lightroom. Åtminstone kan du ladda ner en demoversion av LR som är fullt fungerande i 30 dagar. Det finns också en 30 dagars demo för Aperture. LR är definitivt det mer kapabla alternativet fast Aperture är klart billigare. Prova och se vad du trivs med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiwi Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Kiwi, jag förtydligade att Aperture kan ha flera databaser (och de kan ligga på olika ställen) för bilder, medan iPhoto har en databas som kan ligga varsomhelst men det är fortfarande en databas. Har du problem med att jag förtydligade detta som jag inte uppfattade som tydligt hos dig? Ska jag be om ursäkt för att jag förtydligade något du skrev, har jag trampat dig på fötterna för att jag gjorde en förtydling, har jag sårat din självklänsla eller vad är din klagan frågan om egentligen???? Jag undrade om Du öht hade läst mitt inlägg. Jag skrev ju just att Aperture kan dela upp biblioteket på flera diskar och att iPhoto inte kan göra det, något Du sedan också skriver i inlägget efter – som om det vore någon ny information. Jag kan inte tycka att det är ett "förtydligande", snarare ett upprepande. Nu vet jag Din inställning i frågan. Gott så. / Kiwi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.