Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule (master) + Telia Modem (slave)

Bezzan

Recommended Posts

Har ett Thomson router/modem från Telia men vill koppla upp mina prylar mot mitt TC fast fortfarande kunna nå internet. har prövat runt lite med det ända jag lyckades göra är att TC ger upp sina router skills och blir där med Modemets slav.

Får alltså koppla upp mig mot modemet för att kunna ha tillgång till TC (som då alltså blir osynlig men är där). Andra alternativet är att jag få byta från och till (trådlösa nätverk) om jag vill säkerhets kopiera eller om jag vill vara ute på nättet.

Måste finnas ett sätt jag kan koppla upp mig mot min TC (som då blir min prio/master anslutning) och fortfarande kunna gå ut på nättet.

Lösningen ska alltså vara tråd löst på något sätt.

Är det någon som är kunnig och kan tänka sig komma med en lösning =)

Tack för era svar!

Välj vilken du vill:

1. Skapa ett stort nät. TC är DHCP-host, TH är gateway. Du kan ansluta till båda TC och TH, båda delar samma nätverk.

• Stäng av DHCP-server på Telia Thompson.
  • Sätt fast IP 192.168.1.2 på TC
  • Sätt DNS samt GATEWAY på TC till 192.168.1.1
  • Koppla samman LAN i TH med LAN på TC.
  • Anslut till TC eller TH med enheter.

2. Samma som 1. Men TH är DHCP-host.

• Stäng av DHCP-server på TC
  • Sätt fast IP 192.168.1.2 på TC
  • Sätt DNS samt GATEWAY på TC till 192.168.1.1
  • Koppla samman LAN på TH med LAN på TC.
  • Anslut till TC eller TH med enheter.

3. Nästla nätverken. Använd bara TC.

• Stäng av WIFI på TH.
  • Koppla LAN på TH till WAN på TC.
  • Anslut till TC med enheter.

Och, det finns inget som heter SLAVE eller MASTER i nätverk. Dock på IDE-bussen.

tror inte jag riktigt förstod det du skrev då det inte funkar!?

enda sättet jag kan stänga av dhcp på tc är om jag samflättad (eller vad jag ska kalla det) och då försvinner TC från listan men jag kan hitta den om jag e uppkopplad till modemet.

gateway kunde jag inte hitta var jag ställer in. koppla TC lan med TH lan? sladd? (det är det jag vill komma undan)

nee jag vet att det inte är master eller slave ville bara framföra ett budskap, att det skulle bli lättare att fatta vad jag menade

jag vill alltså koppla upp mig mot min TC och den ska isin tur vara uppkopplad mot modemet och allt detta ska ske trådlöst. =)

Om du vill att du ska vara ansluten till TC samtidigt som TC är ansluten till TH trådlöst så går det inte. TC har inte två wifikort, så den kan inte göra två uppgifter samtidigt.

Dessutom är ger det väldigt dålig hastighet i ditt nätverk om du ska göra så.

Det finns inget sätt att brygga dessa två enheter? känns som jag tappar fart som när jag säkerhets kopiera till TC via TH. annars blir det kabel =/

Tack för dina svar!

Det finns inget sätt att brygga dessa två enheter? känns som jag tappar fart som när jag säkerhets kopiera till TC via TH. annars blir det kabel =/

Tack för dina svar!

Jo det går att brygga dom. Med kabel.

Eller trådlöst, men då får du leva ett långsamt liv i 54MBit/s och låsa Extremen fungera som en "slav" om jag skall uttrycka det på ditt sätt.

så jag kör nu TC försvinner från listan och kan därför inte vara min primära router. trist att man inte kan koppla upp sig mot TCn och ha internet men får försöka med att dra en kabel =) annars köpa en router (X) som i sin tur har en brygga till TH. trådlös mac till TC. TC sladd till X. X och TH via en brygga. känns bara att det blir en för mycket router men har iaf två alternativ kabel eller en router till =)

Men ditt problem är fortfarande att du måste ha kvar TH.

Jag tycker att du borde "skita" i TH. Dvs inaktivera den så mycket det går och sedan ställa din TC bredvid den och endast använda den.

Kör med samma utrustning plus en Express också.

Jag har ställt in Extremen efter följande

post-34005-076925200 1322247731_thumb.jpg

post-34005-027997000 1322247746_thumb.jpg

post-34005-098562300 1322247771_thumb.jpg

och Expressen

post-34005-079989600 1322247817_thumb.jpg

Men det går lika bra att låta Extremen skapa ett trådlöst nät, men då når det inte mig på nedanvåningen.

Så jag har alltså Thomson som modem och router, samt skapar ett 2.4 GHz N-nät, Extreme som sköter skrivare och hårddiskar för Time Machine och en Express som skapar ett 5 Ghz N-nät samt streamar min musik till stereon.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...