Semmelman Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Vad gör jag här? Vad gör jag här? Vad gör jag här? Vad gör jag här? Hörde det på radion idag, tyckte det var lite kul, samma mening med fyra olika betydelser, hur begränsat är inte skriftspråket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Har också undrat vad du gör här.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Jo det har jag oxå undrat.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Det finns frågor och det finns frågor....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 -Och vad gör jag här? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 För egen del har jag inga svar på någon av formuleringarna. Kanske svaret är: ren slentrian? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Jo det har jag oxå undrat.. Betoningar som ändrar betydelse? Som visar vilket komplicerat språk vi fått med modersmjölken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Betoningar som ändrar betydelse? Som visar vilket komplicerat språk vi fått med modersmjölken? Nej, så otydligt hade det inte varit om vi haft vänsterstyre. Allt är Alliansens fel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Vad är det för kvalitativ skillnad på de två första? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 POLITIK ÄR ATT VILJA! Sa Palme en gång.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Vad gör jag här? = Vad gör jag här bland alla ufon? Vad gör jag här? = Varför gick jag hit för? Nej! Vad gör jag för tokigt nu då? Tror jag, kan oxå mycket väl börja blanda ihop dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 POLITIK ÄR ATT VILJA! Sa Palme en gång.. Och uppköparna kör idag efter den parollen, att vilja är viktigare än att kunna. Palme hade talets gåva, men sen var det slut ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Och uppköparna kör idag efter den parollen, att vilja är viktigare än att kunna. Palme hade talets gåva, men sen var det slut ... S hade inte varit detsamma idag om Palme inte hade blivit mördad Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 S hade inte varit detsamma idag om Palme inte hade blivit mördad Det var 86 han strök med, eller hur? 25 år är en lång tid. Kanske du drömmer om Per Albin Hansson också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 S hade inte varit detsamma idag om Palme inte hade blivit mördad Levde du överhuvudtaget när Palme var aktiv. Inrikespolitiskt var han totalt värdelös, Sverige var för litet för honom, han ville ha en större arena. Palmes efterföljare återförde debatten och retoriken till sakfrågor och inte bara en massa utfall. Men iom mordet på honom blev han helgonförklarad. Jag kommer ihåg min första reaktion tidigt på efternatten när nyheten spreds: Det är för jävligt, men man får inte döda ens en pajas. Inrikes var han en pajas, otroligt skicklig i att undvika sakfrågorna men att ändå vinna debatter pga den förnedrande retoriken han körde med. Juholt är i sammanhanget en totalt misslyckad efterapning. Nej, Palme förstörde den seriösa politiska debatten, hans efterföljare, som saknade hans utstrålning, förde den tillbaka till något sundare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Det var 86 han strök med, eller hur? 25 år är en lång tid. Kanske du drömmer om Per Albin Hansson också? Jag tror palmes fall blev S fall på lång sikt, han hade mycket arbete kvar inom partiet att utföra Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Levde du överhuvudtaget när Palme var aktiv. Inrikespolitiskt var han totalt värdelös, Sverige var för litet för honom, han ville ha en större arena. Palmes efterföljare återförde debatten och retoriken till sakfrågor och inte bara en massa utfall. Men iom mordet på honom blev han helgonförklarad. Jag kommer ihåg min första reaktion tidigt på efternatten när nyheten spreds: Det är för jävligt, men man får inte döda ens en pajas. Inrikes var han en pajas, otroligt skicklig i att undvika sakfrågorna men att ändå vinna debatter pga den förnedrande retoriken han körde med. Juholt är i sammanhanget en totalt misslyckad efterapning. Nej, Palme förstörde den seriösa politiska debatten, hans efterföljare, som saknade hans utstrålning, förde den tillbaka till något sundare. Jag var 17 år när Palme blev mördad. Palme var mycket saklig och en mycket skicklig retoriker, det fanns inte någon som hade en chans mot honom. Han var mycket duktig inrikespolitiskt så jag vet inte vad du får det ifrån Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Jag tror palmes fall blev S fall på lång sikt, han hade mycket arbete kvar inom partiet att utföra Och jag å andra sidan tror att det inte hänger så mycket på person som i tiden. Tiderna förändras och så även Sverige. I takt med att vi får det bättre så krymper behovet av en stat som på ett förälderligt sätt tar hand om allt. Reinfeldt är ingen landsfader, medan Moderaterna, och han, har stort förtroende. Vi behöver inte längre landsfadern Palme, eller Per Albin för den delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Och jag å andra sidan tror att det inte hänger så mycket på person som i tiden. Tiderna förändras och så även Sverige. I takt med att vi får det bättre så krymper behovet av en stat som på ett förälderligt sätt tar hand om allt. Reinfeldt är ingen landsfader, medan Moderaterna, och han, har stort förtroende. Vi behöver inte längre landsfadern Palme, eller Per Albin för den delen. Vi måste akta oss för högerpolitikens grundläggande ideologi som orsakar klyftor i samhället och försämrar välfärden, de nya Moderaterna har skicklgt maskerat högerns grundläggande ideologi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Jag var 17 år när Palme blev mördad. Palme var mycket saklig och en mycket skicklig retoriker, det fanns inte någon som hade en chans mot honom. Han var mycket duktig inrikespolitiskt så jag vet inte vad du får det ifrån Det förklara saken, åldern alltså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Jag var 17 år när Palme blev mördad. Palme var mycket saklig och en mycket skicklig retoriker, det fanns inte någon som hade en chans mot honom. Jag var ju lite äldre vid hans frånfälle men kommer ihåg att han var en väldigt elak retoriker som hela tiden vägde upp och ner på tårna. Kanske var dessa två saker något han gjorde för att uppväga sin längd som verkligen inte var mycket att skryta med... Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Jag var ju lite äldre vid hans frånfälle men kommer ihåg att han var en väldigt elak retoriker som hela tiden vägde upp och ner på tårna. Kanske var dessa två saker något han gjorde för att uppväga sin längd som verkligen inte var mycket att skryta med... haha ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
iKnattarna Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Jag var ju lite äldre vid hans frånfälle men kommer ihåg att han var en väldigt elak retoriker som hela tiden vägde upp och ner på tårna. Kanske var dessa två saker något han gjorde för att uppväga sin längd som verkligen inte var mycket att skryta med... Är längd nå't att skryta med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Även om tråden var flummig från början, så var det nog ändå nytt rekord i tid till OT... Link to comment Share on other sites More sharing options...
iMarc Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Han hade ju ett enormt fotarbete minns jag när han stod i talarstolen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.