Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"SIM not valid"


JohnD

Rekommendera Poster

Tror att jag gjorde ett litet misstag när jag köpte min iPhone. Köpte den hos Telia utan abonnemang, men jag inser nu att "utan abonnemang" kanske inte innebär att den är obunden...

 

När jag försöker få igång den med mitt Comviq-SIM så får jag reda på att "SIM not valid. Only compatible SIM cards from a supported carrier may be used to activate iPhone [...]."

 

Vilket jag förmodar innebär att telefonen är bunden till Telia. Kan jag göra den obunden?

 

Om jag med samma nummer byter operatör till Telia, måste de skicka ett nytt SIM då, eller är ändringen bara virtuell (att man t ex ändrar i någon databas)?

 

Med en iPhone bunden till Telia, går det att ha halebopabonnemang? De är trots allt ägda av Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge den tillbaka till Telia och be dom dra åt.....

Sedan köper du en obunden och olåst telefon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett giltigt skäl att lämna tillbaka den? Och först kanske jag ska se efter om Telia har några bra abonnemang. Och jag vill också veta om halebop fungerar eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag chattat med kundtjänst. Hon sa att alla iphones är operatörslåsta när man köper dem (alltså inte bara telia). Det verkar inte stämma enligt mina googlingar. Fick också reda på att halebop inte går att använda med telialåsning. Attans. Frågade om jag kunde lämna tillbaka den och hon bad mig ringa kundtjänst. Vilket jag inte ens kan just nu, ingen mobil. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå dit och sej att du vill ha den upplåst. eller att du ska ha den bytt mot en olåst iPhone. Och att hon sa att det bara finns låsta iPhones till salu är bara skit prat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper på Apples hemsida är dom olåsta! Jag ska få min 3 e iphone som är köpt på Apples store, utskickad pga. tappad täckning hela tiden, har Teliasimkort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, när hon sa det om att alla är låsta så postade jag denna länk till henne:

 

"Man kan nu förhandsboka olåsa iPhone 4s på Apples hemsida"

 

http://iphonepyssel....emsida-nyheter/

 

Innan dess hade hon hunnit besserwissra lite. Jag sa "är det specifikt för iphone då, för andra mobiler går att köpa operatörsoberoende", och hon sa "jag sa iphone som sagt". Haha, jaha. Borde fått henne att upprepa påståendet en gång till innan jag postade länken. :) Bra med chatsupport måste jag säga, man kan kolla upp saker medan man pratar.

 

Iaf, jag har hittat åtminstone ett abonnemang som är OK på telias hemsida, så jag kanske nöjer mig ändå. Men det har en bindningstid på 24 mån. Jebus, räcker inte ens 12 månader längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag chattat med kundtjänst. Hon sa att alla iphones är operatörslåsta när man köper dem (alltså inte bara telia). Det verkar inte stämma enligt mina googlingar. Fick också reda på att halebop inte går att använda med telialåsning. Attans. Frågade om jag kunde lämna tillbaka den och hon bad mig ringa kundtjänst. Vilket jag inte ens kan just nu, ingen mobil. :(

 

Jag är nästan hundra på att halebop fungerar till telia låsta iPhones. Tror det går på iphones men inte andra telialåsta telefoner. Som jag har förstått det så säljer halebop telia iPhones vilket gör att det inte är någon skillnad på telias och halebops iPhones. T.ex. har jag för mig att när jag köpte min iphone 4 från halebop. var man tvungen att ändra vissa inställningar manuellt från telia till halebop. Så mitt förslag är att du tar ett halebop kontantkort och testar bara. Borde inte vara så svårt att få tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars går det bra att kolla *innan* man köper, vad som gäller..

så Ante77, dit infantila förslag idiotförklarar ju ingen mer än en själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars går det bra att kolla *innan* man köper, vad som gäller..

 

Misstänkte att jag skulle få åtminstone en skitstövelkommentar som inte tillför något. Som om jag inte redan är medveten om att det hade varit bra att kolla upp detta. Mobilköp är inte en vana för mig, senast var typ 2001, så jag utgick tyvärr från att en mobil utan abonnemang eller avbetalning skulle vara fri.

 

Men tack för de övriga kommentarerna. Angående halebop så sa hon att det brukade fungera men inte gör det längre. Kanske inte stämmer, men jag hittade ett abonnemang på Telia som är tillräckligt bra så jag kör på det även om jag inte tycker om bindningstiden.

 

Det jobbiga nu är att jag måste vänta en vecka eller så på att mitt nummer ska byta operatör och på att få mitt nya SIM. Men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova läsa avtalet nästa gång. En rätt bra ide innan man skriver på ngt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Tror att jag gjorde ett litet misstag när jag köpte min iPhone. Köpte den hos Telia utan abonnemang, men jag inser nu att "utan abonnemang" kanske inte innebär att den är obunden...

 

När jag försöker få igång den med mitt Comviq-SIM så får jag reda på att "SIM not valid. Only compatible SIM cards from a supported carrier may be used to activate iPhone [...]."

 

Vilket jag förmodar innebär att telefonen är bunden till Telia. Kan jag göra den obunden?

 

Om jag med samma nummer byter operatör till Telia, måste de skicka ett nytt SIM då, eller är ändringen bara virtuell (att man t ex ändrar i någon databas)?

 

Med en iPhone bunden till Telia, går det att ha halebopabonnemang? De är trots allt ägda av Telia.

 

Hej!

De iPhones vi säljer är operatörslåsta till Telia. Efter 12 månader kan du besöka en av våra butiker och begära att få den upplåst. En upplåsning kostar 300 kr.

 

Du kan använda ett simkort från Halebop i en telialåst iPhone, det är unikt för just iPhone och gäller normalt inte övriga telefoner.

 

Jag ser att du har hittat ett abonnemang som passar dig men att du inte gillar bindningstiden. Vissa av våra abonnemang går att teckna utan bindning om du beställer via vår kundtjänst eller via en butik.

Vad är det för abonnemang du vill ha?

 

Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

De iPhones vi säljer är operatörslåsta till Telia. Efter 12 månader kan du besöka en av våra butiker och begära att få den upplåst. En upplåsning kostar 300 kr.

 

Du kan använda ett simkort från Halebop i en telialåst iPhone, det är unikt för just iPhone och gäller normalt inte övriga telefoner.

 

Jag ser att du har hittat ett abonnemang som passar dig men att du inte gillar bindningstiden. Vissa av våra abonnemang går att teckna utan bindning om du beställer via vår kundtjänst eller via en butik.

Vad är det för abonnemang du vill ha?

 

Det jag beställt är "Telia Mobil Prata på med Mobilsurf", 98:-/mån (24 mån), men jag skulle hellre vilja ha Halebop Hallå Bas (12 mån), särskilt med den nuvarande kampanjen. Eftersom jag blev lurad av teknisk support borde jag få byta. Kan inte ringa dock, ingen mobil, lol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att jag skulle få åtminstone en skitstövelkommentar som inte tillför något. Som om jag inte redan är medveten om att det hade varit bra att kolla upp detta. Mobilköp är inte en vana för mig, senast var typ 2001, så jag utgick tyvärr från att en mobil utan abonnemang eller avbetalning skulle vara fri.

 

Men tack för de övriga kommentarerna. Angående halebop så sa hon att det brukade fungera men inte gör det längre. Kanske inte stämmer, men jag hittade ett abonnemang på Telia som är tillräckligt bra så jag kör på det även om jag inte tycker om bindningstiden.

 

Det jobbiga nu är att jag måste vänta en vecka eller så på att mitt nummer ska byta operatör och på att få mitt nya SIM. Men men.

Mitt inlägg var iofs mera riktat till Ante_77 vars förslag enligt min åsikt var "skitstövelkommentaren" men eftersom du är så "trevlig" du med så grattis - gör det bästa av situationen du satt dig själv i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg var iofs mera riktat till Ante_77 vars förslag enligt min åsikt var "skitstövelkommentaren" men eftersom du är så "trevlig" du med så grattis - gör det bästa av situationen du satt dig själv i.

Då kunde du ha citerat honom tydligare. Jag förstod inte heller vad/vem ditt inlägg syftade på. :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Det jag beställt är "Telia Mobil Prata på med Mobilsurf", 98:-/mån (24 mån), men jag skulle hellre vilja ha Halebop Hallå Bas (12 mån), särskilt med den nuvarande kampanjen. Eftersom jag blev lurad av teknisk support borde jag få byta. Kan inte ringa dock, ingen mobil, lol.

 

Prata på med mobilsurf går dessvärre inte att teckna utan bindningstid. Har du nyligen beställt abonnemanget så har du 14 dagars ångerrätt. Om du istället vill teckna ett Halebop-abonnemang kan du kontakta vår kundtjänst för att avsluta Prata på-abonnemanget. Du kan kontakta vår kundtjänst via e-post på telia.se/kontakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att detta kommer om en ren överraskning. Den största fördelen med att köpa telefon kontant är ju att man inte ska behöva vänta ett år på upplåsning.

 

Vore det inte idé att att kontakta konsumentombudsmannen och fråga vad de anser om att Telia säljer olåsta telefoner som är låsta? Det låter som missledande marknadsföring tycker jag.

 

(Hade nog själv gått på det om jag inte hade åkt till Singapore nu i veckan och kunde köpa den där. Man sparar ca 900 kr, om någon undrar)

 

Jag kan räkna till två skitstövelkommentarer här än så länge. Ante och Radiozo verkar inte ha fattat problemet här och deras inlägg är mer pinsamt för dem själva än något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prata på med mobilsurf går dessvärre inte att teckna utan bindningstid. Har du nyligen beställt abonnemanget så har du 14 dagars ångerrätt.

 

Inte sagt något om att ha utan bindningstid, bara att jag tycker att 24 mån är för länge, särskilt när området utvecklats så snabbt. Om ett år finns det garanterat bättre erbjudanden och då vill man inte vara fast i ytterligare ett år med ett gammalt abonnemang. Att inte kunna välja 12 månader (annat än genom att prata med kundtjänst kanske) tycker jag är dåligt.

 

Om du istället vill teckna ett Halebop-abonnemang kan du kontakta vår kundtjänst för att avsluta Prata på-abonnemanget. Du kan kontakta vår kundtjänst via e-post på telia.se/kontakt

 

OK, får se hur jag gör. Vill ha antingen sänkt bindningstid på telia eller byta till halebop. Priset är ungefär samma (bortsett från halebops kampanj), men telia har mer surfdata och halebop har fria sms. Vet inte riktigt vad jag behöver mest...

 

Hur som helst så skrev jag en fråga (om SIM) till telia via formuläret i torsdags som jag inte fått svar på än, så det verkar tyvärr ta tid. Vågar inte beställa halebop innan jag är klar med telia som jag alltså måste vänta på först. Verkar som om det kommer att ta ett tag innan jag kommer igång, särskilt om telia har satt igång processen med att byta operatör på mitt nummer. Då måste det säkert slutföras först, och sedan påbörjas igen för att flyttas till halebop. Ahhrhg.

 

:deppig:

 

Anledningen till att jag inte valde att beställa från halebop direkt var att de just då inte hade den i lager och jag ville komma igång snabbt. Lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte idé att att kontakta konsumentombudsmannen och fråga vad de anser om att Telia säljer olåsta telefoner som är låsta? Det låter som missledande marknadsföring tycker jag.

Telia har inte påstått att telefonerna är olåsta. Att Telia säljer en telefon utan abonnemang är naturligtvis inte samma sak som att den är olåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har inte påstått att telefonerna är olåsta. Att Telia säljer en telefon utan abonnemang är naturligtvis inte samma sak som att den är olåst.

 

 

"Man kan nu förhandsboka olåsa iPhone 4s på Apples hemsida"

 

http://iphonepyssel....emsida-nyheter/

 

 

Missade att det var Apple det stod. Läste förstås Telia...

 

Ja då är det väl bara att bita det sura äpplet då, för trådskaparen. Elak marknadsföring är ju inte förbjuden, bara vilseledande. Det är ju helt enkelt värdelöst om det inte går att beställa olåst från annan än Apple nu i början när tillgången är begränsad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elak marknadsföring är ju inte förbjuden, bara vilseledande.

Vem påstår du kör med vilseledande marknadsföring i detta fallet? Det du hänvisar till är ju ingen officiell hemsida från någon leverantör.

Och vilseledande marknadsföring är faktiskt olaglig, så har du sett någon så ska den anmälas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem påstår du kör med vilseledande marknadsföring i detta fallet? Det du hänvisar till är ju ingen officiell hemsida från någon leverantör.

Och vilseledande marknadsföring är faktiskt olaglig, så har du sett någon så ska den anmälas.

 

Men jösses! Jag skrev ju att jag läste fel. Därför är det ingen vilseledande marknadsföring och följaktligen inte förbjudet.

 

Svenska operatörer säljer telefoner utan abonnemang men som ändå är låsta. Det är inte riktigt renhårigt eftersom nyttan av att köpa en telefon utan abonnemang minskar markant om den är låst. Då är det ju bara användbart om man vill byta upp sig och sitter fast i ett gammalt avtal. Det är det jag anser är marknadsföring som är elak men inte olaglig. Nu finns det ju möjlighet att köpa olåst från Apple men det är ju lång leveranstid så det är lite tråkigt förstås.

 

Nu får du ursäkta men i min del av världen är det mitt i natten så har jag lämnat öppningar för missförstånd beklagar jag detta, men kommer inte att försöka förklara mig mer idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...