rydboholm1 Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Hello. Har funderat på att köpa en apple-tv, har dock några frågor: - Jag har en hel del avi-filmer på datorn. Går det att lägga in dom i itunes och spela upp dom via apple-tv in i min tv? - Hur fungerar apple-tv med musik i itunes, är det bara att trycka på play så spelas den upp i min tv och hemmabiosystem? Tacksam för hjälp och svar. mvh Jonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
ubb66 Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Du kan inte spela avi-filer direkt genom Apple-tv, däremot kan du, om du har en iphone eller ipad, spela genom programmet air video. Annars kan du konvertera filmerna till format som iTunes gillar. Musiken spelar du direkt i Apple-tv. Bara att ställa in hemmadelning iTunes, så finns all musik i Apple-tv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rydboholm1 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Okej, jag har en iphone men känns som att det är smidigare att konvertera filerna. - Vilket format rekommenderar ni att man ska konvertera till för att få in filmerna i itunes? Är det samma kvalité som avi? - Vilket program ska man använda för att konvertera? Tack för svar ubb66! /Jonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
tageborg Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Handbrake Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kribban Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 jag rekommenderar iFlicks Link to comment Share on other sites More sharing options...
rydboholm1 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Okej, vilket format ska man konvertera in så man kan lägga in filmen i itunes och således spela upp den på tv:n via apple-tv? Och är kvalitén densamma som med avi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 - Jag har en hel del avi-filmer på datorn. Är det samma kvalité som avi? AVI är inte ett videoformat (videoformat=codec). AVI är en behållare (filformat), som kan innehålla video i vilket format som helst, precis som .mov (QuickTime). Du skulle kunna ha full-HD i en AVI-fil på samma sätt som en 300x200 pixlar med 5 bilder/sekunden i en annan AVI-fil. Så "samma kvalité" är därför helt omöjligt att svara på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Itunes tycker om MPEG4 filmed kodade i H.264. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rydboholm1 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Okej, blir det samma kvalité med MPEG4 filmed kodade i H.264. som i ursprungsfilen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Okej, blir det samma kvalité med MPEG4 filmed kodade i H.264. som i ursprungsfilen? Nej. ALL konvertering kostar kvalitet. Frågan är bara hur mycket. Om konverteringen är gjord med "rätt" inställningar har man svårt att se någon skillnad. Många program har idag en förinställning för Apple-TV och den är bra i de program jag hört talas om i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rydboholm1 Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Då förstår jag. Finns de en förinställning för Apple-TVi de nämnda programmen; iFlicks och Handbrake? Var laddar man lättast ner dessa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kribban Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 iFlicks via App Store och Hnadbrake via Google I iFlicks så kan man ställa in så att den bara byter container och det ska inte försämra kvalitén. Container = avi,mkv,m4v....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.