Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Anovo. Har du haft problem? Hjälp mig.

jonkanon

Recommended Posts

Hej!

Jag har skickat in en telefon till Anovo som visar sig ha ett fel som beror på nätet och inte telefonen. Ändå har jag erbjudits ny telefon för 2000 spänn från Anovo eller skrotning, eller som jag valt att få tillbaka den utan åtgärd. De anger ej felets natur de baserar sitt kostnadförslag på, ja ni har hört det upprepade gånger i andra trådar.

Jag behöver hjälp av er!

1. Behöver jag tips på en ackrediterad servicetekniker i Göteborg som kan göra en oberoende undersökning som är godkänd av apple för att dokumentera de fel som finns. Om telefonen blivit slarvigt bemött av Anovo eller om den är fri från fel. Jag vill ha en dokumentation som är tillräcklig för att göra en polisanmälan och som godkänns av apple framförallt som relevant. Så vem får öppna iPhone med apples välsignelse i Göteborg?

2. Surfa gärna in på min blogg där jag skrivit mer utförligt om det hela. http://www.jonvision.se/?p=5853

3 Maila gärna till, anovo@jonvision.se och berätta din historia, och har du dokumentation som stödjer det du säger är det ännu bättre. Har du blivit kompenserad trots att du enligt de inblandade företagen hade JÄTTEFEL men de är så himla good will så de ger dig något fast du egentligen inte skulle få. Eller har du bara blivit behandlad på ett sätt som inte kan ursäktas. Allt är intressant att veta, och baserat på vad som kommer in styr lite också de åtgärder jag planerar. Blir det tillräckligt mycket och bra information så är väl journalist en sådan som kommer få något serverat på ett silverfat.

Vad jag planerar är bara att tydligt lägga många timmar på att visa mitt missnöje, på ett sätt som understryker att jag utsätter mig för något av ren frustration av att ha blivit illa behandlad som kund. Inga kriminella handlingar utan en skylt och lite kaffe i julhandeln. Har fått spons på en skylt =)

Jag tror jag har bildat mig en relativt korrekt uppfattning och gör bedömningen att jag handlar helt korrekt. Har du stoff eller tycker du jag gör fel?

Ha gott,

Jon

Japp, läser o läser.

Finns ju fantastiskt mycket om Anovo, folk hävdar stora stölder av nyare telefoner. Kanske inte längre men förr i alla fall, och detta både från någon som jobbat inom Anovo samt folk som köpt stöldgodset i fråga. Efter 8 månader hade de skickat en faktura till en kund för icke inlämnad monitor, fast den var inskickad. När han skickade in sin andra, han hade två, hände samma sak igen. Då behöll han dock paketkvittot och visade dessa, vilket fick dem att dra tillbaka kravet på att ersätta monitorn.

Har förstått att det är ett enormt företag, men att det precis som inom supportväsendet har med tur att göra om man faktiskt får tillgång till någon med kunskap och yrkesstolthet.

Jag har själv jobbat Volvo, och vet ju hur det kunde gå till där. Alla anställda har alltid en egen företagskultur oavsett företagets policy. Posten har stora problem med stölder av den egna personalen men detta mörkas givetvis. Och i stort sett alla stora företag har något problem, de som jobbar mot konsumenter drabbar ju dessa i större utsträckning.

Punkterna A, B, C, D, E, F, G osv... är alla utsatta. Bara att fylla i strecken mellan dessa så framträder en mindre smickrande bild folk har.

/Jon

Jag har tillbaka min telefon och den är fortfarande hel i alla fall =)

Ska lämna in den på LAN-master. Telia har nu dock börjat fippla i nätet här i mitt område, efter stormen som var nu i helgen, kanske kalibrerar de nätet då också. Vad gäller anovo så har jag inte fått någon som helst ytterligare beskrivning, och trots lite twittrande med telia som sa att det var något sorts standardsvar så fattar i alla fall jag inte hur de tänker?

Anovo skriver ju i sitt kostnadsförlag

Kommentar: Vi har konstaterat att er iPhone har en skada som inte täcks av Apple's garanti villkor (Garantitiden utgått) Kund erbjuds att köpa en utbytesterminal. iPhone4 32GB á 1995 inkl. Moms

Fick ju alternativen på det 1. Ny fån, säkert en refurb för 1995. 2. Skrotning för 262,50. 3. Tebax utan åtgärd 343,75.

Så jag jag tog tebax den.

Jag tolkar orden "konstaterat att er iPhone har en skada" som att de funnit ett fel på den, men sen vill de inte fixa den för att garatin hade gått ut. I min värld, hade de skrivit vad felet var. Sen sagt, vi kan laga den men det kostar 8000 kronor. Så du kan få köpa en refurbad för 2000 spänn eller skrota eller få hem utan åtgärd. Sen hänvisar de ju all kommunikation till sitt betalnummer för 20 spänn/samtal. Allt luktar bedregeri tycker jag, även om det inte är det. Dvs, få in pengar till varje pris genom att ha ett betalnummer och jävligt luddiga beskrivningar som medvetet retar upp folk.

Telia, hävdar att anovo skickat ett kostnadsförslag som de skickat som standard då garantitiden utgått och inte dömt ut den. Jag sa att jag fortfarande tolkade "en skada" som att de konstaterat ett fel som de inte beskriver som är tillräckligt stort för att erbjuda en utbytesenhet. Jag menar om telefonen bara hade ingen garanti så borde de ju bara säga, telefonen är hel ge oss undersökningsavgiften. Visst kanske policyn på iPhone är att inte laga telfoner utan bara att byta ut dem. Men fortfarande, jag skickar min telefon med det primära felet att jag tappar samtal hela tiden. Därefter så visar det sig att det är nätet trots telias initiala nekande och felsökande osv... jag kontaktade dem via mail, kundtjänst och twitter och alla sa att nätet var fina fisken. Ergo telfonen trasig. Så därför skickade jag in, nämnde i förbifarten att hemknappen var lite skum och reggade dubbelklick ibland o inget ibland. Det har varit sen leverans och varken blivit bättre eller sämre på över ett år, jag var livrädd för att skicka iväg den i början då jag läste om ljusläckage och annat på andra telefoner, samt deras bekymmer med anonvo. Så lite hemknappsegenheter sket jag i då.

Med telefonen tillbaka igen så följde en följesedel. Där stod bara "Retur utan reparation/Fast pris enl avtal" och min felanmälan men i övrigt ingen ny information om vilken konstaterade skada de funnit som låg till grund för att sälja en ny telefon till mig.

Nu sa jag till om knappen i förbifarten när den ändå skulle in.

Så mottagningen är nätets fel och inte telefonen, har nytt simkort nu och det är lika samma.

Så jag tror ju skiten rinner ut i sanden, men om Lan-master gör en sådan grundfelsökning med samma felförklaring som jag ger så förväntar jag mig att jag får exakt samma kostnadsförslag som anovo gett. Annars jävlar...

Nåja, retade upp mig på att alla konsumenter alltid blir bollade och alla pekar ansvaret på någon annan. Så jag håller på o kickar igång http://www.felforum.se som borde öppna om ett par dagar. Sidan står o faller med felrapporteringar från folk, rapporterar många finns det underlag. Annars faller det nog. Tänkte testa ett år och se vad som händer. =)

Har dessutom försökt upprätta ett hyfsat anonymt whistleblower-system ifall någon från ett företag vill tjalla lite i hur de tvingas göra ett dåligt jobb. Eller om de ollar kardanaxlarna på bilarna på BMW. Tro mig, jag har hört sjukare saker än så... inte om BMW dock =)

Men det rullar på, och twitter är överlägset bäst för feedback från telia i alla fall. De läser bloggar och kollar o fixar, kundtjänst via telefon är mest bara "jahopp va ska jag göra åt det då". Men jag återkommer efter Lan-master. Måste få in lite kulor bara så jag kan betala, går på CSN med pissdyr hyra, bil som inte blir såld och son i rulle och kan därför inte flytta till en billig sunkig lägenhet med en massa trappor.

/Jon

Kanske jag missar nåt uppenbart nu men om garantitiden utgått så är det väl fritt för Anovo att ge vilket erbjudande som helst till en eventuell kund? Den som är missnöjd med Anovo kan ju anlita någon annan för att fixa telefonen.

Strunta i betalnumret, gör ett supportärende istället, det är gratis: http://www.anovo.se/faq.php?bu=it

Garantiärenden är förstås nåt helt annat.

Själv har jag fått ett mycket bra bemötande. Min telefon trillade ner i vatten och dog. Anovo lämnade ett förslag (utbyteslur) men jag fick istället ersättning från försäkringsbolaget. Anovo råkade "laga" min telefon i alla fall vilket jag inte ville. Det slutade med att jag fick behålla den "lagade" telefonen utan kostnad. Sen fick jag köpa en ny genom försäkringsbolaget så en trasig telefon blev två nya :)

• 4 weeks later...

Anovo är den enda authoriserade serviceverkstagen i Norden som kan hantera den stora mängd med telefoner som kommer in. Har också hört mycket skräckhistorier om Anovo men tror inte att allt är sant. De följer tillverkarens riktlinjer för hur de ska hantera en defekt telefon.

Det som händer ifall man lämnar in en iPhone hos Anovo är att de först kontrollerar om telefonen har en yttre åverkan eller en fuktskada. Fuktskador kan man kontrollera ganska enkelt dels via den fuktsensorn som finns längst ner på telefonen samt den som sitter inne i hörlursuttaget. Det finns även två sensorer på baksidan av telefonen som kontrolleras. För att kolla dessa behöver man dock ta bort baksidan på telefonen.

Ligger telefonen inom garantitid och INTE har någon yttre åverkan eller fuktskador så kommer den att bytas ut mot en utbytesenhet. Om det däremot är skador på den, eller fuktskador så brukar man enligt Apples rutiner bli erbjuden att köpa utbytesenheten för 2700 SEK.

Det är ju rätt vanligt att det sägs "Anovo tjänar inget på att döma ut/skrota en mobiltelefon, men är det verkligen så?

Anovo har ju även websidan www.love2recycle.se

Så rimligtvis kan ju de telefoner som "inte går att reparera" hamna där och bli just reparerade och såld i nåt land där det finns

en marknad för begagnade mobiler...

Tack för alla svar,

Har gått in i väggen och fått diagnosen utmattningssyndrom och mitt lite överreagerande bettende kan ha haft med detta att göra. =) Nu är jag sjukskriven, men fortfarande anser jag att anovo sagt att något är fel på grunder som de inte delger.

Men historien har fått ett slut.

Min son som har en CP-skada (viktigt just pga muskelkontrollen) och nu fått en botoxbehandling. Så det har fått till resultat att hans vänstra sida som brukar vara spastisk nu är medicinskt förlamad, en effekt som blir mer efter några veckor efter behandlingen. Så det som förut var ett vingel har nu blivit en vurpa. Tänk själv om du stapplar till och ska ta emot dig till vänster så har helt plötsligt någon tagit bort ditt ben, det saknas. Pang! i backen kommer det bli. Benet sitter ju kvar men effekten är motsvarande.

Så när han tog ett bad häromkvällen så gjorde han en sådan vurpa. Så istället som han brukar, att tippa på någon sekund så gjorde han en helvurpa på en tiondels sekund och jag såg hur ansiktet tittade upp i taket under ytan och att han drog in vatten i lungorna. Så jag gör vad man ska, rusar och drar upp honom. I handen håller jag min twittrande telefon, och den lägger sig på botten i badkaret (alltså jag twittrade och står bredvid badkaret för att ha full koll på grabben något som gått problemfritt i över ett år). Sonen kommer upp, hostar och andas som han ska för att sen när han inser att telefonen ligger under ytan... skratta åt mig.

Displayen slocknar när den befinner sig under ytan och den slutar bubbla luft. Sonen måste fixas och sen kan jag då alltså kolla telefonen som jag dock tog upp skyndsamt, så skyndsamt som situationen tillät. Jag läser att man ska stänga av den fort som tusan, och sen lägga den i en påse ris. Men min telefon går inte att stänga av för den är död. Sen under kvällen lyser den rött ur proximitetssesorn vid örat och sen blir den varm så jag överväger att lägga den badkaret igen för att jag är rädd att den ska börja brinna, sen blir den kall och inget lyser.

Simkortet ser ut att ha brännmärken på sig, osäker om det är det eller någon ärgande process.

Har hemförsäkring genom if (don't you worry about a thing) och anmälde skadan dit bara en halvtimma efter. Jag kommer få pengar. Först värdeminskning 50% och sen självrisk 1500 kronor, och så har jag någon slag innestående självrisksbonus på 400 kronor så jag behöver bara dra av 1100 kronor. Utbetalt kommer 2298 kronor. Bättre än inget men det får jag ingen iPhone för.

Så jag worry about ett par tusen things.

Det har haglat förslag om begagnat osv. En förutsättning är att köra iOs5. Hela min sons synk med hans mor ligger där i iCloud, förr körde vi googlesynk men det fungerade aldrig särskilt bra. Så jag är inne på en iPod nu. tills jag betalade månadens räkningar, jag kommer inte köpa något alls. Har en nokia, en sån som kostar 299 kronor på ICA typ.

Men jag har ju Telia komplett för 699kr/månaden. Jag kollar med dem och förklarar läget, var min tanke då.

Och får förslaget att skaffa det billigaste abbonemanget så får jag en iPhone 4. Men jag är sjukskriven student så den möjligheten har jag ej. Problemet är faktiskt, att jag har det dyraste abbonemanget, det går inte att uppgradera till något dyrare. Hade det gått förstod jag det som att det hade gått att lösa på något vis. Sen får jag erbjudande om en galaxy mini för tusen spänn. Men seriöst, vafan ska jag med den till? Han menade faktiskt då att jag hade ju surf i mitt abb. och således skulle få utnyttja det.

Han i affären var verkligen bekymrad över att inte kunna flexa och lösa det hela. På twitter avslutades diskussionen med "Vi försöker alltid göra vårt bästa, men som du vet har vi policys att följa. God jul!"

Det föregicks av en dialog om det hela och de var trevliga så inget ont om dem, men som företag så belönar ju Telia då folk som inte är speciellt stora kunder och belönar således de som har mer att ge, än de som redan ger allt som går. Jag har ju trots allt haft Telia i stort sett sen jag var 18 år. Mobil och hemtele, med några få års avbrott kanske tre. Jag är 36 nu så säg 15 år som kund då. Dock så har jag i perioder varit gnällig kund ;)

Så nu har jag min pissnokia, och Telia Komplett bundet till den 27:e augusti 2012. Och så får det vara tror jag, har en gammal ipod touch, gen 2 tror jag, som kan synka med datorn som synkar med iCloud. Där kan jag också ha telefonboken, för jag orkar fan inte lägga in dem på nokian.

Ni kan läsa mer och se lite bilder på eländet på http://www.jonvision.se ifall ni vill se något otäckt. Några inlägg ner. If vill nämligen inte ha tillbaka telefonen så jag var tvungen att kolla hur den såg ut inuti =)

Så summan av kardemumman är att jag kan inte lämna in telefonen till Lan-master och dubbelkolla för att sen, som jag tror då, fråga telia vad i helvete de anlitar förrän skojare =)

Jag har slutat bry mig om det mesta så jag bara sitter här och är, iPhone är ju trots allt bara en sak och min son klarade sig utan minsta men sånär som på en massa hosta.

Så God Jul på er och ni lär inte höra mer om denna story för denna gång. Men någon gång i framtiden kommer någon bli behandlad illa, och någon gång till slut kommer någon få rätt mot jättarna och dessutom berätta om det.

Såhär i juletid hoppas jag ju på att dit sista inlägg här bara var ett kvitto på att din tystnad blev köpt för 250,000 (om jag minns rätt var det priset?)

• 3 weeks later...

Näpp tyvärr inte så. =(

Har precis nu donat iväg en kreditansökan, är ju student, för en ny fån. Funkar den så var det fel på min gamla telefon, är problemen desamma så är jag inte längre bunden till Telia från augusti. Går kreditansökan inte igenom så får jag lösa skiten på något annat vis. Är dock ganska loj nu, har gett upp i stort sett allt utom min sons väl och ve vad gäller basbehov av mat, hygien och sömn... samt skolgång. En vacker dag får jag livslust igen, och en annan dag en iPhone. Kollade efter en android o tänkte att jag kunde ha något under tiden jag var fattig. Men en androidnalle som inte är version os2 eller något, och ren android utan tillverkarmeck kostar ju för helsicket 5500 spänn. Då finns ju ingen anledning för en apple fanboy som jag att inte köpa iPhone istället.

Nåja, jag ger mig på Telia igen så fort jag fått mina tabletter från psyk =)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...