Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iCloud - Google Calender - Mail - Pocket Informant

Cullyn

Recommended Posts

God kväll!

Skall försöka förklara vad jag behöver hjälp med så bra jag kan.

Jag började använda mig av Google Calendar för några år sedan. När jag sedan köpte iPhone så använde jag mig av appen Pocket Informant som synkade mot Google Calendar, med mkt gott resultat.

Jag skaffade med tiden fler kalendrar och det som skett nu är att jag använder Kalendern på Macen ibland, Google Calendar via nätet och Pocket Informant på telefonen. Kalendern i Macen kan ej visa alla kalendrar, och det är en jäkla röra med alltihop nu känns det som.

Detta vill jag ha hjälp med, hur hade ni styrt upp det. Google Calendar vill jag ha kvar, tror också Pocket Informant är något jag vill behålla. Men Macens kalender känns sådär i sammanhanget, kanske använder jag den fel. Men jag vill ha det enkelt,överskådligt och inte som nu att det dubbelsynkar och lägger dubbelposter åt alla håll...

Sedan till mailen. Har haft Gmail en massa år. Börjat använda Mail till Gmail i dator och mobil, men tycker också det blir lite sådär med labels och så. Tog hem nya appen från Gmail och den slår Mail alla dagar i veckan om man kör Gmail. Så där vill jag väl ha kvar Gmail, och bara använda mig utav Mail när uppkopplingen är död. Så här är inget stort problem, men hur ställer jag då in mina enheter och iCloud för att synka så bra som möjligt?

Skaffade också en iCloud mail som jag vill börja använda som arbetsmail, Går det koppla även den mot Mail, och välja vilken mailadress man skall ha som avsändare?

Det är nog inga stora problem med detta, men jag vill ha lite tips och råd om hur jag styr upp det på bästa sätt. Nu funkar det sådär. Vill ha Apples lösningar så långt det går, de brukar vara bra. Google är jag också supernöjd med. Pocket informant är också bra skit. Blir tacksam för alla svar jag får :)

Har en iPhone och två Macar, kommer väl en iPad 3 nästa år. Mellan dessa vill jag synka, och så kunna nå kalender och mail från nätet såklart. Hoppas jag inte rörde till det, trött mitt i natten :)

Detta vill jag ha hjälp med, hur hade ni styrt upp det. Google Calendar vill jag ha kvar, tror också Pocket Informant är något jag vill behålla. Men Macens kalender känns sådär i sammanhanget, kanske använder jag den fel. Men jag vill ha det enkelt,överskådligt och inte som nu att det dubbelsynkar och lägger dubbelposter åt alla håll...

Det blir dubbelposter om man har både iCloud och synkning via iTunes påslagen, därför behöver man slå av iTunes synken (görs i iTunes) och sen ställa in ens kalendrar på iCloud enbart. I iPhone har du ju "På min iPhone" och på Mac "På min Mac", men skippa den och kör kalendern på iCloud istället då (indikeras genom ditt Apple ID för iCloud).

Sedan till mailen. Har haft Gmail en massa år. Börjat använda Mail till Gmail i dator och mobil, men tycker också det blir lite sådär med labels och så. Tog hem nya appen från Gmail och den slår Mail alla dagar i veckan om man kör Gmail. Så där vill jag väl ha kvar Gmail, och bara använda mig utav Mail när uppkopplingen är död. Så här är inget stort problem, men hur ställer jag då in mina enheter och iCloud för att synka så bra som möjligt?

Icloud kan inte synka Gmail, iCloud kan bara synka sin egen mejl.

Du kan alltså inte ställa in iCloud på Gmail.

Skaffade också en iCloud mail som jag vill börja använda som arbetsmail, Går det koppla även den mot Mail, och välja vilken mailadress man skall ha som avsändare?

Mail kan hantera flera olika e-postkonton. Du väljer vilken du vill skicka från genom att gå in på det konto i Mail och så trycker du där på Nytt mejl så skickas det från det kontot där du för tillfället befinner dig. Om du visar alla mejl samtidigt från alla konton så kommer Nytt mejl skickas från det du använde senast.

Du kan inte samköra Google och iCloud, så att det du skriver i iCloud hamnar på Google och vice versa.

Men du kan köra dem dubbelt, dvs du kan ha Icloud kontakter, kalender och mejl och dina enheter inställda på det - och du kan ha Google kontakter, kalender och mejl och dina enheter inställda på det *samtidigt*. Men ja det kan ju bli rörigt för varför ska du ha dubbla uppsättningar av tjänster? Du får nog helt enkelt välja vilket du trivs bäst med..

Tack för ditt svar! Bestämt mig för att ha kvar Gmail i Iphone och även använda det via Mail. iClouds mail integrerar jag också med Mail, men kommer förmodligen ej att användas, men vill ha kvar adressen då den är bättre då den bara har mitt efternamn. Detta borde jag få ordning på utan problem.

Om jag tar och går över helt till iClouds Kalender (rekommenderas) Så kommer jag alltså alltid ha synkad kalender på mina datorer, iPhone osv, samt på nätet? Nackdelen är väl att det är väldigt smidigt och snabbt att använda sig av Google Calendar när jag har Gmail. Men som du säger, jag får bestämma mig. Fördelen är att jag får en snyggare och smidigare lösning från min Mac.

Fler tips, råd är välkomna :)

Tillägg: Jag använder mig också av Evernote... För att röra till det lite till :)

Satte mig till slut med papper och penna för att skissa upp mina problem och behov. (Det där kan man tolka hur man vill.. ;)

Mailen är nog enklast att styra upp, bara att ha IMAP på Mail så skall det snurra på och synkas utan problem, har fungerat bra hittills.

Pocket Informant är faktiskt snyggare än iCal så jag håller mig till det ett tag till. Gillar också funktionen att få allt i kalendern i en enda lång lista. iCal skulle konkurrera ut detta; Men iCal lyckas inte importera alla mina kalendrar, utan bara ett fåtal. Vet någon hur jag löser detta?

Evernote tycker jag håller så hög nivå så det bör också få vara kvar som ett komplement. Börjat använda funktionen att maila mig själv viktiga saker, och det studsar rätt in i Evernote, mkt smidigt.

Kontakterna jag har, har tidigare synkats från min iPhone till Adressboken oh Gmail, egentligen inget att klaga på där. Nackdelen är väl att själva iPhonen blir navet i synken.

Kan inte heller slita mig från Safari då det gäller i iOS, men Google Chrome är det som gäller på datorn.

Avslutningsvis, hade tänkt att gå över till Apple helt när iOS5 och iCloud kom men det verkar inte gå så bra... Men skall verkligen försöka, kommer jag på något bra så säger jag till. Detsamma till er :)

Nu verkar det som allt funkar, gått igenom det lugnt och metodiskt. Förutom en sak, mina kontakter dubblerar sina adresser i adressboken. Har ej synk på den via iCloud i vare sig dator eller telefon. Bara via iTunes vad jag vet. Någon som varit med om liknande?

Ingen som har på mitt senaste inlägg? Hade varit guld värt för mig :)

• 1 month later...

Jag har också problem med att inte alla mina kalendrar från Gmail synkas till iCal - jättestörigt!!

Ingen som har lösning på detta??

• 1 year later...

Har kämpat med att integrera Gmail- kalender i ICal tillsammans med Outlook. iCloud löste automatiskt kontakter och kalender in i Outlook- strukturen men det var omöjligt att automatisk få in Gmail- kalendern i iCloud så att den även visades i IPhone. En enkel lösning blev att klicka upp möten initierade från Gmail och klicka på en knapp som ICloud lagt till i Outlook: överför till ICloud- kalendern som också synkar med IPhone. Med ICloud överordnat blir det rätt både på webb, dator och IPhone. Lycka till!

Icloud synkar inte andra kalendrar än sin egen, det är därför det är strul med att få in Gmail kalender in iCloud. Gmail kalendern anropar du via de enskilda programmen istället för att gå via iCloud. Jag vill tillägga att om man inte gillar iCal så finns det många alternativ att ha som gränssnitt till iCal, dvs app:ar som kör mot iCals system men har sin egen miljö. I iPhone kör jag med miCal istället för iCal och i Macen kör jag Fantastical. Fungerar utmärkt med iCloud eftersom de kör iCloud via iCal.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...