Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lion fryser, hänger sig,

cfahlgren

Recommended Posts

Jag har för någon vecka sedan uppdaterat till Lion 10.7.2 på min Mid 2010 Macbook Pro i7 8gb ram osv.

Sedan jag fick Lion har datorn börjat hänga sig. Detta händer några gånger per dag och det är antingen när jag surfar på webben i Safari (Vilket jag iofs jämt gör), Eller när datorn har legat i viloläge och jag ska logga in på min användare. Direkt jag skrivit lösenordet och tryck enter fryser allt ihop. Ibland hinner jag inte skriva lösenordet utan den fryser redan då jag klickar på användarnamnet (bara ibland).

Alla gånger måste jag starta om datorn med power-knappen.

Någon som har samma problem eller har några idéer om vad det kan bero på? Är det Lion som är felet eller är det något program som alltid är igång i bakgrunden och har problem med Lion? Har inte lyckats luska ut vilket program det ska kunna vara i så fall.

Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få! smile.gif

Om du startar i säker start, hänger den sig då också?

Kan vara Flash som spökar.

Inte provat i säkert läge men får göra det och se! Fast vad får jag veta då ifall den aldrig skulle hänga sig i säkert läge?

Inget händer med skärmen utan datorn blir bara helt fryst. Ibland kommer badbollen eller vad folk kaller den upp sen är den fryst där. Har provat lämna datorn och gått och tagit en dusch eller liknande men den är fortfarande fryst när jag kommer tillbaka. Med eller utan badboll.

Badbollen brukar dyka upp vid läs/skriv problem med hårddisken. Boota från OSX installationsskivan och kör skivverktyget för att kontrollera eventuella fel på filsystemet. Ett djupare disktest hade kanske varit på sin plats också. Finns ett program som heter StellarDriveToolBox som man kan scanna ytan på hårddiskar. Har bara testat det som hastigast en gång men verkar fungera okej

avinstallerade lite olika program såsom gamla growl och liknande. Sen dess har den aldrig fryst när ajg är inne i lion och arbetar med datorn. Men fortfarande fryser den när jag ska logga in. Detta händer ofta. När jag klickar på min användarbild och ska skriva in lösenord så fryser den helt eller efter jag skrivit lösenordet klart och tryckt enter.

Att hårddisken skulle vara trasig tvivlar jag verkligen på då det aldrig varit problem före jag installerade Lion.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...