mpower Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Hej! Har ett litet problem som jag har blivit ombedd att gräva lite i. Vi har tre kontor - Kontor 1, Kontor 2 och Kontor 3. Kontor 1 och Kontor 2 sitter i samma stadsnät med en lina på 10/10 medan Kontor 3 kör på ADSL från Telia med okänd hastighet. Mellan kontoren används VPN för att föra över data mellan affärssystemen. Mellan Kontor 1 och Kontor 2 upplevs problem, det går ovanligt långsamt att föra över data med kunduppgifter och dylikt. Men mellan Kontor 3 och Kontor 1 går det betydligt bättre, dvs. snabbare. Samtliga kontor har samma utrustning när det gäller brandvägg, systemversioner och VPN. Samtliga system kör med DHCP. Jag undrar om någon kan ge mig något tips om var jag ska börja eller om det finns några bra program/verktyg att ta hjälp av för att grotta ner sig i sådana här problem? Känns som om man måste leta efter flaskhalsar. Min tanke vara lite det här att det kan ha lite med internetleverantören att göra, deras DNS eller något sådant då de inte har samma leverantör allihop. Men jag kan ha fel. Tacksam för tips och idéer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Är kontor 1 det kontor som hyser VPN-servern? ADSL med okänd hastighet kan ju mycket väl vara högre än 10/10. Finns mycket snabbare ADSL, men även mycket långsammare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mpower Posted November 23, 2011 Author Share Posted November 23, 2011 Rätt, kontor 1 hyser VPN-servern. Nä, när det gäller ADSL-biten så handlar det om ett vanligt 2 eller 8 Mbit från Telia där upphastigheten ligger på 1-2 Mbit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Du kan ju ta hjälp av traceroute för att kolla upp vilken väg trafik går genom nätverket. Det är kommunikationen utanför VPN-nätverket du bör kolla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mpower Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Du kan ju ta hjälp av traceroute för att kolla upp vilken väg trafik går genom nätverket. Det är kommunikationen utanför VPN-nätverket du bör kolla. Tack! Provar. Men det kanske också finns något trevligt verktyg med grafiskt gränssnitt för detta ändamål med lite extra bra funktioner? Någon som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mpower Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Du kan ju ta hjälp av traceroute för att kolla upp vilken väg trafik går genom nätverket. Det är kommunikationen utanför VPN-nätverket du bör kolla. Kort fråga bara ang. kommunikationen utanför VPN-nätverket. För ska jag egentligen kolla utanför det? Det är ju datan vi skickar mellan kontor 1 och kontor 2 över VPN som går långsamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Kommunikationen inom VPN-nätverket åker ju den väg som VPN-nätverket körs. Kör VPN-nätverket en omväg kring kina så kommer allt i det också göra det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.