koffa Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Skaffade min första Mac i somras efter att varit inbiten PC-ägare i 16 år. Har börjat förlika mig med tanken på att man inte behöver ett antivirusprogram på Mac, vilket jag alltid varit noga med på PC. Köpte en Time Capsule att ha främst som backup, men även som router. Tanken slog mig inte då på allt det här med brandväggar och att man kanske måste använda det även om ett antivirus inte behövs på Mac. Har googlat runt en del men inte blivit klokare på vad som gäller egentligen. Vissa påstår att Time Capsule har en typ av brandvägg, medan andra pratar om något 'NAT-skydd' men att den saknar IPS, vilket finns på de flesta tredje-partsroutrar idag. Någon påstår att detta s.k. IPS inte behövs så länge man inte driver webbutik från datorn, för IPS används främst för att stoppa den slags attacker som riktar sig mot dessa. Vore tacksam om någon kan reda ut begreppen åt mig, för jag är en nybörjare på allt som har med brandväggar att göra. Det enda jag använt tidigare är Windows egen brandvägg eller brandvägg från det antivirusprogram jag använt på PC-tiden. För att summera mina frågeställningar: 1) Har Time Capsule en inbyggd brandvägg? 2) Bör man annars använda den inbyggda brandväggen i datorn? (kör Lion på min Macbook Pro från 2011) 3) Bör man som 'normalanvändare' istället skaffa någon slags tredjeparts-brandvägg? Med normalanvändare menar jag att jag gör det som de flesta gör på datorn, varken mer eller mindre (inkl. besöker torrentsiter och fultankar då och då.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 1) Har Time Capsule en inbyggd brandvägg? 2) Bör man annars använda den inbyggda brandväggen i datorn? (kör Lion på min Macbook Pro från 2011) 3) Bör man som 'normalanvändare' istället skaffa någon slags tredjeparts-brandvägg? Med normalanvändare menar jag att jag gör det som de flesta gör på datorn, varken mer eller mindre (inkl. besöker torrentsiter och fultankar då och då.) 1. Ja den har en NAT-brandvägg. 2. Du kan om du vill. Hjälper mot utgående kommunikation från datorn. 3. Nej du har redan en i TC, och den inbyggda i Lion. Duger mycket väl. Läs översta posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radiozo Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 1. Ja 2. Om du vill få massa problem med trafiken i ditt egna nät så sätt gärna på den 3. Se 2. Mao det räcker med brandväggen i TC. Det vanligaste problemet folk har med sina nätverk hemma är att de kör med dubbla ibland trippla brandväggar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.