Jump to content
Just nu i M3-nätverket

För- och nackdelar med webbaserade och traditionella bokföringsprogram

jojosurf

Recommended Posts

Jag undrar om ni har erfarenhet när det gäller för- och nackdelar med webbaserade och traditionella bokföringsprogram.

Skulle vara intressant höra er synpunkter innan köp av bokföringsprogram.

/J

använde visma enskild firma program tidigare. tröttnade på köra windows på macen bara för att kunna använda ett program så jag bytte till deras webbaserade program, visma avendo. är väldigt nöjd och jätteskönt att alltid ha bokföringen nära till hands och från vilken dator som helst.

Jag har testat de flesta bokföringsprogram och använder sedan ett år tillbaks iOrdning. Detta är ett bra och "mackigt" program med leverantörs och kundreskontra, fakturering, som passar mig och till ett bra pris. Visst kan det saknas några funktioner också jämfört med mer flådiga program - men priset kring tusenlappen är sanslöst bra. Mer flådiga program är Montanias, och det kostar mer. Stelvio har fler funktioner men röriga gränssnitt a'la Mac OS Classic. Jag är medveten om att många kör Visma/SPCS för PC på Mac genom Parallells eller Boot Camp, men VIsma/SPCS måste vara något av det rörigaste och mest ologiska program som någonsin har gjorts. Jag gick en bokföringskurs en gång och det var tillåtet ha med sig en egen dator. Där de andra satt med Visma på PC, för det var vad kursen erbjud, så satt jag med iOrdning på Mac och jag var den som blev klar först för de andra fastnade i Vismas gränssnitt och jag märkte att det som tog ett klick i iOrdning tog många dialogrutor i Visma, och jag förvånades över att det var så krångligt att använda när det är så populärt. Är människor självplågare? :)

Webbaserade bokföringsprogram har jag valt att avstå ifrån, för de kräver ju en internetuppkoppling. Det är inte alltid jag har tillgång till det Om jag sitter och bokför på landet med dålig mobiltäckning där mobilt bredband inte fungerar, så fungerar det inte med webbaserade lösningar. En annan faktor är att webbaserade lösningar kostar en månadssumma - alltid. Det kan ju initialt tyckas lågt, men du slutar ju inte betala utan om du använder det i fem år så betalar du för det i fem år och så vidare.

Köper man ett bokföringsprogram, som exempelvis iOrdning, för tusenlappen, så är det betalt och klart. Större nya versioner kostar visserligen pengar, men uppdateringen av existerande version är ju gratis - det är samma modell som gäller för Mac OS X. Efter ett år kan jag alltså hämta hem investeringen av ett datorbaserat bokföringsprogram jämfört med ett webbaserat som fortsätter kräva pengar i månaden...

Bokföring är nog en av de saker jag vill ha full kontroll på, programmet och filerna på datorn, backup både på extern disk och i molnet. Kanske är överdrivet nojig, men det känns bra helt enkelt.

Själv kör jag med iOrdning, kan rekommenderas (även om jag inte testat andra program).

använde visma enskild firma program tidigare. tröttnade på köra windows på macen bara för att kunna använda ett program så jag bytte till deras webbaserade program, visma avendo. är väldigt nöjd och jätteskönt att alltid ha bokföringen nära till hands och från vilken dator som helst.

Man behöver alltså inte ha något speciellt program i macen för att kunna köra med visma avendo?

Skulle det här fungera utan problem med mac?

https://www.vismaspcs.se/produkter/smarta-losningar/visma-avendo-website?tab=oversikt

som kostar 178 i månad?

Jag har testat de flesta bokföringsprogram och använder sedan ett år tillbaks iOrdning. Detta är ett bra och "mackigt" program med leverantörs och kundreskontra, fakturering, som passar mig och till ett bra pris. Visst kan det saknas några funktioner också jämfört med mer flådiga program - men priset kring tusenlappen är sanslöst bra. Mer flådiga program är Montanias, och det kostar mer. Stelvio har fler funktioner men röriga gränssnitt a'la Mac OS Classic. Jag är medveten om att många kör Visma/SPCS för PC på Mac genom Parallells eller Boot Camp, men VIsma/SPCS måste vara något av det rörigaste och mest ologiska program som någonsin har gjorts. Jag gick en bokföringskurs en gång och det var tillåtet ha med sig en egen dator. Där de andra satt med Visma på PC, för det var vad kursen erbjud, så satt jag med iOrdning på Mac och jag var den som blev klar först för de andra fastnade i Vismas gränssnitt och jag märkte att det som tog ett klick i iOrdning tog många dialogrutor i Visma, och jag förvånades över att det var så krångligt att använda när det är så populärt. Är människor självplågare? :)

Webbaserade bokföringsprogram har jag valt att avstå ifrån, för de kräver ju en internetuppkoppling. Det är inte alltid jag har tillgång till det Om jag sitter och bokför på landet med dålig mobiltäckning där mobilt bredband inte fungerar, så fungerar det inte med webbaserade lösningar. En annan faktor är att webbaserade lösningar kostar en månadssumma - alltid. Det kan ju initialt tyckas lågt, men du slutar ju inte betala utan om du använder det i fem år så betalar du för det i fem år och så vidare.

Köper man ett bokföringsprogram, som exempelvis iOrdning, för tusenlappen, så är det betalt och klart. Större nya versioner kostar visserligen pengar, men uppdateringen av existerande version är ju gratis - det är samma modell som gäller för Mac OS X. Efter ett år kan jag alltså hämta hem investeringen av ett datorbaserat bokföringsprogram jämfört med ett webbaserat som fortsätter kräva pengar i månaden...

Ja, iOrdning är populär har jag läst... snyggt också. Men har iOrdning "överblick över pengar" diagram som Visma har? (kolla bifogat) tycker det är en bra översikt och trevligt också.

post-66285-035886600 1322257670_thumb.png

Visma Avendo kostar 178 kr i månaden vilket blir 2136 kr på ett år och för två år blir totalkostnaden 4272 kr.

Iordning kostar 980 kr för ett år och och totalkostnaden för två år är fortfarande 980 kr.

Iordning har en graf över bokföringsåret som visar omsättningen eller resultatet, och detta kombineras med ett tårtdiagram över ens faktureringar på artiklar - dvs, det är lätt att se vilka artiklar (varor eller tjänster) som ger mest intäkter i förhållande till varandra. Du kan också få ett tårtdiagram över dina kunder, så att du enkelt kan se vilka kunder du har som du har sålt mest till i förhållande till varandra.

En fin finess med iOrdning är att den ger utskrifter med layout taget från Skattemyndighetens blanketter så det är lätt att föra över informationen, även deklaration och momsblankett. (dock accepterar inte Skattemyndigheterna att man tar och skickar in utskrifterna från iOrdning, men det är iaf en hjälp för hur man fyller i blanketterna).

Jag tycker om iOrdning ser ingen anledning att betala dubbla priset för att få Visma Avendo som dessutom kräver en internetuppkoppling. Vill man ha ett flådigare program än iOrdning på Mac så rekommenderar jag Montania StepOne Ekonomi, det är ett fantastiskt fint program med mängder av finesser - som jag anser vara "overkill" för en egenföretagare, men driver man en större verksamhet så är det suveränt.

Raphael

Några av webbaserade bokföringsprogram har automatiskt bokföring kopplad till bank, dvs att bankkonto och bokföring alltid är avstämda mot varandra.

Hur är det med iOrdning? Jag räknar med ca 100 - 150 fakturering per år.

/J

Iordning har ingen koppling till bank i nuvarande version.

Montanias bokförings och ekonomisystem för Mac har koppling till Mac, där kan du skicka in betalningsordrar till bank så det utförs och du kan också importera information från bank och ta in i bokföringen. Även Stelvio har den möjligheten i de mer uppgraderade versionerna av sina bokförings- och ekonomisystem för Mac. Stelvio ligger i prisklass som iOrdning, men gränssnittet känns mer Mac OS classic och det är inte lika snyggt. Stelvio har egentligen mer finesser för pengarna än iOrdning, men iOrdning är enklare och trevligare att använda. Montania erbjuder både snyggt och fin användarmiljö som är väldigt Mackigt, och mängder med avancerade funktioner, men det är dubbla priset mot iOrdning och Stelvio. Montania innehåller budgetar och simuleringar och ja massa roliga grejjer.

• 2 weeks later...

Ok Raphael,

Hur jobbar man då om iOrdning inte har direkt koppling till bank? lätt att kopiera och klistra in eller måste man skriva varje, alltså läsa och skriva allt igen?

/J

Ok Raphael,

Hur jobbar man då om iOrdning inte har direkt koppling till bank? lätt att kopiera och klistra in eller måste man skriva varje, alltså läsa och skriva allt igen?

/J

Du måste ändå ha alla verifikationer utskrivna (har jag för mig iaf, jag kanske gör fel), bokför från dessa (kvitton och liknande). Jag använder bankutdraget bara för avstämning för att se att bokföringen stämmer.

Ett kvitto innehåller ju fler detaljer än bankutdraget som behövs för bokföringen, moms exempelvis och ev öresavrundning.

När jag får en inbetalning så markerar jag fakturan som betald i iOrdning, då skapas en verifikation i iOrdning för detta. Iordning har ju kund- och leverantörsreskontra där verifikationerna för fakturering görs automatiskt. Du som användare gör fakturorna, du skapar fakturorna för dina kunder och du skriver in fakturorna från dina leverantörer - från reskontran görs sedan i iOrdning verifikationer.

Så när jag har markerat att en kundfaktura har betalats, så tar lägger jag med en kopia på inbetalningen (från banken) till verifikationen. I iOrdning är det så fiffigt ordnat att man kan spara med PDF:er till verfikationer. Jag gör alltså en PDF av bankutdraget eller plus-girot och lägger med i verifikationen så hamnar de på samma sida när jag skriver ut dem för verifikationspärmen.

För leverantörsfakturor så skriver jag in betalningarna i banken, som en betalningsorder i en lista. Exakt hur detta ser ut beror på vilken bank man har. I iOrdning markerar jag att jag betalar leverantörsfakturan, och då görs en verifikation i iOrdning och för denna verifikation lägger jag med en PDF av bankutdraget som visar bokföringsdatum för betalningen.

När jag får leverantörsfakturor per vanlig post så scannar jag in dem som PDF:er och lägger ihop med verifikationerna i iOrdning.

När jag får dem på mejl så lägger jag in dem som PDF direkt i iOrdning - obs jag registrerar fakturan manuellt i iOrdning, men för verifikationen som iOrdning gör så lägger jag med en PDF av leverantörsfakturan. När jag sedan skriver ut till verifikationspärmen hamnar de alltså med varandra.

Personligen har jag inte tagit mig tiden att skanna kvitton mm för att lägga in i iOrdning, men det kanske man borde börja med?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...