Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med router

oskarrosen

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis bytt internetleverantör från Telia till Bredbandsbolaget.

Jag har tidigare använt mig av routern Netgear WNDR3700 + något Zyxel modem från Telia. Nu har jag dock fått en router och modem i ett från BBB, en Thomson TG789vn.

Jag hade tänkt använda mig av Netgear routern som en trådlös repeater (den stöder det) för att få bättre täckning i andra sidan av huset. Problemet är bara att jag inte kan nå Netgear routerns inställningar, jag har provat att koppla den till Thomson, bara köra med internetsladd mellan dator och Netgear, men ingenting fungerar.

Hur ska jag gå tillväga? Jag måste kunna ansluta till Netgear routern för att kunna nå inställningarna!

Mvh

Oskar

Anslut med kabel direkt till Lan-porten på Netgear eller anslut till netgearens nätverk (om den skapar något).

Anslut med kabel direkt till Lan-porten på Netgear eller anslut till netgearens nätverk (om den skapar något).

Jag har provat båda två, problemet är bara att när jag skriver int " 192.168.1.1 " som är för att komma åt routern så händer inget, det blir bara felet "denna sida är inte tillgänglig".

Hur fasiken ska jag gå tillväga? Måste det finnas internet i routern för att komma åt inställningarna, det verkar inte vettigt...

Vädligt tacksam för svar

Mvh

Oskar

Jag har provat båda två, problemet är bara att när jag skriver int " 192.168.1.1 " som är för att komma åt routern så händer inget, det blir bara felet "denna sida är inte tillgänglig".

Hur fasiken ska jag gå tillväga? Måste det finnas internet i routern för att komma åt inställningarna, det verkar inte vettigt...

Vädligt tacksam för svar

Mvh

Oskar

Säker på att du ansluter via kabeln?

Har du uttryckligen kopplat ifrån Airport från din Telia-router eller stängt av Airport helt och hållet?

Vädligt tacksam för svar

Mvh

Oskar

Säker på att det är rätt ip för att komma åt routern? Prova 192.168.0.1

Säker på att du ansluter via kabeln?

Har du uttryckligen kopplat ifrån Airport från din Telia-router eller stängt av Airport helt och hållet?

Då min MacBook Pro är på lagning använder jag en stationär windowsdator, har även provat med en windows laptop (trådat och trådlöst).

Dock har jag nått lite framgång, genom att skriva ipconfig i cmd ser jag att jag inte får någon ipadress ELLER gateway-adress.

Har provat googla runt men inte lyckats.

Har nu kopplat en internetsladd från Thomson-routern till LAN1 porten på Netgear-routern, då fungerar det att koppla upp laptopen genom LAN2 porten. Det fungera dock inte om jag kopplar in internetsladden från Thomson till WAN porten i Netgear.

Ser genom Thomson routern att Netgearr routern får ip't " 192.168.1.72 ", men kan ej heller pinga adressen

Vet någon en lösning?

tror thomson har 192.168.1.254

Jo det vet jag, tack ändå för svar :)

För att förtydliga mig. Jag VET att för att komma åt inställningarna till Netgear WNDR3700 ska man skriva " 192.168.1.1 " och detta har jag gjort tidigare och det har fungerat. Skillnaden från nu och då är att då hade jag Telia och Netgearen var kopplad till ett Zyxel-modem (från Telia). Nu har jag en Thomson allt i ett (modem + router) och Bredbandsbolaget.

Jag har provat att köra en "reset" (knapp undertill) för att återställa till fabriksinställningar men fortfarande samma sak. Ingen gatewayadress ges (både trådlöst och ethernetkabel)...

Någon som vet hur man ska gå tillväga, det verkar som att problemet ligger i att jag inte får en gatewayadress?

Du bör iaf inte koppla samma LAN i Thimpson med LAN i Netgear då Telia-lådan har sin config på 192.168.1.254 OCH 192.168.1.1. Dessutom så kommer båda ha igång DHCP-server vilket leder till massa problem.

Så koppla en pc till LAN och kör reset på den så ska allt lösa sig.

Och det finns såklart flera sorts reset. Enkelt klick kanske bara startar om den medan 8+ sekunder återställer allt osv.

Men det har du ju soklar koll på eftersom du läst manualen. Tummeupp.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...