Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fådda Julklappar


xeric

Julklappar  

33 medlemmar har röstat

  1. 1. Får man ge bort "fådda julklappar"?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, bara såna man fått från t ex jobbet.
  2. 2. Får man byta bort julklappar av annan anledning än färg/storlek?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, beror på vad.
    • Javisst, men då får dem inga fler kommande jular.
  3. 3. Vad tycker du om julklappar?

    • Kul för barnen.
    • Helt onödigt.
    • Usch, vad stressigt.
    • Jaaa... Mer och fler. Helst året runt.
    • Ojdå. Kan nog inte bry mig mindre. Firar inte jul.


Rekommendera Poster

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer att köpas någon sådan i min familj i alla fall. Däremot kommer julhelgen att ägnas åt att läsa julklappsböcker, som vanligt. Alla presenter jag köper (och förmodligen alla jag får) kommer från någon bokhandel.

Då vet ni ju vad ni ska köpa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos oss har vi slutat med det där!

Men den yngre delen av familjen, som inte heller bor hemma längre, kunde inte förlika sig med tanken att varken få ge eller få juklappar.

 

Så vi har infört en julklappslek som i stort går ut på att man spelar ett kortspel. Vinsten är en julklapp. Var och en ska ha med sig 3 julklappar eller vad vi nu bestämt. Det brukar bli jättekul, för att inte tala om hur kul det blir när allting är utdelat och någon har blivit utan och någon har vunnit massor med julklappar, då infaller steg 2 i leken och man får börja byta grejer med varandra på ett förbestämt sätt.

 

Sånt är ju kul, men generellt gillar jag inte julen. Även om jag med åren alltmer börjat uppskatta ledigheten och möjligheten att umgås med andra.

 

Nu har det också tillkommit en hoper mågar som också tycker till om hur det ska vara. Speciellt en av mågarna har väldiga krav på sig från sitt håll om hur allt ska vara perfekt och städat och fasadaktigt. Det är bara jobbigt! Sånt får jag lite knottror av. så vi får väl lära honom att kunna slappna av lite.....:) Det blir nog bra, med tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att utnämningen till årets julklapp påverkar försäljningen. Men vi kommer inte att köpa en. Skulle den sälja rejält så har jag svårt att tänka mig en bättre present. Råsaft är nyttigt. Sverige behöver bli nyttigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sånt är ju kul, men generellt gillar jag inte julen.

Det är inget fel på julen. Det är vad vi gör den till som blir galet. Det finns inget fel i att ställa till med fest och ge varandra presenter när det är som mörkast. Tvärtom så behöver vi kontra med bra saker och visa varandra uppskattning. Ok. Visst kan vi göra det vilken annan dag som helst men varför inte följa traditionen? Vi behöver inte förakta traditioner eftersom vi är ett folk som är snart avlövat på det av olika anledningar. Jag har "kidnappat" julen och gör den till det jag vill det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog det kommer att bli en ny bakmaskin. Alla köper den, efter några veckor hamnar den i förrådet för den tog plats i köket och efter ett par år hittar man den full med damm och spindeväv, försöker lägga ut den på blocket för en hundring och till slut åker man till tippen med den.

Så kan det säker bli. Förhoppningsvis fastnar någon för det och behåller den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från början var väl årets juklapp lite mer av en trendspaning - den här (kommmer nog) att bli årets julklapp.

Årets julklapp till mig blir en hockeypuck! Laie_52.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra strategi för att "slippa" julklapparna, är att bara önska sig sånt man verkligen vill ha själv, men inte har råd dem. ^_^ Det eller ingenting... och man är lika nöjd med båda, såklart. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra strategi för att "slippa" julklapparna, är att bara önska sig sånt man verkligen vill ha själv, men inte har råd dem. ^_^ Det eller ingenting... och man är lika nöjd med båda, såklart. :yeahbaby:

Jag önskar mig en Nissan GTR men frun vill inte köpa en. Dumt tycker jag. Största problemet med bilen är att den heter Nissan. Den skulle heta Lamborghini eller nåt annat kul som matchar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på julen. Det är vad vi gör den till som blir galet. Det finns inget fel i att ställa till med fest och ge varandra presenter när det är som mörkast. Tvärtom så behöver vi kontra med bra saker och visa varandra uppskattning. Ok. Visst kan vi göra det vilken annan dag som helst men varför inte följa traditionen? Vi behöver inte förakta traditioner eftersom vi är ett folk som är snart avlövat på det av olika anledningar. Jag har "kidnappat" julen och gör den till det jag vill det ska vara.

har inget emot julen i sig, det är allt runt i kring jag inte gillar.

Först när mina barn lämnade tonåren och flyttade hemifrån har vi haft möjlighet att bygga upp något eget kring julen.

 

I alla år så har det varit en "stark och präktigt duktig" svärmor som har satt tonen på hur det ska vara. Och gud nåde den som har tyckt något annat. Men som den kloka Kiplon jag är så har jag bitit ihop och anpassat mig, för mina barn älskade sin farmor och farfar och jag har alltid tänkt att det är en kort tid i livet det är så här. Snart är de gamla och orkar inte på samma sätt längre. Och nu är de borta båda två och jag är faktiskt glad och tacksam att jag gjorde som jag gjorde. För mina barn har jularna blivit roliga minnen att ha med sig. Liksom min barndoms jular är fina minnen. Speciellt den julen som jag såg den riktiga tomten… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra strategi för att "slippa" julklapparna, är att bara önska sig sånt man verkligen vill ha själv, men inte har råd dem. ^_^ Det eller ingenting... och man är lika nöjd med båda, såklart. :yeahbaby:

 

I år ska jag önska mig fiber i julklapp ! Punkt slut! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok'då... God Jul på dig Kiplon. ;)

attachicon.giffiber.jpg

Nä, inte sån fiber, förstår du väl, dumsnut där :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen nu för tiden är att dom jag firar jul med inte bor i närheten så det blir väldigt svårt att klura ut bra rimliga julklappar.

Är inte mycket för "dyrt och trendigt" mer för rätt sak till rätt pris.

Däremot har jag säkert i 10 års tid funderat på en råsaftcentrifug. Massor med äpplen på träden och ett par stora brygghinkar säger att det vore en bra pryl. Har man ingen egen trädgård finns nog risken att det blir en dammsamlare för de flesta.

Sonen får väl köksprylar som vanligt så att hans studiekompis, den före detta kocken, kan fortsätta ropa förvånat och uppskattande i köket. Men även på den fronten börjar det bli lite svårt för han har snart allt man kan behöva.

Själv önskar jag mig ett microplane rivjärn. Jag har ett grovt och vill ha ett mindre.

Jag älskar julklappar men numer betyder ju en ny pryl att man måste göra sig av med en gammal eftersom man egentligen har allt man behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, inte sån fiber, förstår du väl, dumsnut där :hihihi:

Joooodå ;):hihihi:

 

Är inte mycket för "dyrt och trendigt" mer för rätt sak till rätt pris.

 

// ... //

 

Själv önskar jag mig ett microplane rivjärn. Jag har ett grovt och vill ha ett mindre.

Ja, ibland undrar man när man ser siffror på över hur mkt folk spenderar på sina julklappar.

 

Som köksredkap skulle jag vilja ha/skaffa en bra "mandolin". Har sett ngn enklare modell (plast) men den varken kändes el såg bra ut.

 

- - -

 

Funderar på om man skulle ta och önska sig en sån "bilkamera", eller om man skall köpa en sån till sig själv i julklapp. En sån man hänger i backspegeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man skulle ta och önska sig en sån "bilkamera", eller om man skall köpa en sån till sig själv i julklapp. En sån man hänger i backspegeln.

 

Har du sett på för mycket ryska filmer på YT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan till min iMac G3. Den var lite svår att styra och inte särskilt bekväm, men den funkade någorlunda. Å andra sidan, hur mycket jag än är en Macare av ohejdad vana allt sedan starten så är mössen deras absolut sämsta gren. Jag väljer i varje läge en Logitechmus framför Apples överdesignade och underpresterande skämt.

vet inte hur apples gamla möss funkade, men jag kan föreställa mig kanske.

 

Men har man en gång börjat med Magic Mouse så vill man inte ha något annat sedan. Det enda som bräcker den är att strunta i mus och använda den underbara ljuvliga styrplattan på bärbara.

 

Har ju haft lite datautbildningar på sistone, och har fått gå runt och hjälpa folk komma rätt. har då och då behövt hjälpa handgripligt, sicket elände! Jag förstår inte hur de kan ta sig fram på en PC med dessa eländigt dåliga styrplattor som PC-laptops har? Verkligen inte! Riktigt skitdåliga är de. Den ena sämre än den andra……Gäller att hålla god min bara och se ut som att man tycker det är helt naturligt att det ska knöla när man ska styra pekaren med dessa hemskheter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte hur apples gamla möss funkade, men jag kan föreställa mig kanske.

 

Men har man en gång börjat med Magic Mouse så vill man inte ha något annat sedan. Det enda som bräcker den är att strunta i mus och använda den underbara ljuvliga styrplattan på bärbara.

 

Har ju haft lite datautbildningar på sistone, och har fått gå runt och hjälpa folk komma rätt. har då och då behövt hjälpa handgripligt, sicket elände! Jag förstår inte hur de kan ta sig fram på en PC med dessa eländigt dåliga styrplattor som PC-laptops har? Verkligen inte! Riktigt skitdåliga är de. Den ena sämre än den andra……Gäller att hålla god min bara och se ut som att man tycker det är helt naturligt att det ska knöla när man ska styra pekaren med dessa hemskheter. :)

 

Har tidigare (av)skytt allt vad styrplattor hetat på datorer innan jag köpte min första Mac för över fem år sedan. Då menar jag verkligen avskytt det så mycket att när man jobbade som tekniker fanns det alltid en extra mus med i väskan ifall man behövde jobba med en kunddator där det enbart fanns styrplatta.

 

Tänker även med fullständig obegripbarhet på tiden då man skrollade runt innan mössen hade rullhjul, peka, klicka, klicka, klicka.... :stjarnsmall: Vill minnas att jag navigerade fönster med piltangenterna på den tiden.... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok'då... God Jul på dig Kiplon. ;)

attachicon.giffiber.jpg

Det med äppelmos och laktosminimerad mjölk till frukost… Smaskens! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...