Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fådda Julklappar


xeric

Julklappar  

33 medlemmar har röstat

  1. 1. Får man ge bort "fådda julklappar"?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, bara såna man fått från t ex jobbet.
  2. 2. Får man byta bort julklappar av annan anledning än färg/storlek?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, beror på vad.
    • Javisst, men då får dem inga fler kommande jular.
  3. 3. Vad tycker du om julklappar?

    • Kul för barnen.
    • Helt onödigt.
    • Usch, vad stressigt.
    • Jaaa... Mer och fler. Helst året runt.
    • Ojdå. Kan nog inte bry mig mindre. Firar inte jul.


Rekommendera Poster

Jag hade en sådan till min iMac G3. Den var lite svår att styra och inte särskilt bekväm, men den funkade någorlunda. Å andra sidan, hur mycket jag än är en Macare av ohejdad vana allt sedan starten så är mössen deras absolut sämsta gren. Jag väljer i varje läge en Logitechmus framför Apples överdesignade och underpresterande skämt.

Jag har en till min gamla mini (som jag har som tv och mediecenter). Den funkar. :)

 

post-28798-0-51161600-1384895950_thumb.jpg

 

P.S. Jag använder alltid Pro Mouse eller Wireless Mouse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Det med äppelmos och laktosminimerad mjölk till frukost… Smaskens! :P

Den vanliga utan fibrer, med äppelmos lingonsylt och laktosminimerad röd mjölk till frukost… Smaskens! :P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets julklapp: Råsaftcentrifug. :blink:

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-arets-julklapp/

 

Undrar hur urvalsprocessen eg går till. Om det är ngt som förväntas bli populärt, eller ngt man själva önskar skall sälja mer. Just den där känns ju lite plockad ur luften bara. :fundersam:

Hittade här om “Årets Julklapp”, och om urvalskriterierna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Årets_julklapp

 

Julklappen som väljs ska vara en aktuell produkt som tros kunna sälja bra och även ska kunna anses tidstypisk.

 

// ... //

 

Något eller några av följande kriterier måste uppfyllas.

  • Årets julklapp skall representera samtiden.
  • Det skall vara en nyhet eller ha ett nyväckt intresse under det snart gångna året.
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

 

Så... Råsaftcentrifugen.

Representerar samtiden gör den väl bara för att de själva tyckte att det vore bra med nyttigheter och att vi är/blir mer köks-/matintresserade. En nyhet är det väl knappast då den funnits länge, och jag har inte hört ngn nämna under året hur kul och intressant det är med en råsaftcentrifug. Högt föräljningsvärde-/andel. HUI kanske har tillgång till andra föräljningssiffror än vi.

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Var en artikel i DN om våra fådda julklappar.

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-julklapparna-vi-saljer-vidare-redan-pa-julafton/

“På Blocket dök en julklappsannons upp redan vid halvåttatiden på julaftonsmorgonen. Precis som förra julen är det framför allt hemelektronik som utannonseras.”


Kanske kan vara bra att inte köpa julklappar som ändå kan riskeras att säljas/bytas bort. Kul att ge bort en telefon för några tusen för att se sen att den dumpas bort på blocket direkt. :armskeptisk:Är ju 0 respekt mot den som gav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en artikel i DN om våra fådda julklappar.

 

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-julklapparna-vi-saljer-vidare-redan-pa-julafton/

 

“På Blocket dök en julklappsannons upp redan vid halvåttatiden på julaftonsmorgonen. Precis som förra julen är det framför allt hemelektronik som utannonseras.”

 

Kanske kan vara bra att inte köpa julklappar som ändå kan riskeras att säljas/bytas bort. Kul att ge bort en telefon för några tusen för att se sen att den dumpas bort på blocket direkt. :armskeptisk:Är ju 0 respekt mot den som gav.

Otacksamt! Skulle bli jätteledsen om jag såg att de julklappar som jag själv valt ut med omsorg och kärlek till den som ska ha den, sen ser att den fina julklappen utannonseras.

 

Då ska man inte ha några julklappar!!!

 

Men å andra sidan så ska man kanske inte handla urskiljningslöst en massa dyra skrytjulklappar heller!

 

Kanske var det en sådan skrytjulklapp som låg på blocket? En skrytgrej bara..

 

Vi hade julklappsleken igår, ena dottern hade bara hemgjorda julklappar med sig som hon slagit in med stor omsorg, i jättefina skokartonger som hon klätt in med fint papper och bundit en rosett om. I paketet låg det hemgjorda "bake and shake" i fina glasburkar, hemgjord marmelad och hemgjord äppeldricka. Jättefina julklappar som hon själv hade gjort.

 

Själv hade jag köpt en DVD med Clint Eastwoods tre spaghettivästernfilmer i, och hoppades att jag kanske skulle få den klappen själv. Men tji, maken fick den klappen. Kanske kan jag få låna filmerna nå tag :hihihi:

 

Siktade in mig på en jättegullig liten stekpanna som man kan steka ett enda ägg i och som då blir runt och fint, men tji, den fick jag inte heller.

 

Men jag blev så nöjd med chokladen och kexen jag fick, så det gjorde ingenting :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för julklappar så får frugan dom saker hon vill ha när hon vill ha dom under året.

Därför är hon aldrig missnöjd och vem kan bli missnöjd på Apple prylar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett paket men det räcker. Hade inga barn hemma denna julen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg i tidningen en webfråga om hur man skickar sina julhälsningar. För tydligen så har SMS'andet minskat otroligt ...till förmån för sociala media.

 

Svarsalternativen var, SMS, sociala medier, klassiskt vykort eller inga alls. Mail då? Glömde dem den? :glare:

 

Skickade bara via mail ... Ja, plus att jag la upp ett här o på ett par andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otacksamt! Skulle bli jätteledsen om jag såg att de julklappar som jag själv valt ut med omsorg och kärlek till den som ska ha den, sen ser att den fina julklappen utannonseras.

 

Då ska man inte ha några julklappar!!!

 

Men å andra sidan så ska man kanske inte handla urskiljningslöst en massa dyra skrytjulklappar heller!

 

Kanske var det en sådan skrytjulklapp som låg på blocket? En skrytgrej bara..

 

Vi hade julklappsleken igår, ena dottern hade bara hemgjorda julklappar med sig som hon slagit in med stor omsorg, i jättefina skokartonger som hon klätt in med fint papper och bundit en rosett om. I paketet låg det hemgjorda "bake and shake" i fina glasburkar, hemgjord marmelad och hemgjord äppeldricka. Jättefina julklappar som hon själv hade gjort.

 

Själv hade jag köpt en DVD med Clint Eastwoods tre spaghettivästernfilmer i, och hoppades att jag kanske skulle få den klappen själv. Men tji, maken fick den klappen. Kanske kan jag få låna filmerna nå tag :hihihi:

 

Siktade in mig på en jättegullig liten stekpanna som man kan steka ett enda ägg i och som då blir runt och fint, men tji, den fick jag inte heller.

 

Men jag blev så nöjd med chokladen och kexen jag fick, så det gjorde ingenting :D

Du glömde alltså C'era una volta il West?

 

På julafton hörde jag en person som över telefon bad en annan person lägga ut en jacka, som inte passade riktigt, till försäljning. Det var ca klockan 16.30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ett tecken på att folk köper julklappar för köpandes skull och utan alltför mycket eftertanke.

Men visst kan det vara svårt att träffa rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ett tecken på att folk köper julklappar för köpandes skull och utan alltför mycket eftertanke.

[+] Ja, tyvärr är det väl så. Mest "bara för att". Lite synd... Man känner ju förmodligen den man ger en julklapp, så risken att ge ngt som inte passar/gillas tycker man ju borde vara minimal.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Oops... :rolleyes:

 

attachicon.gifMBP.png

 

Jösses

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Otacksamt! Skulle bli jätteledsen om jag såg att de julklappar som jag själv valt ut med omsorg och kärlek till den som ska ha den, sen ser att den fina julklappen utannonseras.

 

Då ska man inte ha några julklappar!!!

[+] ? Ja, verkligen otacksamt. Håller med dig helt. Kan man inte uppskatta en gåva någon lagt ner tid/omsorg att välja ut - då skall man inga ha. :yeahbaby:

 

- - -

 

Då var det (snart) dags igen. Och som vanligt, väntas handeln slå rekord. Det börjar kännas urvattnat att de säger så. Kanske för att trgga allal att “slå” övriga. Vore mer intressant om dem ngn gång sa: “Nja, det blir nog inte så mkt julhandel i år.” :rolleyes:

 

För egen del blir det nog lugnt på julklappsfronten. Skall fixa ett par till min bror (+ hans fam/barn), och sen till min mamma.

 

Jo, och sen julklapen man ger sig själv, såklart. ^_^ Har inte kommit på ngn bra än bara. Misstänker att det kan bli ngt dator-relaterat. chairspin.gif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Årets Julklapp... Robotdammsugaren. x_glare.png Jaha.

Årets julklapp: Robotdammsugaren - Nyheter | SVT.se

HUI är ärliga i a f...

“Enligt HUI ska årets julklapp vara en nyhet, något som väckt uppmärksamhet under året, och som kan generera mycket pengar eller sälja i många exemplar och som ligger i tiden.”

Det är väl det det handlar om (för HUI). Och i o m att de utsett den är det många som går på det och köper en bara för det = genererar mkt pengar.

Undra hur mkt pengar den hade genererat och hur många ex skulle ha sålts om den inte hade blivit utsedd som årets julklapp?

 

Man måste nog ha rätt stora och f f a tomma ytor där man bor om man skall ha nytta av den. Här skulle den inte funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sådan, i stället för hund. Jag avskyr att städa. FAst jag tycker att de är för dyra (om de ska vara något att ha).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sådan, i stället för hund. Jag avskyr att städa. FAst jag tycker att de är för dyra (om de ska vara något att ha).

Jo, de är (onödigt) dyra. Tycker HUI borde införa ytterligare kriterier då de utnämner “Årets Julklapp” - typ att den får kostamax 500,- el 1000,- ...i a f en nivå så att alla skall kunna ha råd att köpa årets julklapp. Man exkluderar rätt många och många som kan känna sig utanför då man väljer så dyra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de är (onödigt) dyra. Tycker HUI borde införa ytterligare kriterier då de utnämner “Årets Julklapp” - typ att den får kostamax 500,- el 1000,- ...i a f en nivå så att alla skall kunna ha råd att köpa årets julklapp. Man exkluderar rätt många och många som kan känna sig utanför då man väljer så dyra saker.

Nästa år borde man införa julteckningar från barn i förskolan. Så kan de rita åt sin familj men också till andra som anmäler sitt intresse på en webbsajt, så får de hem den med posten. Mot en självkostnadsavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...