hj22ei Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Hallå allesammans, tidigare i veckan var jag och Köpte Football Manager 2012. När jag sedan skulle installera det trillade en installation av Steam igång. Det var tydligen nödvändigt att ha Steam för att kunna spela Football Manager. När sedan Steam var installerat och klart fick jag ett felmeddelande från min Mac som löd: Programmet Steam har oväntat avslutats. Då får jag valen Ignorera, Rapport... samt Starta om... Jag väljer då att avinstallera det Steam som jag fått via den köpta skivan och ladda ner Steam online istället. När sedan det är gjort får jag fram följande felmeddelande: Steam requires that /Applications/Steam.app/Contents/MacOS be created on a case intensive filesystem, with read-write access. Jag blir inte klok på detta. Frustrerande att köpa ett spel för 500 kr som sedan inte går att använda för att ett externt program som krävs inte kan starta. Varken SI eller Steam bemödar sig svara. Är det någon av er som har en smart lösning? Stort tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Har du av någon anledning ett teckenstorleks-känsligt filsystem på din Mac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
climacx Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 /.../ Steam requires that /Applications/Steam.app/Contents/MacOS be created on a case intensive filesystem, with read-write access. /.../ "case intensive filesystem" ska istället vara "case insensitive filesystem"; https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8601-RYPX-5789 Steam stödjer inte ’Case Sensitive’ (skiftlägeskänsligt) system; http://www.google.com/search?q=skiftl%C3%A4gesk%C3%A4nslighet Det finns visserligen knep att kringgå detta, men verkar rätt krångligt och osäkert; http://blog.andersonshatch.com/2010/05/13/using-steam-on-mac-with-case-sensitive-drive/ Steam ska (förutom ovanstående) installeras på ett konto som har läs- och skrivrättigheter, dvs antingen ett admin-konto, eller ett annat, av admin skapat konto med av admin tilldelade läs- och skrivrättigheter (Läsa och skriva -behörighet). Om jag skulle tycka något om hur bäst lösa ditt problem, vore det att installera om hela systemet, och använda formatet "Mac OS Extended (journalförd), GUID-partitionstabell" (ej skiftlägeskänsligt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walkir Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Detta är en av anledningarna till att jag kör Parallels och BootCamp på min Mac. Spel som är Windows-baserade fungerar helt enkelt dåligt under Mac OS X. Tyvärr är många spel på Steam endast Windows-spel men en Cider/Wine-wrapper. DirectX är också ljusår bättre än OpenGL i spelsammanhang. Ett annat förslag är att skapa en partition med case insensitive filesystem och installera Steam-spelen där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.