Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startar - sen händer inget!


Susen

Rekommendera Poster

Hola!

Hjälp... har en iMac 27' som inte är ett år gammal. Allt uppdaterat på den med Lion.

Jag har även Parallell Desktop installerat då jag arbetar i ett bokföringsprogram som bara finns för Windows.

Brukar ha Chrome, radio, mailen, Parallell med Windowsprogram igång varje dag.

Idag började allt seeeeega. Regnbågscirkeln som snurrar, inte händer, kan inte tvångsavsluta program.

Stänger av den med knappen på baksidan och nu vill den inte komma igång igen!

Den stannar vid Äpplet och den snurrande cirkeln.... en timma har den hållit på nu.

Testade först med säker start men där stod den på i några timmar så jag gav upp det.

 

Nu har jag läst här att man kan dra ur strömsladden en kvart och testa igen. Med startknappen baktill intryckt???

Har ni mer tips på hur man kan sparka igång den igen? Med några cmd-kommandon?

 

Är oerhört tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara trubbel med hårddisken. Jag hoppas du har säkerhetskopierat allt...

Starta från en systemskiva med Mac OS X på, stoppa i skivan och tryck C så laddas systemet från CD/DVD-läsaren istället för från hårddisken. Kör nu igång Skivverktyg och kolla hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara trubbel med hårddisken. Jag hoppas du har säkerhetskopierat allt...

Starta från en systemskiva med Mac OS X på, stoppa i skivan och tryck C så laddas systemet från CD/DVD-läsaren istället för från hårddisken. Kör nu igång Skivverktyg och kolla hårddisken.

 

Tack för tipset. Ska se om fler har några förslag.

Detta hände min iPad2 också men det löstes med att starta den med både Homeknappen och den upptill samtidigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rejält stor skillnad mellan krånglande iOS-enheter och Apples datorer. Jag tror också att det är hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med att starta, stänga av, fläktar mm sköts av en krets som heter SMC för Intelmacar och den kan i enstaka fall behöva återställas.

 

http://support.apple.com/kb/ht3964

 

...

 

"Badbollar" datorn och fryser ibland prova Säker start och även Reparera hårddisken.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.299724/losningar-pa-vanliga-macproblem

 

...

 

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Macen kan faktiskt tappa inställningen…. Då står datorn och tänker vid uppstart och kan göra så väldigt länge. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet!…

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Macen kan faktiskt tappa inställningen…. Då står datorn och tänker vid uppstart och kan göra så väldigt länge. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet!…

 

 

Men om jag inte kommer in. Hur kollar jag Systeminställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du håller ner altknappen under start så kan du välja startskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du håller ner altknappen under start så kan du välja startskiva.

 

nu har jag gjort det och valde Recovery. Håller på att reparera Macintosh HD... åter stående tid: 9 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag gjort det och valde Recovery. Håller på att reparera Macintosh HD... åter stående tid: 9 timmar.

Återstående tid beräknas lite ’på en höft’ och uppdateras hela tiden och kan, efter några minuter, visa på t.ex. 9 minuter, eller vad som helst annat. Ju närmare slutmålet man kommer desto exaktare blir tidsuppskattningen. 9 timmar för snart 3 timmar sen... vad har du kvar? 6 timmar, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recovery funkade inte alls.

Jag har fått igång den men då är den riktigt seg. Reagerar långt efteråt vid varje knapptryckning.

Nu har jag gjort en Säker start med shift-tangenten så nu står den och har "startat" med den rullande cirkeln i några timmar.

Stapeln seeegar sig framåt.

Hur lång tid kan sånt här ta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recovery funkade inte alls.

Jag har fått igång den men då är den riktigt seg. Reagerar långt efteråt vid varje knapptryckning.

Nu har jag gjort en Säker start med shift-tangenten så nu står den och har "startat" med den rullande cirkeln i några timmar.

Stapeln seeegar sig framåt.

Hur lång tid kan sånt här ta?

 

Om du had back-up på ally, så hade jag försökt formatera om hårddisken och sen installera om allt. Om detta inte fungerar, så är det en ny HD som skall till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tömmer just nu papperskorgen på ca 2.500 objekt. Kan det ha påverkat segheten? Innan jag tömde tog jag nog bort 1000 gamla pdf-dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det temp-filer man kan radera i Mac på samma sät spm man var tvungen att göra i PC'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat hårddisken med skivverktyget än?

 

Jo och det var så segt att det tog några timmar. Fel fanns (nod nånting tror jag ). Ska kolla efter rensningen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu en halvtimme senare är det bara 700 filer kvar att radera totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...