L4Leonard Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Råkade nyss klicka in på en felaktig länk, och möttes utav ett pop- up fönster (ett sånt där som är vanligt i iOs, ingen immitation) där det stod att min dator (surfade på iPhonen glöm ej detta) var infekterad och behövde virusscannas. Jag tryckte avbryt, men då hade en bakgrundssida redan laddats upp, där en immitation utav Windows (XP) gick och sökte igenom mitt filsystem efter virus. Jag backade ganska snabbt ur, och startade om telefonen. Kan jag ha fått malware eller dyl. Nu? Telefonen är inte jailbreakad och kör senste iOs 5.0.1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Nej du har inte fått virus. Det var helt enkelt en klantigt gjord sida som inte kollar vad det är för enheter som surfar på den... Ren fejksida, bluff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumkopf Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 det där som du upplevt är väldigt vanligt och alla som kör Windows i någon version kan luras att köpa virusprogram... Själva lurendrejeriet är ett virus i sig självt. En gång i tiden skickades det ut ett meddelande till massor av PC-människor som varnade för ett virus och tipsade om hur man enkelt skulle kunna bli av med det omedelbart. Sedan följde en beskrivning som ledde fram till att man kastade bort en eller flera filer på sin dator och uppmanades att starta om densamma. Problemet var bara att de filer man uppmanats att ta bort var systemfiler som datorn behövde för att fungera och således var användaren sitt eget virus.... Datorn blev obrukbar! Använd hjärnan och se igenom dessa typer av skrämselpropaganda och tänk till både en och två gånger innan ni gör något dumt. Om man är extra rädd om sin Mac så slår man på systemets brandvägg, det är allt som behövs, och var noga med att de program du laddar ner till din dator kommer från pålitliga källor. Piratprogram är inte pålitliga källor, även om det är sällsynt med virus för Mac även där. Annars kan du surfa lugnt och tryggt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.