addex86 Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Hej! Jag saknar en funktion i Lion som fanns i Leopard och Snow Leopard. Där kunde man i Spaces ställa in så att t ex Firefox alltid startar i spaces 1, iTunes i spaces 2, word i spaces 3 osv. Men hittar inte denna typ av funktion i Lion? Det är något jag verkligen saknar! Någon som vet om det finns någon inställning eller någon tweak för att lösa det? Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Jag har så i Lion, mina program startar i olika Skrivbord. Jag har fyra Skrivbord. Nu uppgraderade jag från Snow Leopard till Lion, så jag ställde inte ens in något för att göra så utan Lion tog helt enkelt inställningen som jag redan hade gjord. Programmet som ordnar detta heter Mission Control, det är Exposé och Spaces på samma gång. Du flyttar helt enkelt musen längst upp till höger i kanten av skärmen så kommer ett plus-tecken upp och du kan lägga till ett nytt Skrivbord och styra vad som ska vara där. (förutsätter att du är i Misson Control när du gör detta). http://www.apple.com/se/macosx/whats-new/mission-control.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomhowler Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Du kan även högerklicka på programikonen i dockan när du är i den space du vill ha programmet i. Välj options - Assign To, this desktop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 På svenska blir det "Tilldela till - Det här skrivbordet". Det förutsätter att man har flera skrivbord.. Så gör skrivborden först och sen lägg in programmen där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
addex86 Posted November 21, 2011 Author Share Posted November 21, 2011 Tack för hjälpen! Hittade dock inte det meny alternativet först, men kom sedan på att jag mixtrat med dockan och kopierat en del från en docka från SL. Därav hittade jag inte menyn. Men kopierade sedan dockan från min MBP och fick då tillbaka meny alternativet! Äntligen är det som jag vill ha det! Installerade också Lion åvanpå SL, och först hängde mina tidigare inställningar med, men sedan försvann det, antagligen när jag mixtrat med dockan. Nu funkar iaf allt som det ska, så tack igen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.