Hammartim Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Hej, Vet ej om jag valde rätt forumdel men jag gör ett försök. Till saken, jag har stött på ett sjukt irriterande problem, köpte för ca 6 månader sedan ett mixerbord med tillhörande mjukvara som har fungerat hur bra som helst fram tills för ett par dagar sen. Jag har mailat tillverkaren men ännu inte fått svar. Har avinstallerat allt och installerat det på nytt utan positivt resultat. När jag nu startar programmet så krashar det så fort jag startar mixern, känns sjukt långsökt att det skulle vara fel på hårdvaran(mixern) så jag undrar nu om någon har haft liknande problem med något program och vet hur man kan åtgärda det? Nu vet jag inte vad för information ni behöver för att kunna svara på mitt problem men ställ då gärna motfrågor. Stod även en för mig märklig sak i ett felmeddelande att jag skulle prova starta programmet "from another disk" vad menas med detta?! Jag tror att min dator kanske börjar lägga ner, den är från 07 och det känns som att det börjar tröttna... Känns helt sjukt att ett program helt plötsligt bara helt slutar att fungera?! Snälla hjälp mig. Tim Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Du har inte lite ledigt utrymme på din disk? Funkar programmet att starta om du inte har mixern inkopplad? Vad händer då om du kopplar in den igen? Kört "det vanliga" med säker start, kontroll av skiva samt reparation av behörigheter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 låter som proppfull hårddisk eller så är den på väg att lägga av. Du tar väl backup? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammartim Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Tack för snabba svar! Har nu provat lägga över en hel del skit på min time capsule och lyckades frigöra 40GB på datorn, fortfarande samma problem. Programmet startar med mixern igång men jag kan inte aktivera mixern i det så kallade Service center för det kraschar innan det ens startat.... Det fungerade att starta mixern när programmet redan var igång men då gick det inte att ändra audio setup för då krashade programmet direkt. Jag är nu inte van vid att min mac bråkar så jag råkar inte ha en anning om vad säker start är, så en enklare förklaring skulle vara guld värd! Jag har en äldre backup, som gjordes innan jag installerade programmet för ca 6 månader sen.... idiotisk jag vet men så är fallet. Tack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Säker start innebär att du startar upp datorn med shifttangenten nertryckt Kör sedan Skivverktyg och Kontrollera skiva, samt Reparera skivbehörigheter. Starta sedan om datorn som vanligt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Inte så att du har ett trilskande minne? Jag antar ditt program suger en hel del minne och när det skall lagra på minne som är korrupt så kraschar det? Långsökt, jag vet men måste dra i något halmstrå..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammartim Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Har nu gjort säker start, kontrollerat skiva och reparerat skiva, fortfarande samma sak. Borde jag köpa en ny dator? Tack för er hjälp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Om din dator uppfyller prestandakraven från tillverkaren ska du inte behöva byta dator. Det kan vara så att fast man klarar minimikraven så borde man ha mer. Ofta är det så att det går men inte mer när man uppfyller minikrav. När datorn sen fylls och används av annat så är det inte säkert att det blir tillräckligt över till mixerbordet och datorn hänger sig som resultat. Har du maximerat RAM-minnet? På en burk från 07 är det ett måste. ... Det kan också vara så att du har någon fysisk skada på hårddisken som gör att det krachar. En burk från 07 med originalhårddisk har sannolikt gjort sitt bästa och håller på att gå i pension. Även en nyare kan ju gå i förtidspension..... Det enklaste och billigaste sättet är att radera hårddisken, skriva över den med nollor och installera om systemet. När du skriver över hårddisken med nollor undantas defekta sektorer och strulrisken minskar rejält. ... Stoppa i OS X DVD-n. Starta med C nedtryckt. Ta fram Skivverktyg som hittas uppe i menyn. Välj Radera, markera hårddisken eller partitionen gå till säkerhetsalternativ och välj Radera genom överskrivning av nollor. Sen tar det tid....... Gör en skärmdump eller notera Kapacitet och jämför före och efter. Installera om systemet och prova. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Sen tror jag du får göra en skärmdump av Om den här datorn och även det som hoppar upp under Mer info som min bild visar. Det finns ingen MacBookPro 13" från 07.... dessutom så får vi se vilket OS du har och hur mycket RAM mm som finns i burken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hammartim Posted November 21, 2011 Author Share Posted November 21, 2011 Axelman, datorn uppfyller precis de minimikrav som finns, vilket gör att jag får känslan av att det borde fungerat dåligt från första början om så var fallet, men det sjuka är ju att det har fungerat perfekt fram tills nu? Jag ifrågasätter inte det du säger, vill bara göra klart hur det är och har varit. Känner mig som ett pucko i ämnet och måste fråga vad du menar med att "maximera RAM-minnet"? Märker nu dessutom att det inte längre går att göra en säkerhetskopiering på dator, den säger att jag inte kan lägga kopian på skrivbordet trotts att jag väljer att den ska skrivas på time capsule... Omg mitt liv tillsammans med datorer verkar lida mot sitt slut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.