Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Återfå Mail från Time Capule

Firehead

Recommended Posts

Jag hade två MAIL-ikoner varav en var en (kopia), jag raderade den. När jag öppnar mail så är alla mina 8000 mail borta och mitt konto raderat. Nu ser jag att de ligger på Time Machine. Nu vill jag återställa mitt mailprogram som det var tidigare. Hur gör man?

När jag går in i T.C så hittar jag visserligen gamla mail. Gött, då vet jag ju att T.C har backupat. Men när jag ska gå in i biblioteket så finns det ingen mapp som heter MAIL.

Kan man återskapa hur MAIL såg ut innan jag gjorde bort mig?

Firehead

Jag går in i i T.C och går tillbaka i tiden, innan jag gjorde bort mig, klickar på MAIL-programmet och vill återskapa det. Men då får jag ett felmeddelande: "MAIL KRÄVS AV MAC OS X och får inte ändras eller raderas."

Du har redan programmet Mail i datorn så det behöver du inte återskapa. :)

Däremot kan du återskapa dina brevlådor. De ligger inte i samma fil som programmet...

De ligger i din hemmamapp - Bibliotek - Mail.

Om du har användaren John Appleseed så heter det johnappleseed - bibliotek - mail.

I mappen mail finns flera undermappar och själva breven finns i undermapparna mailboxes, det finns även en separat mapp för mail som innehåller bifogade filer - den heter Mail downloads.

Dessa kan du återskapa, kör huvudmapparna så får du med dig allt. Här ligger även dina inställningar för mejlprogrammet, det ska räcka med att återskapa detta så har du Mail som det var innan.

Annars så om du startar mail, sen går in i TM så kan du bläddra bakåt i tiden tills dina mail finns där och återställa till det läget.

Frågan är ju vad för ikon var det du hade och var raderade du den? Det kan inte varit i dockan för där är bara genvägar. Tydligen så var det heller ingen kopia för då skulle ju inte alla dina mail försvinna.

Slängde du och tömde papperskorgen direkt? Annars så ska ju allt ligga kvar där med undermappar osv...

Du har redan programmet Mail i datorn så det behöver du inte återskapa. :)

Däremot kan du återskapa dina brevlådor. De ligger inte i samma fil som programmet...

De ligger i din hemmamapp - Bibliotek - Mail.

Om du har användaren John Appleseed så heter det johnappleseed - bibliotek - mail.

I mappen mail finns flera undermappar och själva breven finns i undermapparna mailboxes, det finns även en separat mapp för mail som innehåller bifogade filer - den heter Mail downloads.

Dessa kan du återskapa, kör huvudmapparna så får du med dig allt. Här ligger även dina inställningar för mejlprogrammet, det ska räcka med att återskapa detta så har du Mail som det var innan.

Problemet är att jag inte hittar MAIL i bibliotek. Jag gör som du skriver går in i Användare / Johnnappleseed (i mitt fall; "Firehead") / Bibliotek, men där tar det stopp. Mail finns inte där.

Problemet är att jag inte hittar MAIL i bibliotek. Jag gör som du skriver går in i Användare / Johnnappleseed (i mitt fall; "Firehead") / Bibliotek, men där tar det stopp. Mail finns inte där.

Inte i någon månad?

Här kanske knuten var... jag gick tillbaka till 6 oktober. Då hittade jag i Bibliotek / mail-mappen.

Jag klickar på att återskapa hela mappen? Eller tycker du jag ska gå in och bara återskapa inbox?

Frågan är ju vad för ikon var det du hade och var raderade du den? Det kan inte varit i dockan för där är bara genvägar. Tydligen så var det heller ingen kopia för då skulle ju inte alla dina mail försvinna.

Slängde du och tömde papperskorgen direkt? Annars så ska ju allt ligga kvar där med undermappar osv...

Macbooken var sjukt seg och "tänkte" lite för länge och för ofta så jag körde MacKeeper och ville ta bort massa program. Såg att jag hade dubbletter av en massa program. Iphoto, mail, garageband osv osv osv... många program. Det stod (kopia) efter ett av de. Då tog jag bort kopiorna, men troligtvis tog jag bort orginalet när det gällde Mail.

Jag återskapade mitt mailkonto, men då det förut stod Icloud under mitt mailkonto står det nu mobileMe istället osv... jag fick tillbaka de 200 senaste mailen. Men eftersom jag har backup via T.M så ville jag få tillbaka mina mail. Men så hittade jag inte MAIL-mappen.

Nu har jag hittat den och återskapar hela mappen.

Nån som vet hur jag gör sen när jag återskapat mappen? lägger jag den bara i Bibliotek?

Morgan

Det är mysko att du har kopior av program, det tyder på att något är väldigt fel. Fel på hårddiskens index över filer?

Om du lägger mappen i bibliotek, får du inte med de senaste mejlen för då får du bara med till och med 6 oktober om det är senaste kopian du har. Men du kan göra så här, lägg över de senaste mejlen du har i en särskild mapp på hårddisken - det är bara att markera och dra över dem. Återskapa din säkerhetskopia och lägg din Mail-mapp i Bibliotek. Öppna nu din tillfälliga mapp på hårddisken där du sparat dina senaste mejl, och dra över dem till mejlen igen.

Men ärligt talat, det verkar ju vara något vajsing i ditt system... och om jag vore du skulle jag överväga en omformatering och nyinstallation av systemet... men då är det viktigt du har bra säkeretskopior.

Tack Raphael.

Jag tror som du att jag måste omformatera hela macbooken.

Hur tycker du är bästa sättet att göra det på?

För att återgå till första frågan:

Jag återskapade Mail-mappen, hittade den, MEN MEN sen går jag in i Användare / och där bör ju Biblioteksmappen ligga, men icke... blir f*n sur.

När jag klickar på Hårddisken så finns:

* Användare

* Bibliotek

Log.txt

* Program

Shockwave log

* System

xbmc.log

xbmc.old.log

När jag klickar på Användare:

* Delat

* Firehead (som har huset som ikon)

* En mapp med mitt.noindex

Portdetect.log

Klickar jag på Firehead:

* Bilder

* Delad

* Dokument

* Dropbox

* Filmer

* Hämtade filer

* Musik

* Skrivbord

* Webbsidor

Går jag int i Bibliotek så finns en massa mappar MEN ingen med Mail.

Nu vet jag inte vart mappen som jag återskapade från TM hamnat. Söker men finner den inte.

Blir knäckt.

Om du har Lion (vilket jag antar att du har eftersom du har iCloud) så syns inte mappen Bibliotek för hemmamappen. :)

(detta för att förhindra att vi användare rotar för mycket och förstör grejjer ^^ :) )...

Men det är lätt att se den...

Gå in i Finder, håll nere Alt-tangenten och välj "Gå" - då ser du Bibliotek. Släpper du Alt så försvinner Bibliotek från listan, håller du ner Alt så syns Bibliotek igen. :) Tryck på Bibliotek och här ska nu mappen Mail ligga!

Alltså i Hårddisken - Användare - Firehead - Bibliotek. (det är denna som är dold!)

Inte i Hårddisken - Bibliotek.

Det är under din användare som de användarspecifika grejjerna finns (inklusive din mejl!).

Shit man... sicken hacker du är.. ;))

Där låg den. Jag testar att göra som du säger med att lägga över mailen i en egen mapp på skrivbordet osv...

Jag testade att göra som du sa med att lägga över nya mailen i en mapp för att sen återställa gamla mailmappen med mail-programmet. Det slutade med att alla konton i mail försvann så mail öppnades som om det var för första gången. Så jag fick lägga till ett nytt konto, men då vill inte min internetleverant acceptera mitt lösenord... lägger ner och går till LAN-Master.

// knäckt... ;)

:stjarnsmall:

Nu har jag fixat mail igen. Så nu fungerar det.

Jag har hittat på T.M alla de gamla mailen. MEN nu, hur får jag in de gamla mailen i mail-programmet?

Morgan

:detvarintejag:

Nån som vet hur jag återfår alla mail från TIME Capule.

Jag har hittat mappen i på T.M men hur gör jag för att få det att fungera med MAIL igen?

?? :chockadskeptisk:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...