pink_snow Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Hej! Nu när jag blivit varse att stora filer på 16 GB styck kan bli korrupta vore jag gudomligt tacksam om någon kunde tipsa om ett program för att rädda korrupta Zip-arkiv. Om inget sådant finns: Kan någon "snickra" ihop ett åt mig? Den som gör det förtjänar ett stort tack. Eller finns det redan ett program för ändamålet? Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
climacx Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Både Data Rescue 3 och RescuePRO ska fixa den biffen (Retrospect, GZ, ZIP, Stuffit, DMG, resource forks, etc), enligt manualerna. Det finns ett drös med program som "räddar" (ja, dvs mer eller mindre ska göra det) med raderade/formaterade kort och diskar. Data Rescue har jag erfarenhet av och tycker är riktigt bra(!) Det ska finnas flera trådar på forumet om div olyckor med förlorad data. Sök på t.ex. rescue, recover, (om)formaterat, katastrof, o dyl så lär du hitta många tips, bl.a. har jag för mej att ett par gratis (och bra) program har nämnts. Annars är den här typen av operationer normalt rätt kostsamma, av iofs förståeliga, "naturliga" skäl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pink_snow Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Tack! Jag fann endast gratisprogram för detta ändamål under Windows. Därför installerar jag just nu om Windows 7 och håller tummarna för att hitta ett fungerande program. Märkligt att alla bra program för Mac OS verkar kosta(Det tycks som att det inte räcker med att betala 48000 för sin dator...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Haha... skön liknelse. Lite som att bensin borde ingå i priset om man köper en Ferrari Den var ju så dyr i inköp liksom... Skulle nog vilja påstå att det mesta i programutbud till Mac är väldigt resonabelt prissatt, är det inte gratis så är det ofta humant prissatt i jämförelse till ett visst annat fönsterbaserat operativsystem. Du kan ju köpa en arbetssation för minst lika mycket pengar med Windows, ska då alla programvaror där också då ingå, men inte om du köper en dator för några tusenlappar hos närmaste elkedja? Billig dator = betala för dina program, dyr dator = allt gratis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pink_snow Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Nej. Så sant. Till min ursäkt för dåligt resonemang har jag blott extrem trötthet. Jag brukar alltid köpa de applikationer jag behöver, men i just detta sällsynta fall ville jag inte lägga 400+ på en dylik. Det vore liksom bara för ett tillfälle och dessutom längtar jag inte såååå mycket tillbaka till Windows som de havererade filerna innehåller. Peace. Regards pink_snow Seriös tillägg: Är det Data Rescue 3 som man ska förlita sig till i detta fall` Link to comment Share on other sites More sharing options...
pink_snow Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Hjälp! Jag behöver ett program för att reparera en ZIP-fil så enkelt som möjligt. Går inte all information att rädda så ska helst filen återskapas så pass mycket att den fortfarande går att läsa med WinClone. Data Rescue verkar mest vara för att scanna av drivar och det är inte vad jag är ute efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Är den zippad i Mac eller Windows? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pink_snow Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Är den zippad i Mac eller Windows? Den är zippad i Mac OS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Vilket program öppnar du dem med ? StuffIt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pink_snow Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Vilket program öppnar du dem med ? StuffIt? Jag har försökt med Mac OS standard arkivverktyg, Stuffit... Ja allt jag funnit, men det tar stopp när det finner att filen är korrupt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Är den skadad samt krypterad kan det vara svårt.. men kolla om detta är något, visserligen för PC http://www.corruptzipfile.com/ Finns en support hos Stuffit annars http://www.stuffit.com/mac-expander.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Här fler tips http://mac1.software.informer.com/download-mac-tool-to-repair-damaged-zip-files/ http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html http://hints.macworld.com/article.php?story=20050627193041148 Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Är det Data Rescue 3 som man ska förlita sig till i detta fall` I det här fallet vet jag inte, men i vanliga fall så är det ett jättebra program som rekommenderas. Tror t.o.m. att det finns en demo att ladda ner där du kan se om det fungerar i ditt fall, men kan bara rädda 20 eller 50 MB om jag inte missminner mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pink_snow Posted November 21, 2011 Author Share Posted November 21, 2011 Jag köpte Advanced Zip Repair 1.8(för pc dock ) och försöker reparera filen, men det går inte optimalt. Är därför i kontakt med deras support nu... :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.