Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

dyrt med iCloud


jontaw

Rekommendera Poster

150 till 750 kr låter rimligt. Vad hade du tänkt för prisnivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

150 till 750 kr låter rimligt. Vad hade du tänkt för prisnivå?

Tror du glömde att bearbeta <humor> i posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni inte gått i skolan? Nollor efter en punkt kan man bortse ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni inte gått i skolan? Nollor efter en punkt kan man bortse ifrån.

 

Vilken skola har du gått i? Engelska skolan?

I Sverige är nollor efter punkt samma som mellanslag och görs för att göra det enklare att läsa siffrorna. Nollor efter ett *kommatecken* kan man bortse ifrån, för då är det ören och 00 ören är ju ingenting.

 

Det är alltså skillnad på...

150.000 kr och 150,00 kr.

150.000,00 kr och 150,00 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt räknas som komma i den här prislistan. Det fattar vem som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skola har du gått i? Engelska skolan?

I Sverige är nollor efter punkt samma som mellanslag och görs för att göra det enklare att läsa siffrorna. Nollor efter ett *kommatecken* kan man bortse ifrån, för då är det ören och 00 ören är ju ingenting.

 

Det är alltså skillnad på...

150.000 kr och 150,00 kr.

150.000,00 kr och 150,00 kr.

 

Det där har jag aldrig ngnsin sett. Punkt användes aldrig när jag gick i skolan iaf.

Nu använder de amerikanska sättet av ngn anledning. Inte så svårt att fatta att de menar 150 spänn. Lite för många nollor oavsett så ngn har råkat ändra formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

150,000 är väl i sig en orimlighet, eftersom siffror efter kommatecken anger ören (nu pratar vi priser alltså) och ören alltid är max hundradelar.

 

150.000 är inte heller korrekt att skriva, på svenska skriver vi 150 000 (mellanslag anger tusentalsavskiljare). Att man ibland skriver 150.000 är förekommande på webben, eftersom man där inte kan kontrollera radbrytningar helt och fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige är 150.000 och 150,000 absolut inte samma sak, och speciellt inte i en prislista.

Har för mig att Ericsson gjorde bort sig vid en upphandling i Sydamerika då de använde punkter eller komman där det skulle vara tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt är likställt med ett mellanslag här.

Inte enligt vår regering...

"Mångsiffriga tal delas lämpligen upp i grupper om tre siffror bak- ifrån räknat. Skiljegränsen markeras med fast mellanslag (inte komma eller punkt)"

http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/33/29/b0cc0c31.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indierna delar ibland upp siffrorna i grupper om två, vilket fick mig att bli vansinnig på en bankomat. Först meddelade apparaten att den tar Rs 200 (ca 28 kr) i uttagsavgift (plus det som min bank eventuellt tar), vilket jag tyckte var OK eftersom apparaten var placerad långt från det mesta. Sedan skulle man knappa in önskat belopp, delbart med Rs 100. Jag skriver 10000 eftersom tiotusen räcker ganska länge där, skärmen visar "100.00", vilket jag tolkar som rimligt eftersom de har ett lite eget sätt att benämna tal. Maskinen spottar ut Rs 100 och ett kvitto på att jag har fått Rs 100 (ca 14 kr) och Rs 200 i uttagsavgift.

 

En förklaring till deras sifferindelning kan vara orden "lakh" (100 000) och "crore" (100 lakh, alltså 10 000 000) istället för våra ord miljon och miljard (1000 miljoner). Tror även ordet lakh används i Thailand. Lakh var vanligt i bilannonser "starting at just 2,5 lakh" osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...