Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför strular min iMac plötsligt?


Jessling

Rekommendera Poster

Jag är macanvändare sedan mitten av 90-talet (jobbar som originalare) och köpte min iMac för snart två år sedan. Jag älskar den på alla sätt!! Jag har OS Snow Leopard.

För ett tag sedan började macen strula för mig i samband med uppstart. Nästan alltid så händer något av följande saker vid uppstart:

• Datorn börjar starta upp, men slutar plötsligt och stannar av.

• Datorn startar upp hela vägen, men när Firefox startas så stannar datorn och tänker utan att något mer händer.

I båda dessa fallen måste jag tvångsstänga datorn med startknappen och starta om den och då brukar det vanligen fungera hela vägen.

 

Jag har kört Skivverktyg flera gånger och fel har hittats alla gånger, men har enligt programmet fixats utan problem.

 

Även internet strular, men där kan jag ju egentligen inte vara säker på om det är datorn eller själva uppkopplingen som spökar. Vi har adsl. När datorn startats upp på morgonen så kan det ta ett par timmar innan internet fungerar som det skall. Det är som att det kommer och går... man kan surfa ett tag, men sedan kan plötsligt ingen sida laddas, för att efter ett tag fungera igen. Eposten är likadan. Om jag låter datorn stå på hela natten så är det inga problem med internet på morgonen, så det är precis som att datorn har lite svårt att koppla när den är yrvaken... Jag lyssnar gärna på radio via webläsaren och när jag fått igång radion så fungerar den hela tiden, även när datorn påstår att den inte kan ladda andra sidor eller ta hem epost...

 

Är det någon som förstår vad jag beskriver? Vad kan jag göra för att reda ut detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strul vid uppstart - prova återställning av SMC

http://support.apple.com/kb/ht3964

...

"Badbollar" datorn och fryser ibland prova Säker start och även Reparera hårddisken.

http://macworld.idg....liga-macproblem

...

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Datorn kan faktiskt tappa inställningen... Då står datorn och tänker vid uppstart och kan göra så väldigt länge. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet!…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för era tips! Jag ska testa det ni föreslår och återkommer för att berätta om det löste några problem!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...