Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro dör/fryser/hänger sig


eaglekotten

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en MacBook Pro från våren 2010. Det är en 15'', 2,66 GHz i7 med 4gb minne. Jag har redan sedan köpet, dock mycket mer frekvent senaste halvåret, upplevt att datorn dör/fryser eller hänger sig. Vanligast är att skärmen blir helt svart och ljudet hackar som en gammal repig cd-skiva. Inget går att göra utan att starta om "med power-knappen". Jag har vid flertalet tillfällen formaterat och installerat om hårddisk och OS utan framgång. Felet uppenbarar sig ALLTID då jag kopplar in en dvi-kabel för att visa bild på tv samt när jag kör Safari. I övrigt uppstår problemet när jag växlar mellan program eller bara använder datorn som vanligt (utan att ha Safari eller dvi ikopplad).

 

Någon som kan hjälpa mig? Hörde från min far som är gammal pc-gubbe att hans tidigare pc hade trassel med dess bios, men mac kör väl inte det? Hur som helst, vore mycket tacksam för hjälp!

 

Mvh

Hugo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som fel på grafikkortet. Vet faktiskt inte om det finns förlängd garanti på din modell..

Apple hade det på tidigare modeller där grafikkortet spökade

 

Har du AppleCare så är det bara att lämna in den..

 

 

edit:

 

Kollade Apples Utbytesprogram, och där finns tyvärr inget om din modell

http://www.apple.com/se/support/exchange_repair/

 

Du borde reklamerat det när du upptäckte felet under garantitiden..

Kan du påvisa att felet funnits från början så gäller konsumentlagen eller vad det heter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Apple har en förlängd garanti på Mid 2010 15" MacBooks pro som har problem med grafikdelen. Finns dock en Videouppdatering att dra hem till både Lion och SnowLeopard via programuppdatering. (Artikeln här nedan är lite gammal tror jag och inte uppdaterats med Snowleoparduppdateringen)

 

Apple Verkstäderna har ett testprogram för videodelen för att se om din dator är berörd av detta fel. Det är dock inte säkert verkstaden får ut någon felkod och då beror dina frysningar troligtvis av något annat fel som inte täcks av den förlängda garantin.

 

Hursom kan du eventuellt hävda din rätt som konsument om du köpt datorn som privatperson och kan styrka detta med ett kvitto och fylla i ett "European Consumer Law Claim Form" ihop med en verkstadskille och få ditt LogicBoard utbytt for free ändå.

 

 

Men först och främst ska du lägga in samtliga uppdateringar för OSX inklusive MacBook Pro Video Update 1.0, tror uppdateringen heter samma sak för SnowLeopard, hårdköra datorn en tid och se om felet kvarstår.

 

 

 

http://support.apple.com/kb/TS4088

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...