kim_sv Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Hej! Bakgrund: Jag och tjejen har nyss bytt lägenhet och i den här lägenheten ingår hyresvärdens bredband i hyran. Vi kopplar alltså upp oss på hans trådlösa nätverk, han bor över oss. Då det här jobbet och därmed boendet är tidsbegränsat till 6 månader känns det onödigt att skaffa eget bredband och 3G är inte ens att tänka på i den här källaren. Problemet är att vi har dålig täckning gentemot hyresvärdens router. Det är bra i sovrummet men resten av lägenheten ligger för långt ifrån vilket gör att uppkopplingen blir ostabil. För vanligt surfande är det väl godkänt men jag vill kunna använda min ATV2 och då krävs det bättre fart i överföringen mellan dator och ATV2. Lång utläggning men bakgrunden kändes befogad för frågan. Frågeställning: Jag vet att det går att förlänga ett (vissa) befintligt nätverk genom att brygga det, men går det att förlänga det befintliga trådlösa nätverket med en AirPort Extreme och sedan bara låta mig och min flickvän vara dem som ansluter till just vår router? Kanske tillochmed särskilja dem åt. Jag vill kunna dra nytta av wireless-N som inte vår hyresvärds router har. Dessutom vore det bra att enbart kunna köra i 5 GHz-mode. Är detta ens möjligt? Kort sagt, vad är bästa sättet för oss att få ett snabbt och stabilt nätverk i vår lägenhet med internetuppkoppling från hyresvärdens befintliga trådlösa nätverk? Tusen tack för ev hjälp! /Kim Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Har du redan utrustning för ändamålet eller måste du investera i det? Det bästa är om ni kan koppla in er router med kabel (cat5e) och ifrån er egen router skapa ett nytt trådlöst nätverk. Har för mig det ska vara möjligt att skapa ett nytt trådlöst nätverk ifrån ett befintligt, men jag är inte helt säker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kim_sv Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Har du redan utrustning för ändamålet eller måste du investera i det? Det bästa är om ni kan koppla in er router med kabel (cat5e) och ifrån er egen router skapa ett nytt trådlöst nätverk. Har för mig det ska vara möjligt att skapa ett nytt trådlöst nätverk ifrån ett befintligt, men jag är inte helt säker. Nej, har planerat att köpa en AirPort Extreme till detta. Jag undviker helst att placera utrustningen hos hyresvärden då jag gärna vill kunna koppla in skrivare och hårddisk till Extremen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mobe Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 något i stil med detta? http://www.netgear.com/home/products/hometheater/networking-for-home-theater-and-gaming/WNCE2001.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
kim_sv Posted December 2, 2011 Author Share Posted December 2, 2011 något i stil med detta? http://www.netgear.c...g/WNCE2001.aspx Har glömt uppdatera hur jag gått framåt i den här tråden. Har en mer uppdaterad här. Har nu beställt en VAP11G (samma funktion som den i din länk ovan) från dealextreme.com och ska se om den fungerar tillfredställande. Planen är att brygga hyresvärdens trådlösa nätverk med VAP11G och sedan skapa ett nytt nätverk med en AirPort Extreme utifrån den nya ethernetuppkopplingen, Något ni tror kommer fungera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.