Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad betyder lntel gentemot quad core?

Alex7

Recommended Posts

Tja! Bestämt mig som så många andra att byta till Mac istället för PC. Jag vill ha en snabb

dator en jag är osäker på den här intel-saken för det finns ju quad också

men det vet jag att det betyder 4. Så vad betyder Intel?

Ursäkta om jag varit otydlig och fråga gärna:-)

Tacksam för svar!

Kan förklara det bättre själv, men det är fredag kväll. Så:

Intel Quad Core is one of the newer technologies developed by Intel for their consumer level Core 2 Quad and higher end Xeon processors. Basically, a quad core processor incorporates four processors onto one chip. In theory, you could see a massive improvement in performance from a quad core system.

Om det inte är klart som korvspad så är Intel företaget som tillverkar processorerna. http://www.intel.com

Kärnan är hjärnan i datorn. Flera hjärnor innebär större kapacitet samtidigt. Nu är det lite lurigt här för Intel kallar vissa processorer för Quad när de i själva verket är tvåkärniga men har teknik som låter datorn låtsas att de är fyra, sk virtuell kärna. Det medför rejält höjd prestanda i vissa fall, höjd prestanda i andra fall och ingen alls ibland.

...

En äkta fyrkärnig processor har inte dubbel prestanda jämfört med en tvåkärnig pga att det är mer pinaler i en dator som begränsar och bestämmer farten. Men i en Mac är det inte ovanligt med 50% fartökning vid samma GHz-tal.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...