MR_FREDDY50 Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Hej! Jag har en Macbook Pro 17'tum... När Macen ska formateras så hittar den inte skivan när det står att jag ska välja vilken skiva jag ska använda för att formatera om den :/ Den formateras för att den inte gick att sätta på.. Vad ska jag göra för att omformatera den? Finns det något sätt så alla bilder inte försvinner heller? Tack för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 När du formaterar en hårddisk så försvinner rubbet. Antar att du inte har någon backup (idiotiskt) eftersom du skriver att du vill spara bilder? Ta datorn till en kompis som också har en Mac med FireWire, starta din dator samtidigt som du håller inne T-knappen så datorn hamnar i "target mode" och blir som en flyttbar hårddisk. Koppla ihop datorerna med FireWire-kabel och hoppas det finns något kvar att kopiera över till din kompis dator. Annars får du ta datorn/hårddisken till någon dataräddningsfirma och slanta upp ett stort antal 1000-lappar för att försöka återskapa din crachade hårddisk eller vad den nu har varit med om. Om du nu har backup och hårddisken förhoppningsvis är hel så är det bara att starta datorn från OSX installationsskiva och i menylisten starta skivverktyget och partionera och formatera din hårddisk så som du vill ha den och sen installera om OSX. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Börja gärna från början: VARFÖR vill du omformatera? VAR ligger dina bilder som du vill ha kvar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR_FREDDY50 Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 Börja gärna från början: VARFÖR vill du omformatera? VAR ligger dina bilder som du vill ha kvar? Ursäkta är nu på forum... Det går ej att starta datorn.. Det är därför jag ska omformatera den. När jag är inne där man installerar om så står det att jag ska sätta i skivan för att omformatera den men när jag gör det så står det Välj vilken skiva. Det finns ingen skiva som jag kan klicka på. Fältet är helt tomt fast skivan är isatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Det du ska göra FÖRST är att försöka rädda dina bilder. Använd Firewire Target Disk Mode som SirKnasen beskrev. Eller så monterar du ur hårddisken och sätter den i ett externt USB-kabinett ansluten till en anna dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR_FREDDY50 Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 Det du ska göra FÖRST är att försöka rädda dina bilder. Använd Firewire Target Disk Mode som SirKnasen beskrev. Eller så monterar du ur hårddisken och sätter den i ett externt USB-kabinett ansluten till en anna dator. okej, tack för svar båda två! Blir nog att sticka till en support med datorn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Det låter som om hårddisken har kraschat och det rejält... Och då kan det vara så att dina bilder är borta. Hårddiskar är förbrukningsvara, de är som däck på en bil eller torkarblad, eller tandborstar. Och en hårddisk talar sällan om innan att den blir dålig, utan den brukar bara pajja rakt upp och ner hux flux bara så där. Och om det är riktigt illa så kan du inte formatera den, för då har den gått för mycket sönder för det. Då får du byta till en ny. Men lämna in den först så någon får titta på den och ställa en diagnos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR_FREDDY50 Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 Tack får nog göra det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Innan man blåser sista tonen i dödsklagans trumpet så tänk på att det räcker med att filsystemet har pajjat rejält för att disken ska bli osynlig. Det kan ske av flera olika anledningar och behöver inte alls betyda att det är kört. SANNOLIKHETEN för att det är helkört är stor men SANNOLIKHETEN för att den kan hoppa upp som en FireWiredisk är också stor. Den kan ju fungera fast den inte vill bli startskiva, det är faktiskt två helt olika saker. Så i med den i ett kabinett och prova eller kör TargetMode Link to comment Share on other sites More sharing options...
MR_FREDDY50 Posted January 21, 2012 Author Share Posted January 21, 2012 Det var hårddisken som kraschat... Tack för svaren jag fick! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.