Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej länge "spara som" i Word 2011


Nillen

Rekommendera Poster

Sedan uppgradering till Lion kan jag inte spara ett dokument i Word 2011 på min macbook.

 

Ex: Jag har en brevmall som jag öppnar, fyller i ny info, sparar som och skickar ut. Problemet är att när jag sedan ska öppna det sparade dokumentet är det tomt. Så blir det varje gång.

 

Jag spara i .doc och då sker detta. Sparar jag i .docx så kastar den om all text och dokumentet går inte att använda. Så i dagsläget kan jag inte spara nya dokument i Word och får svårt att jobba.

 

Tacksam för tankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du senaste uppdateringen av MS Word 2011? Microsoft har haft en del problem med sina program i Lion men de har släppt uppdateringar.

 

Spontant känns ditt tillvägagångssätt dock underligt.

Om du har sparat dokumentet som ett malldokument (template) och när du öppnar ett nytt dokument i MS Word och väljer att då utgå från ett malldokument, då öppnas ju det som ett nytt dokument och då behöver du ju inte använda "Spara som" utan bara "Spara" eftersom programmet vet det är ett nytt dokument, som baserar sig på en mall. Det är så malldokument fungerar.

 

Kan det vara så att du har sparat det som ett vanligt dokument istället för ett malldokument, och du öppnar det som ett vanligt dokument som du sedan försöker "Spara som" med ny information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska kolla på det med säker start.

 

Nja jag kör inte template utan har i det här fallet ett grunddokument som jag sparat som "mall". Gör jag nya ändringar där i, sparar jag sedan som, med ett nytt passande namn. Så har bag alltid gjort men nu funkar inte det. Kan inte spara som om jag vill göra ändringar i andra dokument. Det uppkom efter Lion. Jag gör alltid uppdateringarna i Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Lion har Apple infört en automatisk sparning som innebär att även tidigare versioner finns med, alltså en automatisk versionshantering. Detta innebär att funktionerna för Spara och Spara som är omgjorda på systemnivå. Har du funktionen Duplicera där? Detta gör ett nytt dokument, och här ska du kunna trycka på en Spara... och då kan du ge det annat namn. Detta för att separera dokumentet från det dokument där det finns olika versioner av samma dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska kolla på det med säker start.

 

Nja jag kör inte template utan har i det här fallet ett grunddokument som jag sparat som "mall". Gör jag nya ändringar där i, sparar jag sedan som, med ett nytt passande namn. Så har bag alltid gjort men nu funkar inte det. Kan inte spara som om jag vill göra ändringar i andra dokument. Det uppkom efter Lion. Jag gör alltid uppdateringarna i Office.

Mycket smartare att spara som en riktig mall ("template"), då riskerar du inte att av misstag ändra i mallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word har inte denna funktion, så vitt jag vet. Jag kör versioner på Pages och det funkar ju fint.

 

Med Lion har Apple infört en automatisk sparning som innebär att även tidigare versioner finns med, alltså en automatisk versionshantering. Detta innebär att funktionerna för Spara och Spara som är omgjorda på systemnivå. Har du funktionen Duplicera där? Detta gör ett nytt dokument, och här ska du kunna trycka på en Spara... och då kan du ge det annat namn. Detta för att separera dokumentet från det dokument där det finns olika versioner av samma dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt men jag vill kunna göra utseendet helt utifrån kundens önskemål och då får jag göra en mall från grunden. Gör all layout i Adobes program men många kunder behöver göra egna ändringar i t ex Word.

 

Mycket smartare att spara som en riktig mall ("template"), då riskerar du inte att av misstag ändra i mallen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Med Lion har Apple infört en automatisk sparning som innebär att även tidigare versioner finns med, alltså en automatisk versionshantering. Detta innebär att funktionerna för Spara och Spara som är omgjorda på systemnivå. Har du funktionen Duplicera där? Detta gör ett nytt dokument, och här ska du kunna trycka på en Spara... och då kan du ge det annat namn. Detta för att separera dokumentet från det dokument där det finns olika versioner av samma dokument.

 

 

Men om jag försöker göra så får jag bara följande felmeddelande

 

Ej sparat Pages-dokument.pages” kunde inte flyttas eftersom du saknar behörighet att öppna ”Autosave Information”.

 

Vad gör jag för fel. Det är extremt irriterande att inte kunna spara ned olika version under arbetet av en artikel eller liknande

 

Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du kolla på dina rättigheter i datorn. Prova en säker start. Verkar vara något med din hårddisk eller en korrupt fil.

Jag kör ju med Pages löpande som professionell skribent och den automatisk versionshanteringen med senaste Pages fungerar felfritt.

 

Versionshanteringen fungerar som så att alla tidigare versioner finns sparade, och du kan gå in i "Återskapa dokument" i Pages får att återfå en tidigare version och den funktionen fungerar som Time Machine, ser nästan likadan ut. :)

 

Men annars kan du ju köra Duplicera och Spara en ny kopia av dokumentet, det fungerar felfritt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...