Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny Macbook och Mail hänger sig


mackie

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en ny Macbook Pro och ansluter mitt Gmail-konto till Mail och det jag inte tänkte på var att den då vill hämta ALLA gamla mejl som jag har fått genom åren. Kan man hindra det på något sätt?

 

Sen försöker jag radera ett mejl så kommer badbollen och jag måste tvångsavsluta programmet, hjälp vad ska jag göra???

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte POP. Använd IMAP så laddar den inte ner mailet förän du öppnar det.

Lättaste är dock att inte använda apples buggiga mail och använda gmails webmail istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Thunderbird är en bra och gratis mailklient om du inte gillar den inbyggda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Apples Mail och har alltid gjort och det har aldrig buggat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, förstår inte heller vad som skulle vara buggigt med mail och har faktiskt inte hört den kritiken förr. Du får gärna utveckla resonemanget lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Mail fungerar utmärkt för mig och har gjort det i många år. Ett mycket trevligt program!

Om man har problem med att använda Mail, så fråga på så hjälper vi dig.

 

Jag undrar, varför har du kvar en massa gamla mejl?

Rensa bland mejlen så blir det lättare. Behöver du verkligen spara precis allt? Kanske det finns några man kan slänga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Gmail sen 2006 och när jag loggade på med Mail på min nya Macbook så sög den upp alla mejl jag fått sen dess vilket var ganska många... jag har alltså inte använt webbgränssnittet och rensat något där utan enbart Mail på min tidigare Macar.

 

Nu försökte jag bara radera alla mejl i mejlboxen i Mail men de försvinner bara tillfälligt för sen när jag hoppar mellan t.ex. papperskorgen och sen tillbaka till inkorgen så är alla mejl tillbaka... Någon som har en aning vad som kan vara fel?

 

Eller ska jag bara radera alla mail i webbgränssnittet, fast det verkar ju lite omständigt att inte kunna radera mejl man får...?

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl-klicka på din G-mailmapp (i Mail) så får du upp några användbara menyer. "Koppla ner" t.ex. förhindrar/stoppar nedladdningen av mailen till Mail från G-mail. "Hämta kontoinformation" visar det totala innehållet i din G-mail, varifrån du t.ex. även kan radera (för gott, alltså) de mail du vill spola helt, m. m.

 

För att bestämma G-mails beteende får man gå in i kontots inställningar på G-mail på webben.

Mails inställningar gör man i Mail->Inställningar->Konto (markera ett)->Kontoinformation/Brevlådefunktioner/Avancerat, samt ställa in andra funktioner under Allmänt, Skräppost, Regler, osv.

 

G-mail (webb-) kan man relativt enkelt ändra mellan POP eller IMAP, fram-och-tillbaka efter behag, i ditt (webb-)kontos inställningar; dvs när man väl har gjort det ett par gånger, blir det enkelt (relativt).

 

Hoppas något här kunde vara till hjälp.

post-12618-061336600 1321746204_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset nu verkar det som om Mail funkar igen utan att jag gjort så mycket mer än att ha startat om datorn sen igår. Får väl se hur det går och nu vet jag ju lite mera vad jag kan göra, tack!

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...