Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora kopierade filer verkar bli korrupta?


martin_h

Rekommendera Poster

Kör OS X Snow Leopard 10.6.8, har vanliga mekaniska diskar och samtliga externa diskar är USB 2.0 som är anslutna via en USB-hubb.

Jag har problem när jag kopierar filer (.mkv) från den interna hårddisken på min Mac Mini till externa USB-hårddiskar, jag upplever att filerna ändras vid kopieringen. Samtliga diskar är formaterade till Mac OS Extended (journalförd, och skiftkänsligt) och jag har testat samtliga diskar och inga dåliga sektorer eller liknande hittas.

 

Det är främst videofiler (.mkv) som jag kopierar och har upptäckt att en stor del av filerna som har kopierats sista tiden innehåller många "bad frames" och annat som kan uppstå när en videofil är korrupt. Spelar jag upp originalfilen från den interna hårddisken kan jag spela upp utan problem, så det är något som händer när filen kopieras över till USB-hårddisken.

 

Till saken är att jag nyligt gick över till att kopiera filerna genom OS X och Finder och det är endast filer som jag kopierat på detta sätt där jag upplevt problemet. Tidigare har jag kopierat filerna till USB-hårddisken genom FTP och Cyberdyck och detta har alltid fungerat bra men är lite omständigt. Upptäcker jag att videofilen har problem vid uppspelning brukar jag testa att kopiera över den en gång till via Finder och då brukar i alla fall de frames som var dåliga första gången vara korrekta men det kan säkert vara andra som blivit korrupta istället.

 

Jag har kontrollerat hash:en på originalfilen och den kopierade filen både genom MD5 och SHA-1 och dessa stämmer inte vilket den bör göra om det är en exakt kopia av filen, eller tänker jag fel där? Noterbart är att även när jag kopierar en lokal kopia på den interna hårddisken stämmer inte hash:en. Små text-filer och annat stämmer dock på samtliga diskar när jag testar. Går kanske OS X in och redigerar meta-data eller något annat direkt efter kopiering så att hash:en inte stämmer?

 

 

 

Någon som har en idé vad som kan vara fel eller vad jag kan testa? Känns onödigt att kopiera via FTP som verkar fungera bättre när jag kan göra det via Finder. Tanken har slagit mig att en av hårddiskarna håller på att gå sönder, men hittar som sagt inte fel vid test och hash:en blir olika vid kopiering till samtliga diskar. Kan USB-hubben påverka kopieringen?

 

Alla tips och förslag välkomnas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha något hårdvaruproblem. Enklast är väl att utesluta USB-hubben och testa nya USB-kablar.

 

För övrigt: Varför i hela friden kör du med skiftkänsligt filsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde fler tester och upptäckte att hash:en från MD5 eller HSA-1 blev förändrad även på filer som kopierades på den interna hårddisken, så länge filstorleken var större än några enstaka megabyte.

 

Testade att koppla ur alla USB-tillbehör och stängde av alla program som inte behövde vara igång, blev fortfarande fel när jag kopierade. Dock så fungerade det som det skulle efter en omstart utan några USB-tillbehör ikopplade. Har sedan dess kört med allt anslutet, kunnat starta om flera gånger och kört flera kopieringstester utan att något blir fel.

 

Kan vara att det var USB-hubben som låg och störde, förstår dock inte varför även lokalt kopierade filer skulle störas av det, varför det fortfarande blev fel efter omstarter och varför det i så fall skulle fungera korrekt efter att ha kopplat ur, startat om, och kopplat ihop allt igen. Hade nästan varit bättre om jag hade kunnat återskapa felen igen, nu har jag egentligen ingen aning vad som var felkällan om nu inte det återuppstår igen.

 

 

Ang. filsystemet så har jag inget direkt svar annat än att jag valde det sist jag formaterade diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ha berott på för lite ström till USB-hubben.

Alltid bra idé med extra ström till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast usbhubben bör inte ha påverkat filer som kopierades lokalt på den interna disken.. har du kontrollerat din interna systemdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem, men när jag ska kopiera en mkv film från min externa hårddisk till min Imac så blir filen förstörd, går inte att spela upp filmen.. Vad som kan vara fel har jag ingen aning om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde några fler kopieringstester nu och fick tyvärr se att filerna ändrades vid kopiering igen efter att ha fungerat korrekt under ett par timmar. Blir fortfarande fel efter omstarter men ger mig nu en chans att testa om det fungerar efter en omstart utan något inkopplat som det gjorde tidigare.

 

Ska pröva köra memtest och testa ramminnet under natten då jag läst att dåligt minne kan ge korrupta filer.

 

Angående USB-hubben och USB-diskarna så har samtliga egen strömförsörjning så för lite ström borde inte vara ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt att en inkopplad elektrisk utrustning i datorn kan påverka det som finns inuti datorn?

Hårddisken jobbar med magnetisk som styrs av elektricitet. Om det finns elektriska störningar i systemet kan det definitivt påverka datan som lagras på hårddisken. Om du har spikar och ett "smutsigt" elnät (många störningar) så kan det påverka läsning och skrivning av hårddisken. Det kan vara en hjälp att ha en avstörare för elnätet inkopplad.

 

Vanligtvis brukar man ju prata om detta när det gäller ljud, att har du många störningar på elnätet så påverkar det din hi-fi utrustning (även din CD-spelare) och att koppla in en avstörare på nätet kan då innebära en direkt förändring som går att höra med öronen. Men det är självfallet andra grejjer som också kan påverkas, som datorer och hårddiskar.

 

Bor man i en äldre fastighet med ett äldre och ojordat elsystem så kan exempelvis ett äldre kylskåp ge en hel del störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har(trodde mig ha!) säkerhetskopior på mina WinClone-filer. Då dessa två tog upp cirka 16 GB styck komprimerade jag dem och la dem på säker plats innan jag började mixtra med att partitionera om hårddisken. Sådant gör man ju helst inte utan säkerhetskopior ifall något går snett - vilket det naturligtvis gjorde.

Då blev det dags att dubbelklicka på de komprimerade filerna för att återställa Boot Camp. Resultat:

1. Ingen av säkerhetskopiorna fungerar eftersom det är fel i arkivet.

2. Jag har förlorat månaders arbete med utveckling i Windows.

3. Jag är klinIskt ren från Windows :)

 

Märkligt nog fungerade alltid säkerhetskopiorna innan komprimering, men lite svinn får man väl räkna med? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt att en inkopplad elektrisk utrustning i datorn kan påverka det som finns inuti datorn?

Hårddisken jobbar med magnetisk som styrs av elektricitet. Om det finns elektriska störningar i systemet kan det definitivt påverka datan som lagras på hårddisken. Om du har spikar och ett "smutsigt" elnät (många störningar) så kan det påverka läsning och skrivning av hårddisken. Det kan vara en hjälp att ha en avstörare för elnätet inkopplad.

 

Vanligtvis brukar man ju prata om detta när det gäller ljud, att har du många störningar på elnätet så påverkar det din hi-fi utrustning (även din CD-spelare) och att koppla in en avstörare på nätet kan då innebära en direkt förändring som går att höra med öronen. Men det är självfallet andra grejjer som också kan påverkas, som datorer och hårddiskar.

 

Bor man i en äldre fastighet med ett äldre och ojordat elsystem så kan exempelvis ett äldre kylskåp ge en hel del störningar.

Tack för tipset, har faktiskt inte alls tänkt på omkringliggande utrustning på det sättet. Mac Mini:n är placerad som en HTPC i tv-bänken och ligger rätt så nära receiver, kontrollbox till tv och ett Wii. Har inte gjort några vidare tester sedan sist mer än att jag testade kopiera en fil med tv och receiver avstängd som blev korrekt kopierad, och då gjorde jag inget annat än att stänga av dessa innan kopieringen.

 

Kanske är det så enkelt att övrig utrustning stör ut kopieringen på och till hårddiskarna om de är igång samtidigt som kopieringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...