Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En fråga om SL och backup


Daniel Dahlmann

Rekommendera Poster

Daniel Dahlmann

Jag ska bara dubbel kolla med er om jag gör rätt.

 

Jag tänker göra en reninstallation på min MacBook pro och SL,jag har inte gått över till lion ännu och kommer nog

inte göra det än på 1 år eller så.

 

Efter reninstallationen så tänker jag installera dom för mig viktigaste programen som jag använder mycket,sedan tar jag extern HDD och gör en Time machine backup and thats it.

Denna hårddisk tänker jag lägga in en låda och ta fram i framtiden när jag vill göra en ny reninstallation för att spara tid.Jag kommer köra en annan disk för via TM för den vanlig backup..

 

Låter det dumt ?

 

 

 

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en kopia skulle jag använda Carbon Copy Cloner istället. En TM kopia tar inte med operativsystemet utan bara ditt data om jag fattat det rätt. CCC tar en kopia på allt och det går även att boota direkt från den disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en kopia skulle jag använda Carbon Copy Cloner istället. En TM kopia tar inte med operativsystemet utan bara ditt data om jag fattat det rätt. CCC tar en kopia på allt och det går även att boota direkt från den disken.

 

Eller med programmet SuperDuper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Dahlmann

Ok ser ut som jag kör på Pocahontas råd.så då bara clonar jag över allt på hddn och pluggar in den efter jag raderat hårddisken på min macbook pro..?!

 

 

/D

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exaktamente

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Dahlmann

jag var för snabb..

 

Ser att Carbon copy cloner är gratis..

 

Vad är skillnaden på dessa program då?

 

för och nackdelar...

 

 

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper är också gratis, om du vill clona hela diskem.

Det är bara om de vill nyttja fler funktioner som det kostar...väl värt pengarna.

Prova först köp sedan

 

http://download.cnet.com/SuperDuper/3000-2242_4-46651.html?tag=mncol;1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Dahlmann

Ok ska testa...

många tack för hjälpen =)

 

 

 

 

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en funktion inbyggd i systemet också som man kan klona diskar med - asr heter den och körs i Terminalen. Tror dock man måste köra systemet från annan disk än den man klonar för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...