Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nedgradering


mikemill

Rekommendera Poster

Har precis köpt en ny imac med 10.6 Snowleopard till jobbet.

Har dock en massa äldre programvaror, skrivare med drivrutiner m.m. som inte stödjer Snöleoparden.

Min fråga är om det går att nedgradera till exempelvis Leopard eller t o m till Tiger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en ny mac så finns det inga drivrutiner för just din mac i de äldre versionerna av Mac OS. Så svar nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen möjlighet att uppgradera programmen du använder till versioner som funkar med SL? I princip allt som funkar i Leopard funkade i SL om vi inte pratar om rena PPC-program.

 

Hur gammal dator har du uppgraderat ifrån?

 

En lösning är at köra två system tills du har möjlighet att migrera över till ditt nya system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo rosetta finns ju i Snow Leopard. Men mikemill kan inte installera Leopard eller Tiger på sin nya iMac.

Såklart... Tack! :yeahbaby:

 

 

Jag har haft tur och hittat hyfsat bra ersättningsprogram för Lion till de flesta programmen jag hade i Leopard. Kan t ex fortf köra med min skrivare och scanner fr ≈ 2000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen möjlighet att uppgradera programmen du använder till versioner som funkar med SL? I princip allt som funkar i Leopard funkade i SL om vi inte pratar om rena PPC-program.

 

Hur gammal dator har du uppgraderat ifrån?

 

En lösning är at köra två system tills du har möjlighet att migrera över till ditt nya system.

Visst går det att uppgradera programmen men dem kostar skjortan. Antar att det varit bättre/billigare att köpa en beg imac med ex Tiger eller Leopard. Märkligt är ju att våran andra imac med Leopard funkar ihop med dem flesta gamla programvarorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara och bita ihop och köpa nytt..

 

Köpte ny bil, och hade rätt nya vinterhjul till den gamla bilen...men de passade ju inte så det var bara att hysta upp 9000:- och köpa nya vinterhjul...

Mitt takräcke passar inte heller, ett nytt kostar över 2000:-

 

Men det får jag försöka och klara mig utan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att uppgradera programmen men dem kostar skjortan. Antar att det varit bättre/billigare att köpa en beg imac med ex Tiger eller Leopard. Märkligt är ju att våran andra imac med Leopard funkar ihop med dem flesta gamla programvarorna?

 

Jo, sitter man på en massa PPC-program för en arkitektur Apple övergav för sex år sedan så är det en kostnad man måste räkna med vid uppgradering av hårdvaran. Det hör ju lite ihop... whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att uppgradera programmen men dem kostar skjortan. Antar att det varit bättre/billigare att köpa en beg imac med ex Tiger eller Leopard. Märkligt är ju att våran andra imac med Leopard funkar ihop med dem flesta gamla programvarorna?

Den andra iMacen hade en annan processor.

 

Uppgradera behöver inte vara så himla dyrt. Om du skriver vilka program det är, så kanske vi kan hjälpas åt att leta upp bra ersättningsprogram (en del progr finns iofs inte kvar längre). Men ofta kan man hitta ett bra open-source program som inte kostar ngt. För varje köpprogram finns det oftast ett par tre olika (bra/bättre) fria alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara och bita ihop och köpa nytt..

 

Köpte ny bil, och hade rätt nya vinterhjul till den gamla bilen...men de passade ju inte så det var bara att hysta upp 9000:- och köpa nya vinterhjul...

Mitt takräcke passar inte heller, ett nytt kostar över 2000:-

 

Men det får jag försöka och klara mig utan...

Så sant :(

 

å när jag ändå är i farten... har även en macbook -07. 2 GHz Intel Core 2 Duo med 1 GB ramminne med tiger 10.4.11 installerat.

Om jag skulle vilja installera Snöleoparden på den, funkar det rent prestandamässigt och går det att använda originalskivan (den gråa) som följde med min nya iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnöLeo fungerar bra, men du kan förmodligen inte använda skivan som medföljde iMac, då de är låsta till den modellen.

 

SnöLeo kostar 319:- att köpa och är väl värd investering

 

Du bör dock sätta i mer RAM..lite snålt, blir segt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SnöLeo fungerar bra, men du kan förmodligen inte använda skivan som medföljde iMac, då de är låsta till den modellen.

 

SnöLeo kostar 319:- att köpa och är väl värd investering

 

Du bör dock sätta i mer RAM..lite snålt, blir segt

Ok, tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...