Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Viloläge iMac

werkmaster

Recommended Posts

Jag har ett litet problem med min iMac. När den går i viloläge så kommer jag inte åt den i nätverket. Jag vill använda den som exempelvis mediaserver till Plex, VNC med Screens samt komma åt iTunes biblioteket.

På strömspararen har jag följande inställningar:

- Sätt hårddisken i vila när det är möjligt.

- Vakna för nätverksåtkomst

- Tillåt att datorn sätts i vila med strömbrytaren

- Minska ljusstyrkan automatiskt innan skärmen försätts i vila

Det jag inte har markerat är:

Starta automatiskt efter strömavbrott

Starta om automatiskt om datorn låser sig.

Tycker de här inställningarna borde vara rätt. Finns det något annat jag borde prova att pilla på?

Jättetacksam för hjälp.

Ingen som har någon koll? Såg även att det var en annan tråd gällande iMac att den tappade kontakten med nätverket. Kan det vara så? När jag väcker den manuellt så är den i vilket fall uppkopplad.

Hur är den ansluten till nätverket? Trådat/trådlöst?

Trådlöst.

Egentligen samma sak med min AppleTV att den har tappat kontakten ett tag efter den varit i viloläge. Tror du det beror på nätverket?

Gå in i routerns inställningar och reservera ip-adresser för iMacen och Apple tv, hade själv samma problem och detta hjälpte.

Gå in i routerns inställningar och reservera ip-adresser för iMacen och Apple tv, hade själv samma problem och detta hjälpte.

Kanon tack för hjälpen. Är det samma sak som att dela ut en statiskt IP istället för dynamisk? Är ingen nätverksexpert.

Kanon tack för hjälpen. Är det samma sak som att dela ut en statiskt IP istället för dynamisk? Är ingen nätverksexpert.

Ja det är samma. Men jag är inte säker på att det kommer hjälpa.

Den teknik som Apple använder för att väcka trådlösa enheter ur vila är egenutvecklad och kräver (vad jag vet) en Apple-router. Det finns nämligen ingen standardiserad teknik för att väcka datorer via trådlös uppkoppling. För kabel finns det dock det.

Javisst:

Läs under "How Does it work?"

http://support.apple.com/kb/HT3774

Ja det är samma. Men jag är inte säker på att det kommer hjälpa.

Den teknik som Apple använder för att väcka trådlösa enheter ur vila är egenutvecklad och kräver (vad jag vet) en Apple-router. Det finns nämligen ingen standardiserad teknik för att väcka datorer via trådlös uppkoppling. För kabel finns det dock det.

Javisst:

Läs under "How Does it work?"

http://support.apple.com/kb/HT3774

Har funderat på att skaffa mig en Airport men inte varit säker på att det skulle vara någon skillnad. Men det ska alltså harmonisera mycket bättre med det interna nätverket då?

Har funderat på att skaffa mig en Airport men inte varit säker på att det skulle vara någon skillnad. Men det ska alltså harmonisera mycket bättre med det interna nätverket då?

Jag gissar att Apple skulle svara Ja på den frågan. Själv äger jag ingen Aiport-basenhet så kan inte bekräfta det.

Men jag kör också mycket kabel-anslutningar, har väldigt goda kunskaper om nätverk, samt använder inte "vila" på min enheter.

Har en dedikerad server som står på non-stop istället.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...