Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMessage fungerar ej!

katarinas

Recommended Posts

Hejsan, är tillbaka med ännu ett problem med iphone.. sleep.gif

Om ni ser på den här bilden i mitten, så är står det "Telefon" och "Uppringnings-ID", finns ingen sån på min iphone. Om jag skickar ett sms till någon med ios 5 så blir det fortfarande gröna chattbubblor. Men om jag däremot skickar ett sms till deras registrerade imessage adress så fungerar det. Nu vill jag att det ska fungera även om jag skickar till deras telefonnummer.. Har testat att starta om mobilen och även återställt den, men det kommer inte fram dom rutorna.. hoppas ni förstår, är dålig på att förklara, hehe.

uppringnigsid1.png

Oj, mena att dom ska kunna skicka ett imessage meddelande till mig automatiskt till mitt telefonnummer utan att behöva skriva in min epostadress för att det ska fungera.

Hejsan, är tillbaka med ännu ett problem med iphone.. sleep.gif

Om ni ser på den här bilden i mitten, så är står det "Telefon" och "Uppringnings-ID", finns ingen sån på min iphone.

Det står alltså inget telefonnummer för dig?

Då behöver du skriva in ett telefonnummer under Telefon och Uppringnings-ID.

De uppgifterna ska finnas på ditt sim-kort och fyllas i automatiskt. Många tjänster i iOS beror ju på operatörens inställningar.

Om du inte har de rutorna så rekommenderar jag dig att vända dig till supporten hos den operatör som har sålt dig sim-kortet.

En fråga till här - har du ett registrerat och aktiverat Apple ID som iMessage är inställt på?

Om jag skickar ett sms till någon med ios 5 så blir det fortfarande gröna chattbubblor.

För de skickas som sms.

Notera att även om iMessage är helt och fullt inställt från ditt håll är det inte säkert du kan skicka iMessage då det beror på mottagarens inställningar också plus telefonnätet du är uppkopplad mot.

Men om jag däremot skickar ett sms till deras registrerade imessage adress så fungerar det. Nu vill jag att det ska fungera även om jag skickar till deras telefonnummer..

Det går bara att skicka till deras telefonnummer om de själva har valt att ta emot på telefonnumret...

Det står alltså inget telefonnummer för dig?

Då behöver du skriva in ett telefonnummer under Telefon och Uppringnings-ID.

De uppgifterna ska finnas på ditt sim-kort och fyllas i automatiskt. Många tjänster i iOS beror ju på operatörens inställningar.

Om du inte har de rutorna så rekommenderar jag dig att vända dig till supporten hos den operatör som har sålt dig sim-kortet.

En fråga till här - har du ett registrerat och aktiverat Apple ID som iMessage är inställt på?

Nä exakt.. står ingen "Telefon" och "Uppringnings-ID" på min telefon, det har liksom försvunnit..

Har ett Apple ID som jag använder även till iTunes då. Men alltså imessage fungerar om folk skickar sms till mitt apple-id , men inte till mitt vanliga telefonnummer.

För de skickas som sms.

Notera att även om iMessage är helt och fullt inställt från ditt håll är det inte säkert du kan skicka iMessage då det beror på mottagarens inställningar också plus telefonnätet du är uppkopplad mot.

Det går bara att skicka till deras telefonnummer om de själva har valt att ta emot på telefonnumret...

Min kompis har imessage aktiverat, men hennes fungerar inte heller. Fungerar bara om vi smsar till varandras e-post som vi även använder på iTunes.

Om jag aktiverar FaceTime så står det bara "avvaktar aktivering" och så händer inget.. ermm.gif

Gör en reset (hemknapp/låsknapp) och testa sedan att återaktivera FaceTime. Detta vet jag har hjälpt många med detta specifika problem.

• 1 month later...

Hej Katarinas

jag hade samma problem som du.

Jag avinstallerade WhatsApp från telefonen. Sedan gick jag till Inställningar/Meddelanden och klickade av iMessage och klickade på iMessage igen.

Kanske värt ett försök !

MVH

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...