Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Egen mailserver använda annan port än 25.

ReasonMan

Recommended Posts

Har ett företag där jag är den enda anställde. Använder idag exchange (egen domän) hos ett webbhotell men vill ha tillgång till flera mejladresser utan att behöva betala för varje exchangekonto som jag måste göra i så fall. Funderar då på att sätta upp en Lion-server hemma där jag har mejl, FTP och VPN osv.

Använder idag, iPhone, MBP, MacPro samt en MacMini där jag vill installera servern på. Har idag inga som helst problem att använda mejl via Wifi eller 3G oavsett var jag är. Kör SSL till webbhotellet och i mina inställningar i Mail så finns det inget ifyllt att utgående mejl använder Telias smtp-relay. För hemma använder jag nämligen Telia (fiber) som ISP där de som jag läst mig till att de blockar port 25. Kommer man förbi port 25-problemet bara för att man kör SSL eller beror det på att Exchange-servern jag använder står utanför Telias nät?

Om jag då kör egen server hemma som använder Telia som ISP kan jag konfigurera servern så att alla mina enheter har samma inställningar oavsett om de kör Wifi här hemma eller 3G eller Wifi utanför hemmet?

Lite knepigt att förklara detta. Men idag har jag bara min domän (som pekar på webbhotellet jag använder) inskriven i Mail på telefonen och datorerna. Vill helst undvika problem med att ha Telia som utgående här hemma och min egen domän som utgående så fort jag lämnar hemmet.

Kanske rör till det. Men vad är den smartaste lösningen? Vad brukar de flesta göra med sina mejlservrar när ISP blockat port 25. Räcker det med att köra SSL?

Vad brukar de flesta göra med sina mejlservrar när ISP blockat port 25. Räcker det med att köra SSL?

Ja dem flesta ISP'arna har lagt beslag på port 25, men de flesta webhotell har en egen port de hänvisar till då. Titta i kontrollpanelen på ditt webhotell och se om dem har några hjälpfiler - brukar stå där. En del kör med port 26 andra med 2525.

Den enda gången jag råkat ut för att vara "tvungen" att använda Telia's utgående server/port(25) är på min mobiltelefon. Går visst inte att köra med egen mailserver där. In går bra, men inte ut. En lite lustig begränsning.

Ja, oavsett om du kör mailen på webhotellet eller från en mailserver hemma. Har du Telia (som lagt beslag på 25) så måste du ha en annan port. Webhotellen har oftast sina angivna i deras konfig-guider, men skall du köra egen server hemmifrån kan du ju välja vilken du vill.

Av 3 olika webhotell har jag bara sett portarna 2525 eller 26 användas... förmodligen bra alternativ så man inte landar i nån konflikt med någon annan service. Har inte kört mailserver hemifrån, men det är väl posfix (?). Borde finnas någon bra guide.

Kör du server el klient av OSX? Om det är klient så finns ju filen: "/private/etc/services" ... ev att du måste aktivera ngn port där?? Ingen aning, eller om den bara är för mappning. Men där kan du i a f se efter lediga portar/service som inte används. T ex: 26 säger "unassigned". Låter som ett bra val. Vet inte om den filen finns på OSXserver, men det borde finnas någon liknande el på ett annat ställe. Här var om smpt 25 -> 2525 på Apples sida om du kör i Server Admin: http://support.apple.com/kb/ht3740

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...