Jump to content
Just nu i M3-nätverket

IMEI-nummer operatör och Itunes

esau_999

Recommended Posts

Hej

Jag har en Iphone 3gs som är två år gammal. För närvarande är jag abonnet hos telia.

Telefonen är inköpt och låst till Telia. I somras slutade min backlight att fungera. Jag lämnade in den för reparation och fick rådet, -Byt moderkort.

Sagt och gjort.

Jag beställde ett moderkort från USA som enligt uppgift skall det vara ett nytillverkat kort.

När jag kopplade upp mig för första gången mot Itunes fick jag meddelandet "The Simcard inserted in this telephone does not appear to be supported ..."

Jag kontaktade supporten som till slut gav mig rådet att återställa telefonen.

Sagt och gjort

Telefonen låste sig och det gick inte att komma vidare.

Telias support sa att det var hårdvarufel och ville inte hjälpa mig längre.

Jag reklamerade moderkortet och har i dagarna installerat det.

Idag kan jag inte grundinställa telefonen utan kommer bara till Itunes med samma meddelande "The Simcard inserted in this telphone......" Jag kan alltså inte komma in på telefonen.

Eftersom jag har nytt moderkort har jag även ett nytt IMEI-nummer men numret är inte spärrat och när man kollar det är infot om det gamla och det nya IMEI-numret identiskt.

Hur fungerar det med IMEI-nummer och operatörer. Beror mitt fel på att IMEI-numret inte är länkat till telia?

Hur skall jag göra för att få min telefon att fungera? Funkar jailbrake även om man inte kan lägga in en app på telefonen.

Snälla läsare, berätta allt du vet om IMEI, anslutningar till Itunes och annat som kan vare relevant för mig.

Du köpte alltså ett moderkort från USA?

-> iPhone's i USA, specifikt 3G och 3GS har endast kunnat köpas låsta till operatörer i USA. I ditt fall troligen till AT&T. Så den klagar på att ditt SIM-kort inte är ett AT&T-simkort.

Ok

Är det inga nackdelar med jailbrake? Det skall bara funka på vissa uppdateringar, vissa förlorar gps-funktionen, andra rapporterar att dom inte kan ringa från telefonen efter jailbrake.

Jag har planer på att aktivera den först. Hoppas på att ett refillkort från AT&T kan fixa aktivering. Nästa steg vore att ta bort operatörlåset. Om dessa två steg lyckas kanske min telefon börjar funka igen.

Efter mött allt strul med min telefon börjar jag förstå varför telefonbolagen gör så stora vinster. Vanligt folk ruttnar på strulet och köper ett nytt abonnemang och en ny.

Just nu har jag inte något IT&T simkort, annars vore det värt ett försök men jag har inte stora förhoppningar. Det låter så osannolikt att jag reserverar mig. Kanske bara ett sätt att mätta en tjänst, ungefär som mailbombning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...