Silverfox Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Nu när jag har klippt färdig hela filmen så ser jag att det är i formatet 4:3, då jag tittar på TV:n. Jag tyckte jag såg ovanligt smal ut på filmen. Hur får jag det till storlek 16:9 på FCPX? Jag har lagt in bilder och de fyller ut hela skärmen. Men inte filmen. Förutom på ett klipp som jag har lagt i en bildvisning. Där har jag lagt in en filmsnutt och den är i 16:9. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Kör du i rätt upplösning osv? 1080p/720p? För då markerar du ditt projekt - cmd + J - trycker på skiftnyckeln i högerhörnet av info-fönstret! Där kan du ändra upplösning och annat smått och gott! Det är i alla fall det första jag kan komma på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Jag har 1080p. Väljer jag annat så händer inget. Jag ser att de filmer som jag har filmat med min iPhone 4 är i 30p medan en film från min filmkamera är i 25p och den jag håller på att redigera nu är i 23.89p. Det går inte att ändra. Kan det ha något med det att göra. Det konstiga är att en filmfrekvens i början är rätt. Sen måste jag på något sätt ha ändrat formatet så det har blivit 4:3. Men vet inte hur jag har gjort. Kan du se något "fel" i inställningen på min skärmdump? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Eftersom kameran du filmat med har lägst FPS så anpassar sig programmet till den lägsta fps:en... Ser inget fel alls i dina inställningar! Testa och gör ett nytt projekt, kopiera dina klipp som du har klippt ihop med bilder osv och klistra rätt in i det nya projektet! ( Skapa inte ett nytt event ) Sen så filmar din iPhone 4 i 720p så där blir det lite knas och du får en sämre kvalité... Kanske bättre och göra projektet i 720p istället! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 30 bilder per sekund är för TV-standarden NTSC. (främst USA och Japan). 25 bilder per sekund är för TV-standarderna PAL-SECAM. (främst Europa och öst). 24 bilder per sekund är vad vanlig film (16 eller 35) körs i. 23.89 verkar helmysko och tyder på att något har blivit fel någonstans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 1080p23.98fps filmar min Canon eos 500d i så de är inte så mysko...I 720p klämmer den upp i 30fps... Min GoPro filmar i 1080p30fps så FPSen har ju inte med hur bilden visas för den delen heller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Testa och gör ett nytt projekt, kopiera dina klipp som du har klippt ihop med bilder osv och klistra rätt in i det nya projektet! ( Skapa inte ett nytt event ) Menar du att jag kan ta hela projektet och klippa in det i ett nytt projekt? Det låter bra om man kan börja om från början med inställningarna. Vill bara inte riskera något med det färdiga projektet. Vill tillägga att jag har använt samma kamera då jag redigerat i iMovie och där har jag aldrig haft detta problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 gör såhär! Var inne i "Portugal" - Tryck in cmd + N, då skapas en ny " Time Line" - Välj sedan dina inställningar osv ( 1920x1080p) Gå sedan tillbaka till det gamla projektet där du har klippt ihop allt! Finns en liten pil uppe o vänsterhörnet vid klippens time line! markera allt du har klippt ihop, kopiera allt ( cmd + c ) gå till den nya tids linjen och klistra in ( cmd +v ) och sen exportera i h.264 eller Apple ProRes 422 ( HQ ) Då har du kvar det gamla och inget försvinner! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Tack för ditt pedagogiska flödesschema. Jag gjorde som du skrev och just nu håller jag på och exporterar filmen. Men jag såg inga förändringar när jag var inne i FCPX. Det var samma lilla ruta, 4:3. För mig känns det som om det är en felinställning när jag importerar klippen till FCPX. Det är rätt filmade och klippen som jag har på datorn är i rätt format. Sen när jag importerar dem så blir det 4:3. Fotografier blir inte så. De fyller upp hela skärmen. Det som talar emot är den lilla filmsnutten som jag har tillsammans med bilderna i början av mitt projekt. Den är precis så som allt annat ska vara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Så lite så... Om du markerar ett film klipp som är i 4:3 och sen klickar på den här knappen Kan du då dra ut den till 16:9? ( Så att det ser bra ut ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Jo det kan jag. Jag provade det innan. Det var ingen skillnad på kvalitén som jag märkte med det klippet jag provade. Men jag hoppade den "lösningen" eftersom jag såg det som väldigt tidsödande att göra så med alla klippen, en och en. Jag hoppades på en annan lättare lösning. Eftersom jag inte hade varit där och rotat innan det blev fel så såg jag inte heller det som källan till problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 1080p23.98fps filmar min Canon eos 500d i så de är inte så mysko... Det är mysko i betydelsen det inte är en verdertagen standard, så materialet måste därför konverteras om det ska visas i mer seriösa sammanhang exempelvis. Om du gör en DVD av det för PAL-SECAM så spelas det upp i 25 bilder per sekund, det kommer alltså gå lite lite fortare. Nu skiljer det sig så lite att det för många antagligen inte gör någon skillnad - televisionen har ju länge spelat upp alla filmer på 25 bilder per sekund fast de är i 24 bilder per sekund, exempelvis. 25 Bilder per sekund innebär hälften av 50 Hz som används i Europa, och 30 bilder per sekund är hälften av 60Hz som används i bl a USA. (uppdateringsfrekvensen för skärmen, det är relaterat till volttalet som används för elnätet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Okej... då kanske FCPX fått sig en liten knäpp... Kanske den långsammaste men lättaste lösningen! Är lite segt men det blir ju rätt... Det är mysko i betydelsen det inte är en verdertagen standard, så materialet måste därför konverteras om det ska visas i mer seriösa sammanhang exempelvis. Om du gör en DVD av det för PAL-SECM så spelas det upp i 25 bilder per sekund, det kommer alltså gå lite lite fortare. Nu skiljer det sig så lite att det för många antagligen inte gör någon skillnad - televisionen har ju länge spelat upp alla filmer på 25 bilder per sekund fast de är i 24 bilder per sekund, exempelvis. 1.02fps kommer inte o märkas av för 5 öre! däremot större skillnad på 23.98 mot 30fps... Men dock så tror jag att man måste vara medveten om skillnaden för att man skall kunna "störa" sig på de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 [/size][/font] 1.02fps kommer inte o märkas av för 5 öre! däremot större skillnad på 23.98 mot 30fps... Men dock så tror jag att man måste vara medveten om skillnaden för att man skall kunna "störa" sig på de Jag har jobbat med film och video professionellt och bl a överfört film till video i professionell scannerutrustning (Rank-Cintel telecine Mk IV) och jag har även synklagt 16mm och 35mm film. När man jobbar på det viset så märker man skillnaden mellan 24 och 25 fps. Är maskineriet felinställt, om bara så på 1 fps, så blir det fel med synken och det är jag jättekänslig för. Jag minns en gång med ett projekt där vi råkade tappa bort en bildruta (den hamnade på golvet och det var rätt fullt av filmremsor...) och vi höll på hela dagen för att få det rätt... den enda rutan gjorde så mycket att vi det var enklare att leta igenom rummet efter den än att försöka leva med en borttappad ruta ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Måsägget Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Okej okej, imponerande... Men i dagens digitala värld, med youtube och sån grym upplösning så känner inte gemene man av -1,02fps... Och den filmen som han redigerar nu är troligtvis ingen långfilm där proffsen kommer och sitta i biosalongen och säga : arrgh, -1,02fps! inte acceptabelt! Jag förstår helt vad du menar men jag personligen tycker inte att det spelar någon större roll! Då jag knappt tittar på tv längre eller kollar på bio... Så i vardagligt "Hemmabruk" så spelar det inte så stor roll faktiskt för mig! Hur kom vi in på detta när det gällde 4:3 -> 16:9... aja åter till Topic... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 gör såhär! Var inne i "Portugal" - Tryck in cmd + N, då skapas en ny " Time Line" - Välj sedan dina inställningar osv ( 1920x1080p) Gå sedan tillbaka till det gamla projektet där du har klippt ihop allt! Finns en liten pil uppe o vänsterhörnet vid klippens time line! markera allt du har klippt ihop, kopiera allt ( cmd + c ) gå till den nya tids linjen och klistra in ( cmd +v ) och sen exportera i h.264 eller Apple ProRes 422 ( HQ ) Då har du kvar det gamla och inget försvinner! Det blev ingen skillnad. Samma resultat, tyvärr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Hur kom vi in på detta när det gällde 4:3 -> 16:9... aja åter till Topic... Vi kom in på hastigheterna när frågeställaren själv nämnde hans material fanns i olika hastigheter och han reflekterade över om det hade med det att göra, och då skrev jag att inlägg om vad de olika hastigheterna innebär. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.