Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Barn som websurfar


xeric

Rekommendera Poster

Läste en artikel på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/wendela/article13940457.ab

 

post-64246-010725300 1321457432_thumb.png

 

 

Om man nu bortser från alla "fula gubbar" och andra faror som barn kan utsättas för på nätet, hur bra är det egentligen. Jag tycker det är oroande att det verkar finnas barn som ö h t har tillgång till datorn på det sättet. Dvs utan föräldrer bakom el i närheten. En sak är väl om man låter barn spela något barnspel (pedagogiskt el opedagogoiskt) eller lär sig göra sin läxor med hjälp av datorn. Men websurf? :fundersam:

 

När dem kommer upp i skolåldern och får kompisar som också har dator, MSN osv kan man ju förstå att det är kul att sitta och skriva lite och så, men ändå. Är det inte lite tidigt? Internet som ett s k "fritt samhälle" som det i princip är - och är väl kanske inte den bästa platsen att få gå på egen upptäcksfärd. Man släpper ju inte iväg en 8-10åring på cykel ut i trafiken bara sådär. Det kanske låter lite gammeldags, men det är väl bättre att barn träffas och leker/umgås än att sitta och surfa/chatta med varandra. Men det kanske är lättare (bekvämare) att slippa att åka och hämta/lämna barn då man kommer hem sent själv och det skall ätas och läggas o sånt?

 

Vid ett tillfälle på ett annat forum/forumtyp var det 10-12åring som hade frågor om hur man sätter upp ett eget sånt gratisforum, hur man kan göra det lätt så personer i hans ålder kunder förstå hur man gör. :blink: Alltså, barn skall inte surfa fritt... än mindre driva ett webforum och ansvara för skötsel och ordning där. Skrev nåt långt svar till honom där jag menade på i slutet att max surfa på internet med en föräldrer el eller lärare bakom och att ha ett eget forum i hans ålder kanske var något man max kunde låta en lärare i skolan hälpa till med och sköta (typ ett klass forum). Att ha det som något slags skolprojekt.

 

Så, är det för enkelt för barn att få surfa? ...eller är det för svårt som förälder att säga nej/sätta gränser för sånt? Inte för att det skulle vara för svårt för barn att lära sig hur man surfar - det visar ju redan artikeln på att 3åringar kan - men bedömningar, avvägningar och sånt är det man lär sig varteftersom. Precis som när man lär sig att köra bil. Det har vi åldergräns på när man få ut och köra själv. Har med hjärnans utveckling att göra.

 

Och varför pratar inte föräldrar mer med varandra? Har aldrig hört någon av mina kompisar/vänner som säger att vi skall på möte med några föräldrar och prata ihop oss om websurfregler. Jag tror att det blir på samma sätt som med allt annat barn (spec i skolåldern) har. Kläder och prylar osv... och föräldrar tvingas in i ett förhållningssätt för att barnen menar/pekar på att andra i samma klass eller skola har den grejjen eller få göra si och så. Barnen styr föräldrarna alltså. Oftast på ett omedvetet sätt, men ändå. Stress är väl bara förnamnet.

 

Man skulle vilja se mer barnsäkra lösningar på program. T ex: MSN/Adium - en lightversion man kan installera som är konfigurerbar på adminkontot med på barnets konto inte har möjlighet att acceptera el lägga till nya kontakter och och konton. Typ lite så. Websurf i sig går ju att begränsa till viss mån med sånt "content filter" men är allt annat än en fullgod lösning.

 

Ja, jag ville bara skriva av mig lite. Man blir lite arg när man ser sånt.

Ordet är fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet är ju inte direkt det mest trovärdiga mediet så jag ids inte läsa artikeln, men jag lärde mig skriva först vid fyra-fem års ålder och inte förrän jag blev sju-åtta kunde jag formulera någorlunda begripliga brev. Rubriken är helt puckad och skriker sensationalism, jag har svårt att tro att treåringar verkligen "surfar". Om de nu gör det, vad får de möjligtvis ut av det? Det finns ju anledningar till att vissa moment i skolundervisningen kommer först i tonåren, därför att man först då börjat utveckla en förmåga att granska och tänka kritiskt. Jag får känslan av att det här handlar mer om slappa föräldrar som försöker distrahera barnen utan att tänka efter på vad konsekvenserna kan bli och framförallt utan att fullt ut begripa teknologin som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar ett ordentligt snack med mina ungar innan de får ge sig på internet och spel och sådant. Det bästa är att förbereda dem vad de kan komma att råka ut för, det är ofta oundvikligt. Kunskap, förtroende och egna erfarenheter ger dem trygghet och lär dem att tackla livet i sin helhet. I slutändan måste de ändå klara sig själva.

 

Läge att tipsa om Mac OS X inbyggda Föräldrakontroll, Systeminställningar > Konton.

 

post-28798-077175700 1321462121_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet är ju inte direkt det mest trovärdiga mediet så jag ids inte läsa artikeln, men jag lärde mig skriva först vid fyra-fem års ålder och inte förrän jag blev sju-åtta kunde jag formulera någorlunda begripliga brev. Rubriken är helt puckad och skriker sensationalism, jag har svårt att tro att treåringar verkligen "surfar". Om de nu gör det, vad får de möjligtvis ut av det? Det finns ju anledningar till att vissa moment i skolundervisningen kommer först i tonåren, därför att man först då börjat utveckla en förmåga att granska och tänka kritiskt. Jag får känslan av att det här handlar mer om slappa föräldrar som försöker distrahera barnen utan att tänka efter på vad konsekvenserna kan bli och framförallt utan att fullt ut begripa teknologin som används.

Ja Aftonbladets rubrik var väl lite sådär. Var oxå därför jag började med att skriva att om man bortser från "fula gubbar" osv.... mest för att det skulle bli mer neutralt, ta bort riskerna, och bara vara ämnet som sådant. För barn surfar - oavsett ålder. Tycker inte det är lämpligt. Håller med dig där, fast jag tycker nog att istället för "slappa" ... stressade och obetänksamma föräldrar är nog bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser för övrigt inte någon större vits i fler "barnsäkra" lösningar i mjukvaror. Visst, det är juste men ytterligare en panel med inställningar du som förälder skall sätta dig in i. Det behandlar bara symptomen, s.a.s. Fråga istället vad ungen får ut av det? Det första jag gjorde på Internet var att skapa ett Hotmail-konto och leta efter bilder på Kalle & Hobbe att skriva ut och färglägga. Lunarstorm, Skunk och Facebook fanns inte då och är väl egentligen bäst lämpat från 13 år och uppåt (vilket nog är ett krav till och med vid registrering). Även då får man ju ha koll med tanke på all nätmobbning.

 

Om jag var sju-åtta år nu skulle jag vilja spela spel och rita eller färglägga bilder. Vad skall man sitta på IM eller IRC och snacka om vid den åldern, liksom? "Öhh fan vad kass fröken var som sade att vi inte fick hoppa från gungorna idag!!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, "slappa" var väl lite elakt, "stressade och därför obetänksamma" är justare.

Man har alltid tid att vara betänksam på rätt saker. Alldeles för många föräldrar är självupptagna, ser det tyvärr på mina barns umgängeskretsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar ett ordentligt snack med mina ungar innan de får ge sig på internet och spel och sådant. Det bästa är att förbereda dem vad de kan komma att råka ut för, det är ofta oundvikligt. Kunskap, förtroende och egna erfarenheter ger dem trygghet och lär dem att tackla livet i sin helhet. I slutändan måste de ändå klara sig själva.

 

Läge att tipsa om Mac OS X inbyggda Föräldrakontroll, Systeminställningar > Konton.

 

post-28798-077175700 1321462121_thumb.png

Föräldrarkontrollen är jättebra. :yeahbaby: Men jag tror många skiter i den - lite för att det är jobbigt för dem själva att behöva lära sig/sätta sig in i ngt nytt. Så man puttar det lite framför sig.... "Tar det sen" liksom.

 

 

Om jag var sju-åtta år nu skulle jag vilja spela spel och rita eller färglägga bilder. Vad skall man sitta på IM eller IRC och snacka om vid den åldern, liksom? "Öhh fan vad kass fröken var som sade att vi inte fick hoppa från gungorna idag!!"

Som ett barn på 7-9 år kan det väl vara kul (och bra) att ha en egen mail t ex. Man kan ju chatta med kompisarna om vad man skall göra i helgen. Många är med i idrottklubbar ... disukutera "puckteknik" i hockey t ex. :) Men det är oxå kul för släktingar att kunna skicka födelsedags/julkort till en egen mail. Tycker jag i a f. Är ju kul att kunna få det själv än att få ett via mamma/pappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge de inte kan läsa är det väl ingen risk...min lille pirat är uppe på Bolibompas sida och spelar...här med en liten HP (annars är det en macfamilj)

 

post-113-032481900 1321462900_thumb.jpg

 

 

 

När han sen får en egen MacBook av farfar så blir han ännu gladare..

 

post-113-077558000 1321462976_thumb.jpg

 

Han vet vad alla knappar finns som han behöver använda..de lär sig så djäkla fort .

 

Den lilla prylen flickan har på bilden fatta han direkt..som han var född med den i handen.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pojken har väl inte gjort sig illa?

Han har ju nåt för höger öga.

 

Det lilla jag har i åsiktsväg är att föräldrar ska sluta läsa skandalblaskor som AB och istället aktivera föräldrakontroll i datorn och titta till barnen lite då och då som man ändå gör. Svårare är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... elva-tolv, det är nog då man skall börja bli mer vaksam, den åldern där vi stod bakom gympasalen och tjuvrökte medan vi kollade i porrtidningar...

tappahakan.gif Nänä, inte mina ungar, det var värre förr... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pojken har väl inte gjort sig illa?

Han har ju nåt för höger öga.

 

 

 

Ne dåj,

det är en "korrigeringslapp" eller vad jag ska kalla det, han har fel på synen, på det ögat utan lapp, så de täcker för det friska ögat.

Lappen tas bort om några veckor..får hoppas han slipper den sedan..

 

Har sett felet med hans öga sedan han var liten på alla bilder jag tagit på honom, ljuset bryts fel..så jag påpeka det flera ggr att något var galet..

När han sedan kom på kontroll så visade det sig att min misstanke var rätt, det var nåt galet...

 

Men hur nu lappen fixar detta har jag inte satt mig in i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lita inte blint på olika "Föräldrakontroll"-program. Ungar är födda med frågetecken bakom pannbenet och den nyfikenheten råder bara uppsikt bot på. Min systerson på lite mer än ett år har redan lyckats med både det ena och andra i ett kök fyllt med barnsäkra skåpsluckor och allt vad det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju om vilka värderingar man som förälder gett barnen. Barn är som datorer "skit in blir skit ut".

Allvarligt talat våra ungar har använt dator sedan de var 3, 5 och 6. I början hade vi AtEase där de hade var sitt kort med vad de kunde klara av.

De har fått ett väldigt naturlig sätt som vuxna till datorn. De använder den till "nyttigt arbete" på ett helt annat sätt än många av oss vuxna som använder datorn som tidsfördriv.

Har de råkat ut för "något konstigt" på nätet har de kommit och frågat därför att de vetat att vi finns där och kan hjälpa dem. De har också vetat att vi kunnat kolla om vi velat, vi kan datorer lika bra eller bättre än ungarna.

-Kort sagt "Lär dig behärska din dator så kan inte ungarna överlista dig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne dåj,

det är en "korrigeringslapp" eller vad jag ska kalla det, han har fel på synen, på det ögat utan lapp, så de täcker för det friska ögat.

Lappen tas bort om några veckor..får hoppas han slipper den sedan..

 

Har sett felet med hans öga sedan han var liten på alla bilder jag tagit på honom, ljuset bryts fel..så jag påpeka det flera ggr att något var galet..

När han sedan kom på kontroll så visade det sig att min misstanke var rätt, det var nåt galet...

 

Men hur nu lappen fixar detta har jag inte satt mig in i.

 

Har läst att när man sätter en lapp för ögat likt det din son har så är det för att träna upp det ögat som inte fungerar korrekt.

 

Gjorde en snabb Google-sökning och fann denna sida: http://www.helsingbo...5800010944.html

 

Det står såhär längre ned på sidan: "Ett skelande öga används inte och därför utvecklas inte synskärpan. Följden blir ett svagsynt öga."

Följt av: "Det är inte bara synskärpan som påverkas negativt, utan också djupseendet. För att få bra djupseende krävs att båda ögonen samverkar och då måste synskärpan vara någorlunda likvärdig på båda ögonen."

Strax under står detta: "Syftet med behandlingen är att tvinga det skelande ögat att arbeta. Den vanligaste och mest effektiva metoden är att sätta lapp för det bästa ögat."

 

Om det är fallet även med din son vet jag inte men jag skulle misstänka det.

Och oavsett vilket så hoppas jag i alla fall att ögat blir bra sen smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lita inte blint på olika "Föräldrakontroll"-program. ...

Absolut inte, men man kan exempelvis stänga av iChat och förhindra installation av webbkamerachatprogram (sicket ord). Det fulaste är att äckel kan få barn att klä av sig... sick.gifemoticon-yuck.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst att när man sätter en lapp för ögat likt det din son har så är det för att träna upp det ögat som inte fungerar korrekt.

 

Gjorde en snabb Google-sökning och fann denna sida: http://www.helsingbo...5800010944.html

 

Det står såhär längre ned på sidan: "Ett skelande öga används inte och därför utvecklas inte synskärpan. Följden blir ett svagsynt öga."

Följt av: "Det är inte bara synskärpan som påverkas negativt, utan också djupseendet. För att få bra djupseende krävs att båda ögonen samverkar och då måste synskärpan vara någorlunda likvärdig på båda ögonen."

Strax under står detta: "Syftet med behandlingen är att tvinga det skelande ögat att arbeta. Den vanligaste och mest effektiva metoden är att sätta lapp för det bästa ögat."

 

Om det är fallet även med din son vet jag inte men jag skulle misstänka det.

Och oavsett vilket så hoppas jag i alla fall att ögat blir bra sen smile.gif

 

Tack för infon..

 

Nej han skelade inte innan, som jag uppfattade, utan det var något i pupillen som utmärkte sig,

Den "vita pricken" som man oftast får på kort var större och oregelbunden..fick ofta in och korrigera, precis som man gör med röd ögon men här var den vita reflexen som jag fick justera..

 

Vi får se, ska be mamman till pojken fråga ögonläkaren och få mer detaljerad information "varför" han har lappen... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge de inte kan läsa är det väl ingen risk...min lille pirat är uppe på Bolibompas sida och spelar...här med en liten HP (annars är det en macfamilj)

 

post-113-032481900 1321462900_thumb.jpg

 

 

 

När han sen får en egen MacBook av farfar så blir han ännu gladare..

 

post-113-077558000 1321462976_thumb.jpg

 

Han vet vad alla knappar finns som han behöver använda..de lär sig så djäkla fort .

 

Den lilla prylen flickan har på bilden fatta han direkt..som han var född med den i handen.. :D

Nej det är väl ingen risk på så sätt, och i ditt/ert fall visar ju bara det att det är en bild - att barnen har vuxna med i närheten när dem "datar".

 

En egen MB. Barnbarnen har visst en "superfarfar". :yeahbaby:

 

 

 

Lita inte blint på olika "Föräldrakontroll"-program. Ungar är födda med frågetecken bakom pannbenet och den nyfikenheten råder bara uppsikt bot på. Min systerson på lite mer än ett år har redan lyckats med både det ena och andra i ett kök fyllt med barnsäkra skåpsluckor och allt vad det heter.

Nä, exakt. Föräldrakontrollprogrammen är bra men inga vattentäta lösningar.

 

 

 

Det handlar ju om vilka värderingar man som förälder gett barnen. Barn är som datorer "skit in blir skit ut".

Allvarligt talat våra ungar har använt dator sedan de var 3, 5 och 6. I början hade vi AtEase där de hade var sitt kort med vad de kunde klara av.

De har fått ett väldigt naturlig sätt som vuxna till datorn. De använder den till "nyttigt arbete" på ett helt annat sätt än många av oss vuxna som använder datorn som tidsfördriv.

Har de råkat ut för "något konstigt" på nätet har de kommit och frågat därför att de vetat att vi finns där och kan hjälpa dem. De har också vetat att vi kunnat kolla om vi velat, vi kan datorer lika bra eller bättre än ungarna.

-Kort sagt "Lär dig behärska din dator så kan inte ungarna överlista dig".

Vi som är med på forumet - dvs ett Macforum - har ju ett naturligt datorintresse och är mer insatta på ett naturligt sätt vad som finns, vad man kan göra resp inte göra. Antar att ingen är i riskgruppen. Men tänk på alla de föräldrar som inte har något vidare intresse för datorn... mest har en dator för att kunna Facebook'a, kolla mail, betala räkningar... men som för övrigt tycker datorn eg är något jobbigt. Känner massor av såna.

 

 

Absolut inte, men man kan exempelvis stänga av iChat och förhindra installation av webbkamerachatprogram (sicket ord). Det fulaste är att äckel kan få barn att klä av sig... sick.gifemoticon-yuck.gif

Det är det jag menar med att det borde finnas lite mer "barnsäkra program". T ex IM klienter där barnen kan använda det, men inte lägga till nya kontakter utan att en förälder/vuxen får göra det via ett adminkonto. T ex... bara som idé. Tror det finns många föräldrar som skulle tycka det var bra med en sån lightvariant. Då vet man att dem pratar mned sina kompisar, och inga andra.

 

 

post-5952-094876200 1321474635_thumb.png

Haha... underbar bild. :)

 

Surfar i a f inte utan att mamma ser på. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...