Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem vid installation av spel samt krångel med CXZ Engines?!

norbiheim

Recommended Posts

Har problem med att installera spel på min Macbook Air (2011), i5, SSD, 4GB RAM. Jag har provat med NFS Undercover, Pirates of Black Cove samt Assassins Creed I, II, Brotherhood och Mafia 2.

Jag kommer så långt så att jag installerar (kopierar app-filen till program), men när jag vill starta den så studsar ikonen 2-3 gånger och sen stänger programmet sig. Hur ska ja installera dessa spel? Jag har kollat runt en del på nätet och andra verkar inte alls ha samma problem, eller jag har i alla fall inte hittat några forum där de haft problem med detta.

En sista fråga är vad en CXZ Engines är? Jag har läst runt om det, men förstår mig inte riktigt på det. Jag har fattat att det är en sorts "övergångare" som möjliggör PC-baserade spel på Mac, men kan någon, med en enkel förklaring, bara precisiera vad CXZ Engines är samt vilka som man kan tänkas behöva? Samt så undrar jag hur man avinstallerar dessa Engines?

Blev en del funderingar, vore väldigt tacksam för svar och möjligen lite hjälp eller guidelines; STORT tack!

Med vänliga hälsningar,

NHeim

Nej, har försökt att kontakta olika personer som har lagt ut dessa spel, men utan någon större framgång och på kommentarer så bugar och bockar alla och menar att det fungerar felfritt för dem!

Jag tror faktiskt att det är jag som strular till någonting, med tanke på att jag inte vet hur man använder dessa "CXZ Engines" eller vad de gör för någonting.

Har du wrappers eller ports som du försöker starta? Är det bara en wrapper måste du lägga filerna för spelet i den, s.a.s. Är det en port skall det bara vara att köra programmet som det är. Jag är inte så hemma på Cider då jag föredrar Crossover, men det är ju fortfarande WINE så snarlikt torde det ju vara.

Thoht: Tackar för svaret, men ja måste skämmas och säga att jag inte uppfattade mkt av det du skrev. Som sagt, är inte hemma på dessa fronter?!

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du gör... det låter som att du laddat ned en wrapper och försöker starta den utan att ha installerat spelet först. Jag sökte på "CXZ Engines" och hittade den här sajten, har du kikat på den? I kort verkar det som att man först installerar spelet som vanligt i Windows XP/Vista/7 genom att använda en "riktig" PC, Bootcamp, Virtualbox eller Codeweavers Crossover (som jag använder). Efter det hämtar du en wrapper för det spelet följt av att du flyttar det installerade spelets mapp till inuti wrappern. Efter det dubbelklickar du på wrappern för att starta spelet, om jag har förstått det hela rätt. Så, installera spelet i Windows-miljö, hämta en wrapper för Mac, lägg de installerade filerna i wrappern, starta wrappern genom att dubbelklicka på den?

Aha, jag har ingen "Windows" på datorn. Går det alltså inte att installera spel på Mac? Vet ni hur man kan avinstallera alla "Engines" och dylikt på något sätt? Samt "Wrappers" också (ingen aning om vad dessa är)?

Tack för all hjälp, är verkligen handikappad när det gäller sånt här.

Går alldeles utmärkt att installera spel på Mac

Är spelen du har köpt kompatibla med Mac?

Annars kan du säkert få pengarna tillbaka eller byta dom.

Aha, jag har ingen "Windows" på datorn. Går det alltså inte att installera spel på Mac? Vet ni hur man kan avinstallera alla "Engines" och dylikt på något sätt? Samt "Wrappers" också (ingen aning om vad dessa är)?

Tack för all hjälp, är verkligen handikappad när det gäller sånt här.

Har du inte Windows XP/Vista/7 installerat kan du använda Codeweavers Crossover-mjukvara, sök på Google, för att installera spelet. Du kan ladda ned programmet gratis och prova i 30 dagar eller något.

Jag har ingen aning om vad du installerat eller inte, prova att starta spelet från terminalen och kolla vad du får för felmeddelanden.

open /Applications/RoligtSpel.app

Går alldeles utmärkt att installera spel på Mac

Är spelen du har köpt kompatibla med Mac?

Annars kan du säkert få pengarna tillbaka eller byta dom.

De är inte native utan körs genom WINE. Det kan vara lite klurigt att installera innan man fått kläm på allt.

Nej, har försökt att kontakta olika personer som har lagt ut dessa spel, men utan någon större framgång och på kommentarer så bugar och bockar alla och menar att det fungerar felfritt för dem!

Jag tror faktiskt att det är jag som strular till någonting, med tanke på att jag inte vet hur man använder dessa "CXZ Engines" eller vad de gör för någonting.

Har du köpt och laddat hem spel lagligt så följer (med stor sannolikhet) hjälp & dokumentation med.

Har du laddat hem illegalt så får du hjälpa dig själv.

Låser tråden och hänvisar till kontakt via PM.

/moderator

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...