Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"Trimma" din MBP

VIktorfolkesson

Recommended Posts

VIktorfolkesson

Jag tänkte höra hur man själv kan utöka prestandas på sin MBP för den lite händige hemmafixaren. Jag har en 2.4ghz 2010, vilken SSD kan man installera, utöka minnet från 4gb DDR3?

Tipps, trix och erfarenhet efterfrågas.

städa hårddisken så du har bra med utrymme sen är ju SSD nice och mer RAM skadar aldrig.

vilken SSD som folk rekommenderar? kör en sökning på forumet så hittar du ett flertal trådar.

VIktorfolkesson

Tänkte köpa en intel 320 serie 2,5" 120gb idag. Någon som har erfarenhet av den?

Finns det någon mening med att utöka minnet från 4 till 8gb? Jag surfar nästan bara med datorn.

4 GB kan anses som bra för normalanvändaren. Om du slänger i 8 GB kommer inte datorn att gå fortare utan du flyttar punkten där burken börjar knäa på grund av att "arbetsbänken" inte räcker till. 4 GB räcker till om du inte ska redigera film eller köra Photoshop. Det enda som ger fartökning är en SSD-disk och den ökningen blir rejäl! Enda smolket i glädjebägaren är att de är så små.

Tänkte köpa en intel 320 serie 2,5" 120gb idag. Någon som har erfarenhet av den?

Finns det någon mening med att utöka minnet från 4 till 8gb? Jag surfar nästan bara med datorn.

Det är ju roligt att uppgradera, men om du nästan bara surfar och e-postar lär du sällan eller aldrig behöva mer än 4 GB minne.

Nu har jag 16 GB minne i min MBP och har tidigare haft både 4 och 8 GB. Eftersom jag använder Windows i Parallels och många krävande program (ofta samtidigt) har varje minnesökning gett märkbara förbättringar när jag jobbar. Slösurfningen ödar lika mycket tid som förut. whistling.gif

Other World Computing är dedikerade till just detta.

Bara tryck dig fram till din version av dator så får du upp valmöjligheterna.

Jag själv har en MBP mid 2009 som ska få mer RAM och en SSD.

Jag tycker min mbp har blivit lite slöare än när den va ny , sitter en 160 gb hårddisk i den å de finns ca 110 gb kvar, blir den snabbare i starten om Jag för över typ 15gb bilder till en extern hårddisk från den interna? Badbollar de mindre med mer utrymme på disken?

När den va ny startades den upp på ca 30sek, nu ca 46.

Visst påverkar hur mycket man har på systemdisken. Men i ditt fall skulle jag säga att det är inte det som är problemet.

Här finns det olika skolor men rent generellt så säger man att har man mindre än 10% diskutrymme så kan man få problem med systemet. Detta är på inget sätt isolerat till OS X utan gäller alla system. Linux har dock löst det med att där skapas en egen swap-partition för växlingsfilen. Nu är det ju en jäkla skillnad på 10% beroende på hur stor disk man har, men 10 GB ledigt är smärtgränsen för ett stabilt system enligt min åsikt, det finns de här som förordar minst 30 GB osv.

Börja med standardknepet säker starts som när det körs gör systemunderhåll, rensar cache, kotrollerar filsystemet mm...

Säker start, håll nere shift när du startar datorn tills det kommer en laddningsindikator på skärmen, sen är det bara att vänta tills du kan logga in. Efter det kan du starta om normalt igen. Passa på att köra en kontroll av disken i skivverktyg som du hittar i program -> verktygsprogram. Aldrig heller fel att köra en reparation av behörigheter heller i samma program.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...