Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini som allt-i-allo-server, HTPC osv..


BobDeluxe

Rekommendera Poster

Tja, jag funderar på att införskaffa en Mac mini + usb-disk och använda för följande:

-HTPC med PLEX kopplad till TV/reciever

-iTunes och dela library på nätverket

-iMovie

-Server: internet-kopplad ftp + backup-server för min PC-laptop.

-Fjärrstyrning från PC och Macbook (och iPhone???)

 

Har kollat runt på nätet och de tre första punkterna fixar 2.3GHz'aren lätt verkar det som, men de två sista punkterna har jag inte hittat jättebra info om.

Jag vill regelbundet kunna ta backup vissa av mapparna på min pc via nätverket(via internet ett plus men inget krav), gärna med versionshantering, typ subversion eller liknande. Vad finns det för smidiga alternativ där?

 

Jag vill även kunna fjärrstyra Mac minin från min PC och Macbook, vilka smidiga lösningar finns för det ändamålet??

 

Vad gör server-varianten av minin bättre än 2.3GHz'aren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din PC kör Windows 7 så har det ett inbyggt backupprogram. (Åtminstone hade mitt Windows 7 Ultimate det) och det kunde automatiskt ta backup på ändrade filer i valda mappar till valfritt ställe. (I mitt fall till en USB-hårddisk kopplad till min AirPort Extreme)

Aktivera skärmdelning på Mac minin så är fjärrstyrningen fixad. Du får kanske lägga till en Portforwarding av port 5900 i din router. Och i PC:n får du lägga in VNC. Finns lite olika vnc-kompatibla fjärrstyrningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mac mini från 2009 med 2,26GHz core2duo och 4GB minne som mediaspelare och server. Till den har jag kopplat en Drobo (Diskrobot/kabinett) där jag lagrar allt. Den är också kopplad till hemmabioförstärkaren med optisk kabel så jag får ut surround ljud.

 

Använder Plex och har den kopplad till en LED-tv. Kör med en Logitech multifjärr och kan styra Plex med den. För remote använder jag VNC och jag kommer åt den från Internet via en VPN koppling om jag vill hämta nåt eller titta på film.

 

Kan streama filmer eller annan media till min iPad via Plex media server som då kodas om för att passa paddan, och samtidigt kolla på en annan film på tv'n. Perfekt om man vill titta på två olika filmer eller om man vill gå till ett annat rum o kolla på en film eller nåt serieavsnitt när frugan kollar på nåt tråkigt program :-D

 

Har även en Squeezebox server för mina ljudmediaspelare där jag har all musik och kan även lyssna på Internetradio. Det går också att lyssna på dem samtidigt som jag tittar på filmer.

 

Allt detta snurrar på Lion server.

 

 

 

Jag använder inte iTunes på servern utan det ligger lokalt på datorn för det är enklare, då har jag alltid med mig biblioteket när jag är ute. Vill jag spela från iTunes streamar jag bara det till AppleTV eller en airport express.

 

iMovie har jag aldrig använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passade på att stresstesta systemet nu och det gick bra att köra 1st 1080P film på tv'n, 1st 720P på MBP'n och 2st 720P filmer som omkodades till iPhone och iPad + streama musik till en ljudmediaspelare, allt på samma gång. Trodde jag inte att den skulle klara av men det flöt på bra :-D

 

Testade även att streama en 1080P film till paddan men den hackade lite, vet inte om det var just den filmen men ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för mycket bra svar!

Det är Win7 jag har på pc'n så jag ska kolla in det inbyggda backupprogrammet. Funderade ett tag på att köra subversion, men det verkar inte helt optimalt för mitt behov.

 

VNC och VPN :ThumbsUp:

 

Ska bara övertala frugan en mac mini nu :geros::pusspadig::jultomte:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...