Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tror ni det det kommer en MBP AIR

der_low

Recommended Posts

Hej

Jag ska snart köpa en ny MacBook. Valet står mellan en MBP eller en MBA. Men nu hör man rykten om att det kommer en MBPA så man kanske ska vänta till Mars? Jag har ingen bråska med att köpa den, men jag är grymt sugen på att byte ut min 3 år gamla MacBook mot som det lutar nu åt en AIR.

Tror ni ryktet stämmer att Apple filar på en ny design på MBP?

Folk läser inte för mkt i var Apple "kanske" kommer att göra, de var rätt rättframma när de presenterade den nya Air:en i 2010, "we believe this is the future of notebooks".

Låter som en done deal i mina öron.

Precis. Fast vadå MacBook Air Pro? Så lär det aldrig komma en produkt som heter!

Det som är möjligt är väl att man kommer med en MacBook Air 15" och så tar man väck de billigaste varianterna av både MBP 13" och 15". Airen lär se ut som den gör idag och Pro:n tror jag också finns kvar som idag bara att man försöker kränga fler Air och färre Pro:s.

Jag tror Apple väntar ut (och måste vänta ut) utvecklingen för Thunderbolt. Något som hade varit perfekt hade varit om Apple själva kunde erbjuda en TB-dockningsstation ungefär som skärmen de har idag fast utan skärm. Bara att ansluta TB till dockningsstationen och ha USB2-, FW800-, och Ethernet-anslutningsmöjlighet där. En sådan för en tusenlapp eller drygt det hade gjort en Air till ett alternativ för betydligt fler. Just en sådan produkt kanske är på gång, vad vet jag? Jag tror dock Apple helst ser att någon annan tredjepartstillverkare tillgodoser behovet. Om dockningsstationen innehöll SuperDrive med hade det ju varit ännu bättre och då hade de kanske kunnat ta 1600-2000 kr för den.

Vad har du för behov? Dagens MBA är en mycket bra dator, för väldigt många användare.

Läs detta testet. Enligt det så slår tom Air den vanliga MBP i vissa avseenden och den är allt annat än långsam! Behöver du en dator så köp nu. Annars väntar du. Det enda jag ser som anledning att vänta på är USB 3.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.397423/test-macbook-air-ger-macbook-pro-en-match

En stor fördel med MBP är iofs den överlägsna batteritiden. Det är det enda jag saknar sen jag bytt till MBA.

Precis. Fast vadå MacBook Air Pro? Så lär det aldrig komma en produkt som heter!

Det som är möjligt är väl att man kommer med en MacBook Air 15" och så tar man väck de billigaste varianterna av både MBP 13" och 15". Airen lär se ut som den gör idag och Pro:n tror jag också finns kvar som idag bara att man försöker kränga fler Air och färre Pro:s.

Jag tror Apple väntar ut (och måste vänta ut) utvecklingen för Thunderbolt. Något som hade varit perfekt hade varit om Apple själva kunde erbjuda en TB-dockningsstation ungefär som skärmen de har idag fast utan skärm. Bara att ansluta TB till dockningsstationen och ha USB2-, FW800-, och Ethernet-anslutningsmöjlighet där. En sådan för en tusenlapp eller drygt det hade gjort en Air till ett alternativ för betydligt fler. Just en sådan produkt kanske är på gång, vad vet jag? Jag tror dock Apple helst ser att någon annan tredjepartstillverkare tillgodoser behovet. Om dockningsstationen innehöll SuperDrive med hade det ju varit ännu bättre och då hade de kanske kunnat ta 1600-2000 kr för den.

Nja, det handlar mer om att Apple antagligen kommer att designa MBP så att den ser ut som Air, men antagligen tjockare för att kunna hållas med hårddiskar tillsammans med en SSD för uppstart samt bättre kylning för en 4-kärnig Ivy Bridge med diskret GPU. DVD:n ryker tillsammans med MPB 13" vars roll tas över av 13" MBA. Frågorna börjar däremot hopa sig, kommer nästa genration av MBP få uppgaderingsbart minne eller går de samma väg som med MBA? Kommer Facetime HD-kameran vara kvar om skärmen blir tunnare, kommer glaset vara kvar eller försvinner det för att spara vikt?

Vad gäller en TB "hub" så tror jag inte att det kommer att komma ngt sådant från Apple, men det finns inga hinder för en tredjepartstillverkare att snickra ihop en egen. Jag skulle hellre se att Apple sålde en TB-display med inbyggt grafikkort för att kunna accelerera grafik även i långsammare burkar, så att en MBA kan bli en fullfjädrad arbetsstation när du kommer hem. Teoretiskt sett skulle det även kunna skapa en rejäl dator även av en iPad eller iPhone om skärmen även kan prata med möss och tangentbord.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...