Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mall för Pages

iMaclover

Recommended Posts

Tjenare,

Jag håller på att göra en uppsats och jag tänkte använda Pages. Jag vet att det verkar finnas en del färdiga mallar när man startar programmet, hittar inget som verkar nåt som passar för mig. Jag undrar om nån här skulle vilja skriva hur dem gör sina uppsatser.

Ha det bra!

Du kan ställa in Pages själv efter de önskemål din institution har på uppsatser. Det kan skilja sig åt från institution till institution vilket format en uppsatts ska ha. Vanligast är dock Times New Roman 12 punkters typsnitt med 1 1/2 radavstånd, men jag har även varit med om andra varianter.

Steg ett kan vara att ställa in sidoformat enligt din institutions önskemål.

Du öppnar (I)-Granskaren och ställer in på Dokumentgranskaren de värden som uppsattsen ska ha för marginalerna på sidan.

Nästa steg kan vara att justera stillådan för format på rubriker och brödtexter.

Tryck på Visa - Visa stillådan.

Du kan nu ändra något av de förinställda formaten eller ställa in ett nytt.

För att ändra ett förinställt, markera ett format.

Skriv nu lite text med det formatet. Markera texten. Välj typsnitt och punktstorlek från menyerna ovanför sidvyn på skärmen. Sedan gå till Granskaren - T)ext och ställ in radavstånd. När du har fått texten inställd som du vill, så klickar du på nedåtpilen till höger om formatet i stillådan och väljer "Omdefiniera stil från markering".

Om du vill skapa nya stilar så trycker du på '+'-knappen längst ner i stillådan, ge stilen ett namn och gör sedan på samma sätt som ovan - dvs ställ in texten som du vill ha den med typsnitt, punkter, radavstånd etc...

Ställ in format för titel, rubrik, underrubriker, fotnoter.

Ett annat steg att ställa in är detta med ska det vara en försättssida och sedan texten på sid 2, eller ska det vara på ett annat sätt?

I Pages finns det något som heter avsnitt. Olika delar av texten kan delas in i olika avsnitt.

En titelsida kan vara ett avsnitt och sedan nästa sida kan texten börja. Eller ska den vara en innehållsförteckning?

Nå, men om vi tar det enkelt... låt oss säga vi har en titelsida som ska vara onumrerad och texten ska börja på sid 2 med numrering som sid 1.

Då väljer du första sidan som ett avsnitt och andra sidan som ett annat avsnitt.

Du har i menyn Infoga - Avsnitt - Textsida.

För att ställa in sidnumrering går du ner till utrymmet för fotnot (eller sidhuvud om institutionen vill ha sidnummer där istället) och väljer Infoga - Automatiska sidnummer.

Välj här "Infoga i: Aktuellt avsnitt".

Välj den formatering som institutionen önskar.

För att få sidnumret att börja på 1, fast sidan är 2, så gå in på Granskaren igen och välj Layout - Avsnitt - Sidnummer - Börja på: 1.

Det kan underlätta om du på första sidan / försättsbladet / titelsidan skriver en fejktitel typ "Titel" eller något bara för att ha texten där, och så dina uppgifter enligt institutionens riktlinjer.

När du har gjort alla inställningar enligt konstens alla regler så går du in på Arkiv - Spara som mall... och sparar dokumentet som mall som du kan använda när du ska göra nya uppsatser.

Det kan också hända att institutionen har en mall i Word-format som de vill att man ska använda, och då får du importera den i Pages.

Du menar att du vill att vi gör en mall åt dig som passar den institution på högskola eller universitet som du tillhör, när vi inte ens vet vilken institution du tillhör och ej heller vilka önskemål de har på hur de vill ha materialet uppställt? Och vad är det för problem som uppstår för dig när du gör din egen mall efter din institutions riktlinjer?

Jag försöker att redigera nån av från en av mallarna som redans finns först av allt så finns inte alla sidor vilket gör att man måste gå till lägga till avsnittknappen. Om jag ska skriva i innehållsförteckningen så vill den inte ha den som jag vill.

Jag vill ha en som är lite som den här:

http://gupea.ub.gu.s...077_26707_1.pdf

fast inte med lika mycket stycken..Jag vet inte hur jag vill ha den riktigt helt hundra. Men nåt åt det hållet fast:

1.Rubriken

2.Sammfattning..vad tycker du/ni ska man ha sammanfattningen innan eller efter Innehållsförteckningen?

3..Innehållsförtäckningen Där man skriver sidorna på alla stycken man skriver.

4.Syfte

4. Blandade texter och stycken

5.Blandade texter och stycken

6.Blandade texter och stycken

7.Egna reflektioner

Tror ni det här kan bli bra?

jag menar inte att ni ska göra mitt skrivjobb utan att ni bara hjälper mig med mallen dvs grunden.

Jag skulle inte ändra i en av Pages-mallar utan jag skulle börja från början med ett tomt dokument och lägga in den formatering sidlayout och paragrafer som behövs. Ändrar man i en fördefinierad mall så kan man få med en massa grejjer som man inte vill ha och det kan vara strul att ställa in det.

Huruvida sammanfattningen ska ligga före innehållsförteckningen eller inte kan säkert din institution svara på, har inte de gett ut några riktlinjer om hur det hela ska se ut?! Det ska de göra, det brukar alltid finns en sådan dokumentation att få från institutionen. De brukar ha väldigt tydliga regler för layout, så vad din institutition tycker tror jag är mer av vikt än vad vi tycker här.

Pages kan göra innehållsförteckningen automatiskt och lägga den var som helst i dokumentet (obs: innehållsförteckningen tar bara med de sidor som ligger efter innehållsförteckningen i dokumentet), bara man anger rubriker och underrubriker på ett sätt som vägleder den inbyggda funktionen så fungerar det väldigt bra. Granskaren - Dokumentgranskaren - Innehållsfört.

Du kan skriva på samma sida som innehållsförteckningen, bara du skriver före insättningspunkten för innehållsförteckningen.

Dvs, du kan skriva "Innehållsförteckning" som rubrik exempelvis och sen flyttar du markören dit du vill att innehållsförteckningen ska börja och så väljer du Infoga - Innehållsförteckning.

Om du önskar en särskild formatering av innehållsförteckningen så rekommenderar jag att du läser i Pages handbok för hur man får till den på snyggast sätt. (välj Innehållsförteckning i hjälpen så hittar du de avsnitten).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...