Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jättelångsam Mac Mini

Discoj

Recommended Posts

Jag postade en tråd igår men kom inte riktigt fram till något, då jag inte hade provat tillräckligt och kom med lite felaktiga uppgifter. Jag har startat min mac mini flera gånger och det tar typ fem min för uppstart. Fem nya minuter för att sedan kunna öppna första programmet. Den är jätteseg och har blivit det över en natt. Har något krashat? Klickar jag på musen kommer det retroaktivt en stund senare. Så liksom allt har slöat ner..

Har någon råkat ut för samma sak?

mvh Johan

Det låter som om din hårddisk håller på att packa ihop.

Instämmer.

Kolla S:M:A:R:T: statusen i Apples Skivverktyg. Men ibland säger den att disken är OK fast den inte är det. Men säger den att disken är trasig så är den garanterat trasig.

tack för svar!

(kan inte jättemycket om datorer.)

kan jag installera OS på en extern hårddisk om fallet är så att den är trasig? Lönt att skicka iväg för lagning?

är på jobbet återkommer med svar ang. S:M:A:R:T.

Mvh

okej, tack igen. Det ska jag göra! Är det enkelt att byta den interna disken själv eller en rekomendation är att skicka iväg den?

Om det alltså inte är fel på den, ska jag då klona, installera om, och sen tillbaka igen eller det är redan kört? Alltså att jag inte behöver lägga tid på att installera om.

Vilken Mac Mini är det?

Har du backup?

Det är alltid snabbare att köra på en intern disk, jämfört med en extern.

Det är mini'n från 2010. Det är den "nyare" versionen fast med cd-läsare. Köpte den minsta. För typ 8k. Hoppas ni vet.

Nej har ej gjort backup, är de det du menar? :)

Känns klurigt att byta hårddisk, inte för att jag inte är händig, utan mer ovant. men skulle man tjänat många slantar? Vart skickar man ifall den är sönder? Vart köper man en nu disk om jag skulle få för mig att byta själv.

Tack!!

MVH

Testa först om du kan få den lagad enligt konsumentköpslagen:

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/130/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

EDIT: Du måste tala med butiken du köpte Macen om ovanstående.

Om du vill betala kan du höra med din lokale Apple-återförsäljare.

tack för tiden ni lägger ner!

Jag beställde macen på apple.se så ska jag ringa/maila och lägga fram eller hur funkar det? Det är ju trots allt deras grejer så dom borde vara enkla att ha och göra med.

Okej!

• 1 month later...

Hallå.

Första inlägget på detta forum. :-)

Jag upplevde också att min Mini (late 2009) började ta evigheter att starta/starta om. Detta skedde i samband med att Lion släpptes, och jag trodde (!) att det hade något med det att göra, trots att samma manöver på min MBP inte gav några alls liknande resultat.

Hursomhelst, i förra veckan flyttade vi, och sen dess vill den inte starta alls. Jag får fram startup-skärmen med äpplet och "progress-hjulet", sen står den där oavsett hur länge jag väntar.

Jag har startat upp med Recovery HD och kört Disk Utility, den hittade fel, men rapporterade att felen "fixades". Detta löste dock inte problemet.

Jag har startat upp den i single-user mode (hette det, va..?) och kom till prompten, varifrån jag körde fsck -fy. Den rapporterar då diskOs2: I/O Error, kör igenom alltihop, får rapport att det är "fixat", men problemen kvarstår.

Detta har gjort att jag misstänker att disken håller på att packa ihop. Dock - en märklighet är att den inte, när jag kör Startup Managern, visar Installations-DVD:n som alternativ. Men en trasig DVD-läsare borde väl inte "förhindra" att systemet startar? Använder den nästan aldrig, så jag vet inte hur den funkar när systemet är "uppe".

Så, mina frågor är två:

1. Är jag "rätt på det" i mina antaganden om att det är disken som håller på att säga farväl?

2. Om jag ska köpa ny disk, vilka pros and cons? SATA kontra SSD, 7200 kontra 5400, vilka diskar rekommenderas? Tysta, stabila?

Tacksam för svar, tips & synpunkter!

Ha en synnerligen god fortsättning.

SATA kontra SSD

Det där är litet som att fråga om din nya bil ska vara en Diesel eller en Kombi. Har inget med varandra att göra alls. ;)

SATA är hårddiskens anslutning. Om den sedan består av magnetiska skivor som snurrar eller halvledarminnen är en annan femma.

Jag tycker att SSD fortfarande inte är värt pengarna, särskilt inte om man vill ha en anständig storlek (512GB eller större). Hur stor disk behöver du?

7200 varv är generellt en aning mer ljudliga än 5400 varv. SSD helt ljudlösa.

Låter absolut som en trasig HDD.

Om det nu inte var för att din DVD är trasig? Så hade du kunnat boota Utility-skivan (med D nedtryckt) som du fick med datorn och köra Hardware diagnostic för att eventuellt kunna utesluta LogicBoard och RAM-minne.

Är det en "jobba-med-varje-dag-dator" så hade jag alla dagar i veckan valt en SSD före en mekanisk hårddisk om man absolut inte måste ha utrymmet som en SSD saknar. SSD är grymt mycket snabbare än en vanlig HDD. I en mediadator kopplad till TV:n som man drar igång en film på någon fredagkväll ibland så är det knappast ekonomiskt försvarbart med en dyr SSD.

Hallå igen.

Tack för snabba svar!!! :-D

Telly82: Ursäkta ifall jag var otydlig i min formulering. Självfallet menade jag SSD kontra en "mekanisk" hårddisk. :-O Jag har en 512GB (original) i den idag. Utifrån din beskrivning och det faktum att jag primärt använder den som mediadator, så kanske jag skulle satsa på en 5400-varvare igen..? :-/

SirKnasen: Skulle en trasig DVD kunna orsaka detta..? Jag plåtade outputen på min fsck. Bifogas. Dock är problemet detsamma. Som jag svarade Telly82, så nyttjas den primärt som mediadator. Och därför kanske en prisvärd 5400-varvare är att föredra..?

Jag glömde nämna innan, att jag "restore:ade" Minin med en backup från min TimeCapsule. Borde inte det jobbet ha "failat" ifall disken varit kass, eller kan det vara nåt intermittent fel som resulterar i detta..?

Nån som kan rekommendera en disk som är tyst, bra och prisvärd..?

Tack än en gång för er respons!!! Uppskattas väldeliga!!! :-)

fsck.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...