Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

Finns på bl.a. dustin.se

 

http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010063960

http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072476

 

Frågan är ju varför man vill ha så små skärmar (de har inte VGA/DVI-anslutnin heller) så jag skulle väl satsa på en slimmad 15" eller en 17" (17" är ju billigare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar
Finns på bl.a. dustin.se

 

Frågan är ju varför man vill ha så små skärmar (de har inte VGA/DVI-anslutnin heller) så jag skulle väl satsa på en slimmad 15" eller en 17" (17" är ju billigare)

Att betala mer för en mindre skärm är ju ingen höjdare, och man vill ju inte bara ha en liten skärm.

Det jag egentligen vill ha är ju en liten skärm som jag kan bära omkring, men då behöver ju skärmen också vara trådlös, och det finns väl inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

 

Allt detta sammantaget är massa små hinder från helt smärtfri lobbying från Apple's sida för att få PC användare att med lätthet kunna bestämma sig för att prova på Mac till låg kostnad. Det är för många PC användare förknippat med många extra kotnader att köpa den här Macen!.

 

Och det var just det som jag skrev att det inte är. Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

Att alla Mac-användare skulle sitta med en LCD skärm är fel, likaså att man "måste" ha en sådan till en Mac.

Man "måste" ingenting, budgeten bestämmer, därav Mac mini från Apple.

Ang ADB kontakt så finns det USB to ADB adapter för sånt, likaså för PS/2 vilket är det vanligaste på PC.

 

Om du menar att Mac mini inte är en lågbudget dator i klass med 2900 sek Celeron-Dell så har du rätt, jag tror inte att Apple har för avsikt att konkurera med bottenskiktet vilket jag tror är en helt riktig strategi.

 

Jag tror att många PC användare kommer att köpa Mac mini som en extra dator för att prova på, dom som vill gå vidare sedan så finns det som vi vet tyngre produkter från Apple. Och dom som är nöjda med det som Mac mini och MacOS X kan erbjuda för dagligt bruk kommer att gradvis uppgradera periferi-enheterna som skärm, tgb, mus och enbart köra Mac.

 

Jag tror också att den kommer att bli populär bland geeks som jag själv ex, för hemmabygge-kluster/webserver/dedikerad router-brandvägg etc.

Hej!

 

Jag har efter att ha funderat ett par dagar på denna maskin kommit fram till att jag nog blivit lite positivare vad avser denna maskins switcher potential.

 

Vad avser LCD skärm så sa jag att motståndet främst är av psykologisk art och att alla på senare år som är intresserade av datorer märkt att varje gång man ser en nyare mac i media eller på bio eller i datorbutik så syns den tillsammans med en snygg LCD skärm från Apple därav min önskan om att Apple borde ha en standrad LCD skärm dock snyggare än standard i sitt sortiment för kring 3000kr. Men visst finns det nog många också som skulle kunna tänka sig att köra minin med en vanlig CRT monitor men jag tycker att Apple inte tillräckligt betonar att en en sådan kan köras med minin då den ju har DVI och ej VGA. Att det sedan medföljer en sådan adapter i paketet borde också betonas mer och Apple borde på sin hemsida visa grafik med illustration som visar en mini som körs tillsammans med en CRT också. Inte alla som känenr till att sådana adaptrar existerar och går om kring och tror att DVI är digitalt endast.

 

 

Vad bra att du påpekade det där med PS/2 kablar som det vanligaste på PC inte ADB, naturligtvis är det så jag vet inte vad jag tänkte på jo kanske tänkte jag på min gammla Macintosh LCII mus som ligger och skräpar :blush:

Det här med adapter tänkte jag inte heller på men frågan är ju då om gemene man känner till sådana adaptrar och om det fungerar helt smärtfritt till mac???

 

Men som sagt jag är lite positivare nu i alla fall men då kvarstår frågan som är Sverigespecifik. Tar man bort de datormedvetna PC-folket typ sådana som hänger på Sweclockers så kvarstår ännu en herrans massa myter om Mac som kan hindra succe och dessutom så är ju macar svårare att få tag på speciellt utanför storstäderna. Och i butik så är ju macar alltid dyrare än på nätet. Nej det vore bra om minin kom ut i kanalen precis som iMacen gjorde en gång i tiden!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
macmini-insides.jpg

 

Det där är inte en SO-DIMM.

Hej!

 

Precis skillanden mellan SO-DIMM och DDR-SDRAM är följande:

 

SO-DIMM= mindre storlek och endast för bärbart,dyrare

DDR SDRAM=större för stationära datorer!.billigare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra, nu börjar jag förstå det här med minnena till minin.

Men hur är det med hårddidken? Har den standardmått och finns den att köpa på öppna marknade med bättre kapacitet?

Alternativet med lös HD finns givetvis, men då blir det en pryl till på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Standardmått på hårddisken är det garanterat, men det är en 2,5-tumshårddisk, samma som i bärbara datorer. De är alltså långsammare och ger mindre kapacitet för pengarna.

 

Vanliga 3,5-tums diskar som används i stationära datorer får inte plats inuti Mac Min.

 

De största diskarna idag är på 100 gigabyte och kostar strax under 2000 kr inkl moms. Större storlekar är på väg och det finns ett utbud av snabbare 7200-varvsdiskar. Men det är frågan om hur de står sig i fråga om värmeutveckling.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en maxad Mini med 20" Apple skärm eller en maxad 17" iMac G5?

 

Jäkligt svårt att bestämma mig. 20 tummaren är ju så grym!! Men Minin är jag lite tveksam över…

 

Nu behöver jag goda råd! Det blir ungefär samma pris

 

D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en maxad Mini med 20" Apple skärm eller en maxad 17" iMac G5?

 

Jäkligt svårt att bestämma mig. 20 tummaren är ju så grym!! Men Minin är jag lite tveksam över…

 

Nu behöver jag goda råd! Det blir ungefär samma pris

 

D

I så fall tror jag att du får mest ut av att köpa en iMac G5.

 

Betydligt mer kraft, kommer att hänge med längre.

Plats för mer minne, vilket också blir billigare i längden.

Du får tangentbord och mus.

En extra USB-port.

En extra FireWire-port.

Tack för ditt svar!

17" är dock mycket sämre skärm och 20" är utmärkt val om jag väljer att

uppgradera processorn senare…

Ska bli väldigt intressant att se vad testerna visar om minin. Vad tror du?

 

D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en maxad Mini med 20" Apple skärm eller en maxad 17" iMac G5?

 

Jäkligt svårt att bestämma mig. 20 tummaren är ju så grym!! Men Minin är jag lite tveksam över…

 

Nu behöver jag goda råd! Det blir ungefär samma pris

 

D

I så fall tror jag att du får mest ut av att köpa en iMac G5.

 

Betydligt mer kraft, kommer att hänge med längre.

Plats för mer minne, vilket också blir billigare i längden.

Du får tangentbord och mus.

En extra USB-port.

En extra FireWire-port.

Tack för ditt svar!

17" är dock mycket sämre skärm och 20" är utmärkt val om jag väljer att

uppgradera processorn senare…

Ska bli väldigt intressant att se vad testerna visar om minin. Vad tror du?

 

D

Hur menar du med "om jag väljer att uppgradera processorn senare…"?

 

just nu sitter jag vid en ungefär likvärdig maskin, en iBook G4 1,2 GHz.

Har man trevligt med minne, minst 512Mb, så kommer även den billigare Minin att fungera bra.

Är man något mer av en "power user" så lär man nog vilja ha en G5a.

 

Den kommer inte direkt att vara långsam.

Undantag: Kanske om du kör med 256 Mb minne.

Köper jag en mini så blir det inget mindre än 1 gb minne. Kommer mest använda den till mail, iPhoto, Indesign och Photoshop.

Jag tror att den duger fint. Just nu sitter jag på en G4 466mhz med 768 i RAM och det funkar perfekt.

 

D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skummat igenom vissa delar av tråden nu och det är många som vill se en G5.a i Mac mini. Men det är abslout inget ajg håller med om. Jag tycker man ska skilja lite på vad den ska användas till och inte... Min mamma har beställt en sådan och hon är en vanlig användare, använder word, surfar m.m. och är otroligt trött på PC. Alltså så som många andra gör. Denna dator passar henne då kanon... Medans jag sitter på en iMac G5.a, vilket passar mig bättre. Då jag håller på en del med grafik m.m. Alltså jag ser minin mer som en svenssonburk som är till för de vanligaste användarna... Just de som är som min mamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en maxad Mini med 20" Apple skärm eller en maxad 17" iMac G5?

 

Jäkligt svårt att bestämma mig. 20 tummaren är ju så grym!! Men Minin är jag lite tveksam över…

Som fredrik.an skriver så är det bra med olika macar för olika ändamål men vad som fortfarande fattas i sortimentet är en iMacmodell utan skärm, en cube alltså el en förminskad powermac el en förstorad minimac, det finns ingenting emellan minimaccen och powermacen, en iMacmodell fast utan skärm, eller den gamla blådåren som ju är så jäkla snygg, varfrö slutade dom med den, den skulle kunna vara en utmärkt mellanmodell, fast moderniserad förstås, den är ju så snygg! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag köpa en maxad Mini med 20" Apple skärm eller en maxad 17" iMac G5?

 

Jäkligt svårt att bestämma mig. 20 tummaren är ju så grym!! Men Minin är jag lite tveksam över…

Som fredrik.an skriver så är det bra med olika macar för olika ändamål men vad som fortfarande fattas i sortimentet är en iMacmodell utan skärm, en cube alltså el en förminskad powermac el en förstorad minimac, det finns ingenting emellan minimaccen och powermacen, en iMacmodell fast utan skärm, eller den gamla blådåren som ju är så jäkla snygg, varfrö slutade dom med den, den skulle kunna vara en utmärkt mellanmodell, fast moderniserad förstås, den är ju så snygg! :o

Där kan jag hålla med dig lite...

Kanske vore bra med en dyrare minimac oxå fast då bättre... Fast det är svårt det där, hur mnga olika alternativ vi egentligne ska få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag ser minin mer som en svenssonburk som är till för de vanligaste användarna... Just de som är som min mamma.

Helt korrekt, och det är Apples avsikt.

 

Att den sedan duger för andra användares behov kommer med på köpet sas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men som sagt jag är lite positivare nu i alla fall men då kvarstår frågan som är Sverigespecifik. Tar man bort de datormedvetna PC-folket typ sådana som hänger på Sweclockers så kvarstår ännu en herrans massa myter om Mac som kan hindra succe och dessutom så är ju macar svårare att få tag på speciellt utanför storstäderna. Och i butik så är ju macar alltid dyrare än på nätet. Nej det vore bra om minin kom ut i kanalen precis som iMacen gjorde en gång i tiden!.

 

Där kommer marknadsföring och åf in, det är dom som måste göra folk uppmärksamma på att Mac finns och hur bra det fungerar.

 

Marknadsföring från Apple har vi tyvärr inte sett så mycket av i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsföring från Apple har vi tyvärr inte sett så mycket av i Sverige.

Tyvärr så är ju inte Apple Sveriges starkaste sida marknadsföring. Sen tidigare vet man at tdte inte ger så mycket. Men nu i och med Minin så skulle det kanske fungera.

Javisst lite cool macreklam i tv skulle sitta fint, o då inte bara ett äpple som snurrar in i bild o texten apple. Många då som tror att det är "some fruit company".

 

Nä smarriga närbilder på X i aktion varvart med hårdvart svep.

 

O inte på Z-tv kl:04.30 på morgonen, utan på TV4 mitt i filmerna, Apple lär väl visa att dom finns och vad dom gör, det är ju många som inte vet att dom existerar ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

Inte skall väl Apple bli som Reisen (ni vet den där töntiga dubbade reklamen som egentligen är tysk...) vars produkter man vägrar köpa för att den abrupt avbryter filmen man tittar på. En TV-reklam har aldrig fått mig att köpa någonting, bara att ibland tycka väldigt illa om en produkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet md reklam är inte i första hand att få eventuella kunder att tro att en produkt är bättre än andra, utan att informera kunden om att den produkten faktiskt finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är ju inte Apple Sveriges starkaste sida marknadsföring. Sen tidigare vet man at tdte inte ger så mycket. Men nu i och med Minin så skulle det kanske fungera.

Javisst lite cool macreklam i tv skulle sitta fint, o då inte bara ett äpple som snurrar in i bild o texten apple. Många då som tror att det är "some fruit company".

 

Nä smarriga närbilder på X i aktion varvart med hårdvart svep.

 

O inte på Z-tv kl:04.30 på morgonen, utan på TV4 mitt i filmerna, Apple lär väl visa att dom finns och vad dom gör, det är ju många som inte vet att dom existerar ens.

Minns att när iMac G4 kom kördes reklamfilmen på TV3 innan nyheterna, det var ofta det, men hur många tittar egentligen på TV3 nyheter? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att när iMac G4 kom kördes reklamfilmen på TV3 innan nyheterna, det var ofta det, men hur många tittar egentligen på TV3 nyheter? ;)

Jag gör det, när jag sett något på 3:an, och glömt stänga av TV:n :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har bättre minne än mig?

Jag vet att jag har läst om ett benchmark-test på Mac minin.

Men jag kommer inte ihåg länken, eller var jag läste om det. (Trodde att det var hos Macfeber)

 

Kanske är fler som är intresserade av detta också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benchmark redan? Brukar väl inte komma föränn produkten når en kosument/testare eller jag kanske cyklar nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper minin i USA, vilka nackdelar råkar jag då ut för?

 

 

Du måste skicka den till USA om den går sönder och du vill ha det på garantin. Bara världsomspännande sådan på bärbart och iPod.

Ok, Men om jag nu tror på Mac-kvalién och tar risken. Kan jag då få några problem eller nackdelar med den programvaran som levereras med datorn från USA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cnet har gjort en review, kanske inte något prestandatest med de brukar ha sunda tankar, har dock ej läst den själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...