Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

 

Allt detta sammantaget är massa små hinder från helt smärtfri lobbying från Apple's sida för att få PC användare att med lätthet kunna bestämma sig för att prova på Mac till låg kostnad. Det är för många PC användare förknippat med många extra kotnader att köpa den här Macen!.

 

Och det var just det som jag skrev att det inte är. Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

Att alla Mac-användare skulle sitta med en LCD skärm är fel, likaså att man "måste" ha en sådan till en Mac.

Man "måste" ingenting, budgeten bestämmer, därav Mac mini från Apple.

Ang ADB kontakt så finns det USB to ADB adapter för sånt, likaså för PS/2 vilket är det vanligaste på PC.

 

Om du menar att Mac mini inte är en lågbudget dator i klass med 2900 sek Celeron-Dell så har du rätt, jag tror inte att Apple har för avsikt att konkurera med bottenskiktet vilket jag tror är en helt riktig strategi.

 

Jag tror att många PC användare kommer att köpa Mac mini som en extra dator för att prova på, dom som vill gå vidare sedan så finns det som vi vet tyngre produkter från Apple. Och dom som är nöjda med det som Mac mini och MacOS X kan erbjuda för dagligt bruk kommer att gradvis uppgradera periferi-enheterna som skärm, tgb, mus och enbart köra Mac.

 

Jag tror också att den kommer att bli populär bland geeks som jag själv ex, för hemmabygge-kluster/webserver/dedikerad router-brandvägg etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar
Jag tror också att den kommer att bli populär bland geeks som jag själv ex, för hemmabygge-kluster/webserver/dedikerad router-brandvägg etc.

Utan tvekan. Jag har redan pratat med någon som planerar att bygga ett kompileringskluster av ett antal Mini. Enligt dom flesta beräkningar jag har sett ger den mer prestanda per yta än Xserve G5, och dessutom till ett lägre pris. Om man ska ha ett kluster som inte absolut behöver skyffla runt en massa data är den jävligt optimal, rent ut sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Forskningeng kring proteiners uppbyggnad och "forskning" om liv i rymden lär få sig ett uppsving, med andra ord B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på en gammal blåvit G3 300 mhz med 192 mb ram, OSX 10.2.8 och då kan jag köra Photoshop, Illustrator, Dreamweaver och iTunes samtidigt. Ja, det går trögt men det går. Man får ha tålamod... Jag har plöjt igenom den här tråden och av inläggen här att döma så kan man knappt ens starta datorn med 256 mb ram, för att inte tala om att använda ett program. Är Panther verkligen så mycket mer minneskrävande jämfört med Jaguar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på en gammal blåvit G3 300 mhz med 192 mb ram, OSX 10.2.8 och då kan jag köra Photoshop, Illustrator, Dreamweaver och iTunes samtidigt. Ja, det går trögt men det går. Man får ha tålamod... Jag har plöjt igenom den här tråden och av inläggen här att döma så kan man knappt ens starta datorn med 256 mb ram, för att inte tala om att använda ett program. Är Panther verkligen så mycket mer minneskrävande jämfört med Jaguar?

Hej och välkommen till forumet

 

Det som diskussionen om mängden minne handlar om, är inte om det går starta datorn, utan mer om att köra så att det flyter på utan att det känns trögt. Om man har Jaguar eller Panther, spelar inte så stor roll, när det gäller hur mycket minne som krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet

 

Det som diskussionen om mängden minne handlar om, är inte om det går starta datorn, utan mer om att köra så att det flyter på utan att det känns trögt. Om man har Jaguar eller Panther, spelar inte så stor roll, när det gäller hur mycket minne som krävs.

Hej och tack!

 

Jo, jag överdrev väl lite... Men ändå, man får lätt intrycket av att minin är helt obrukbar med 256 mb.

 

I vilket fall som helst, går det att använda minin med 256 mb? Om ja, så kan man ju vänta ett tag med att uppgradera minnet tills priserna blir lindrigare - om dom nu blir det. Enligt http://apple.weblogsinc.com/ så kan man öppna datorn själv utan att garantin ryker och det är ju bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet

 

Det som diskussionen om mängden minne handlar om, är inte om det går starta datorn, utan mer om att köra så att det flyter på utan att det känns trögt. Om man har Jaguar eller Panther, spelar inte så stor roll, när det gäller hur mycket minne som krävs.

Hej och tack!

 

Jo, jag överdrev väl lite... Men ändå, man får lätt intrycket av att minin är helt obrukbar med 256 mb.

 

I vilket fall som helst, går det att använda minin med 256 mb? Om ja, så kan man ju vänta ett tag med att uppgradera minnet tills priserna blir lindrigare - om dom nu blir det. Enligt http://apple.weblogsinc.com/ så kan man öppna datorn själv utan att garantin ryker och det är ju bra.

Ja, det funkar riktigt bra faktiskt. Inget fartmonster (hihi pruttmonster) men att surfa osv går görbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jo, jag överdrev väl lite... Men ändå, man får lätt intrycket av att minin är helt obrukbar med 256 mb.

 

Allt är relativt. Om man tycker OS X10.2.8 på en G3/300 med 192 MB är acceptabelt kommer en Mac Mini med bara 256 vara ett enormt lyft. Skillnaden kommer när du får pröva en annan Mac Mini med 512 MB eller 1 GB internminne och du märker hur mycket den datorn stryps vid 256 MB. :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny 2 x 1,8 GHz G5:a och jag har fortfarande "bara" 256 MB minne i den.

 

Jag klagar inte på hastigheten... Vet iof inte vilket fartvidunder som min dator skulle bli med 2 MB RAM... jag kör 2-3 program samtidigt och är mer än nöjd med med hastigheten.

 

Jag tycker att någonstans passeras en gräns, om ett fönster öppnas på 1/10 sekund eller 1/100 sekund har inte så d:a stor betydelse. 256 MB räcker för det jag gör med min dator.... men jag kommer nog att skaffa mer minne ändå. Driven av fartdjävulen... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt. Om man tycker OS X10.2.8 på en G3/300 med 192 MB är acceptabelt kommer en Mac Mini med bara 256 vara ett enormt lyft. Skillnaden kommer när du får pröva en annan Mac Mini med 512 MB eller 1 GB internminne och du märker hur mycket den datorn stryps vid 256 MB. :)

 

//Thomas

Hehe, nja, acceptabelt är väl att ta i men i brist på bättre så... :)

 

Såg att Macoteket tar 2200:- inkl moms för 1Gb och det är ju hälften mot Applestore, däremot så är 512 mb billigare hos Apple. Hur är pristrenden i minnesvärlden för närvarande, upp eller ner? Kan det löna sig att vänta och se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Såg att Macoteket tar 2200:- inkl moms för 1Gb och det är ju hälften mot Applestore, däremot så är 512 mb billigare hos Apple. Hur är pristrenden i minnesvärlden för närvarande, upp eller ner? Kan det löna sig att vänta och se?

Minnen köper du hos vanliga PC online-store's, där är dom billigast, crucial, kingston och apacer är välkända kvalitetsminnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.700:- inkl. moms för 1,25 GHz/40 GB

5.700:- inkl. moms för 1,42 GHz/80 GB

 

Men ingen diskettstation! Hur ska det här sluta?! :D

 

//Thomas

Funderade hur det skulle gå utan diskett när jag köpte G5:an, men inga problem,

ett USB-minne är både större och pålitligare än en diskett, och i stort sett alla

datorer har väl USB numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Macoteket tar 2200:- inkl moms för 1Gb och det är ju hälften mot Applestore, däremot så är 512 mb billigare hos Apple. Hur är pristrenden i minnesvärlden för närvarande, upp eller ner? Kan det löna sig att vänta och se?

Köper man 512:an av apple, ska man tänka på att man inte får någon 256:a. Även om man inte kan använda den samtidigt i datorn, är den lite värdefull ändå, tex om det större minnet går sönder, eller om man har en annan dator att sätta det i. kanske kan man sälja det, om man vill ha någon hundralapp :lol:

 

Som Reefer skriver, minnne köper man i pc-butiken ner på stan, det blir billiast.

 

I vilket fall som helst, går det att använda minin med 256 mb? Om ja, så kan man ju vänta ett tag med att uppgradera minnet tills priserna blir lindrigare - om dom nu blir det. Enligt http://apple.weblogsinc.com/ så kan man öppna datorn själv utan att garantin ryker och det är ju bra

jag märkte stor skillnad när jag bytte från 256 till 768 RAM, i min dator. Allra främst märkte jag skillnad, när jag spelar warcraft, eftersom det hackade en hel del innan, men nu flyter det på bra :) Skulle man spela lite större banor, kan man säga at datorn var oanvändbar, för det man ville göra :vissla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. men vänta nu.. alldeles nyss kändes det som om ingen tyckte att en mac med mindre än 512 MB RAM knappt var användbar!? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny 2 x 1,8 GHz G5:a och jag har fortfarande "bara" 256 MB minne i den.

 

Jag klagar inte på hastigheten... Vet iof inte vilket fartvidunder som min dator skulle bli med 2 MB RAM... jag kör 2-3 program samtidigt och är mer än nöjd med med hastigheten.

 

Jag tycker att någonstans passeras en gräns, om ett fönster öppnas på 1/10 sekund eller 1/100 sekund har inte så d:a stor betydelse. 256 MB räcker för det jag gör med min dator.... men jag kommer nog att skaffa mer minne ändå. Driven av fartdjävulen...  :devil:

Ojojoj! 256 MB i en DP 1,8 G5? Varför har du en DP 1,8 då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Memory >> 256MB of PC2700 (333MHz) DDR SRAM, supports up to 1GB

 

Saxade från Apples  :)TechSpec.

Det var hastighet och typ av ramchip. Inte den rent fysiska kontakten.

SO-DIMM är oftast snabba DDR nu för tiden.

 

Går bra att köra USB2.0 i mini-USB kontakter också, passar inte bättre för det i vanliga stora usb-kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Memory >> 256MB of PC2700 (333MHz) DDR SRAM, supports up to 1GB

 

Saxade från Apples  :)TechSpec.

Det var hastighet och typ av ramchip. Inte den rent fysiska kontakten.

SO-DIMM är oftast snabba DDR nu för tiden.

 

Går bra att köra USB2.0 i mini-USB kontakter också, passar inte bättre för det i vanliga stora usb-kontakter.

Jag fattar inte ett jota av vad du säger.. skulle gå in i en butik och fråga efter PC2700 om jag undrade tror jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när man ser hur det ser ut inunder skalet, nog hade det väl varit nice med en 2 cm bredare burk och plats för ytterligare en minnesplats. Då hade t ex den här tråden (och andra) kunnat halveras i o m att den egentligen enda (?) allvarliga anmärkningen mot Mini'n hade eliminerats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macmini-insides.jpg

 

Det där är inte en SO-DIMM.

Nej, det är "vanligt" DDR, som sagt bara att köpa minnen hos ex dustin.se där kostar 2x512 PC2700 KVR (Kingston) just nu 1687.5 sek ink moms, att jämföras med Macotekets 1988 sek, nu är inte dustin.se så billiga, sök här för dom billigaste minnes priserna för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu vill ta vara på litenheten och skaffa sig en riktigt liten skärm också?

Jag har kollat, men hittar inte någon.

 

Har ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...