Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

Det går snabbare att byta program, det går snabbare att starta program, etc etc etc.

Detta är ett av dagens ilandsproblem.... det är fråga om så lite tid att det inte har någon praktisk betydelse mer än att petimetermänniskor måste gnata om det........ Tänk om jag spar en eller två sekunder på att ha mer minne.... VAD SKA DU GÖRA MED DEM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar
Detta är ett av dagens ilandsproblem.... det är fråga om så lite tid att det inte har någon praktisk betydelse mer än att petimetermänniskor måste gnata om det........ Tänk om jag spar en eller två sekunder på att ha mer minne.... VAD SKA DU GÖRA MED DEM?

Detta var ett skojigt sätt att uttrycka det på, men i grund & botten korrekt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta resonemang gjorde att jag avbeställde min PM G5 för ett år sedan och beställde en PM G4 bootbar i OS 9. Testerna visade att grafiken i G4 gjorde över 100 fps i alla upplösningar och mer än så behövs inte. Jag håller inte på med musik (än...) och bildbearbetning så jag behöver inte den överkapaciteten som G5 erbjuder. G4 1,25 med 2 MB cache är mycket rapp och kompetent. Fullt i klass med 2-2,5 Mhz PC. Cachen ger en bra knuff i dataflödet! Jag är överraskad över hur bra G4-an hänger med!! Ena sonen garvade åt 1,25 i början men det visade sig att hans PC inte var snabbare fast den var nästan 100% snabbare på pappret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "dom flesta" vill köra Safari, Mail, iChat, iTunes och Word på samma gång är bilden en annan. Tro mig, det gör skillnad. Framför allt i hur snabb datorn "känns". Det går snabbare att byta program, det går snabbare att starta program, etc etc etc. Xbench får inte bättre poäng, dock, vilket är ännu ett bevis på hur meningslöst det är, och det blir inte fler FPS i Quake 3, men datorn känns faktiskt bra mycket snabbare med 512 istället för 256 megabyte RAM, och det där testet bevisar absolut inte något annat.

Det får bara betydelse när sidor i minnet swappas ut till hårddisken och tillbaks.

Jag testade för skojs skull att starta Safari, Mail, iTunes och Word (version X).

276MB! Detta inkluderar allt som systemet tar upp också. När standard frameworks väl har laddats in i minnet, så tar applikationer ganska lite minne och virtuellminnet i OSX är makalöst effektivt och kan inte jämföras med den i XP tillexempel.

Jag håller inte med om att Xbench kan visa det, men annars, mjo... Minin räcker åt dom flesta. Den är mer än nog för epost och surfning och sådant.

XBench värde kan väl debateras men är inte så odugligt som du vill påskina, är datorn snabbare på något så är den snabbare, inget konstigt med det.

 

Det finns folk ute på internet som gör om Mac mini till en media center.

http://www.engadget.com/entry/1234000057028826/

Inte så dåligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara lägga till en liten detalj:

PhysMem:  37.9M wired, 75.2M active,  163M inactive,  276M used, 44.2M free

Så här såg det ut efter att ha startat Safari, Mail, iTunes och Word.

Notera hur bara 75.2MB används av aktiva processer, när OSX behöver mer minne så swappar den naturligtvis ut de inaktiva.

 

Detta är förklaringen varför testerna Macsonly gjorde gav så väldigt små skillnader. Du måste använda tunga program som Photoshop och FCP för att få verklig nytta av mer minne, där Mac mini tydligt inte är ämnad för detta. I detta fall föreslår jag en PowerMac istället för professionellt bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag en super ide´!! Tänk om Apple kunde släppa en specialversion av minimac-kortet som går att montera in i en PC!!!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Kortet är ju mikroskopiskt så det borde väl gå!!!!

MacMini_moderkort.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett av dagens ilandsproblem.... det är fråga om så lite tid att det inte har någon praktisk betydelse mer än att petimetermänniskor måste gnata om det........ Tänk om jag spar en eller två sekunder på att ha mer minne.... VAD SKA DU GÖRA MED DEM?

Frågan är inte vad du behöver det till. Det gör helt enkelt att datorn blir roligare att använda.

 

 

 

Det får bara betydelse när sidor i minnet swappas ut till hårddisken och tillbaks.

Jag testade för skojs skull att starta Safari, Mail, iTunes och Word (version X).

276MB! Detta inkluderar allt som systemet tar upp också. När standard frameworks väl har laddats in i minnet, så tar applikationer ganska lite minne och virtuellminnet i OSX är makalöst effektivt och kan inte jämföras med den i XP tillexempel.

Ett lämpligare test vore att köra allt det med 256 megabyte RAM och se hur mycket den läser och skriver till/från swappen. Förmodligen en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag en super ide´!! Tänk om Apple kunde släppa en specialversion av minimac-kortet som går att montera in i en PC!!!! (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)

Kortet är ju mikroskopiskt så det borde väl gå!!!!

MacMini_moderkort.gif

Det finns sidor där man bytt ut innanmätet i en Mac mini mot x86.

De sa däremot inget om hur väl det funkade, eller om det ens funkade alls. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är inte vad du behöver det till. Det gör helt enkelt att datorn blir roligare att använda.

Subjektivt naturligtvis.

Ett lämpligare test vore att köra allt det med 256 megabyte RAM och se hur mycket den läser och skriver till/från swappen. Förmodligen en hel del.

Spekulativt. Min nuvarande gamla PowerMac har 320MB RAM installerat och jag märkte då inte någon skillnad, och hårddisken var helt tyst då jag växlade mellan programmen.

Det som gör den något långsammare är naturligtvis för att där är fler processer att köra och för schemaläggaren att växla mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...