Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

Som sagt 512 MB räcker hyfsat bra för mig, till Photoshop, 3D-renderingar etc… det borde det va i minst.

 

Men räcker kortet för att driva en >20" som frågades förut?

 

Funderade på att köpa en G5, men hur många procent snabbare är t ex en xMHz G5 mot en xMHz G4?

 

 

Edit: Fattas det inte en mellanstorlek mellan jättestora G5 och jättelilla Minimac? (dvs utan inbyggd skärm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar

Ähh..fixade inte bilden från Mac.se, så här:

Entourgae - Safari - Palm DT - Systeminst - CopyPaste - Förhandsvisning + PANTHER

U: 170mb

F: 342mb

Hel ok i detta fall alltså.

--

256mb är väl endast ett sätt att dra in en extra slant, men nog känns det lite "bilhandel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte VARFÖR dom snålar med minne? Om dom stoppar i 246 eller 512 mb vid tillverkning ska väl inte påverka utpriset från fabrik mer än marginellt? Apple köper väl in minnen för struntpengar? Jag förstår faktiskt inte. Om mini'n kostar 5200 kr till kund eller 5400 kr - what's the fuckin' deal? Det påverkar knappast konsumtionsmönster. Byt ut 5400 mot 5600 och maskinen är såld lik förbannat. I don't get it? Förklara någon...

Jag instämmer kan inte begripa varför man inte har 512 som standard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog måtten på den lille macen och jämförde i verkligheten ... Den är riktigt liten ta mig tusan (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer kan inte begripa varför man inte har 512 som standard

Nåväl det är säkert många som kör med 256MB och skippar o uppgradera men de andra som väljer o uppgradera de flesta gör det nog direkt (med tanke på svårighetsgraden) så där tjänar ju apple in lite stålar. Det är väl alltid på eftermarknaden pengarna finns att hämta hem, sen att det inte är så himla bra ur konsumentsynpunkt är en helt annan femma. Apple vet ju hur man gör business :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Fattas det inte en mellanstorlek mellan jättestora G5 och jättelilla Minimac? (dvs utan inbyggd skärm)

Exakt min åsikt också.

Gärna en lite större låda med AGP-plats och minst en PCI-plats.

Minst två platser för minne och riktiga 3,5" SATA-diskar.

 

Hur svårt kan det vara att göra en dator som svarar upp mot dessa krav?

 

Någon All-in-one-dator köper jag aldrig mer. Så kom inte dragandes med eMac eller iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte att alla ska klaga så mycket på "rambristen". Jag ser det som självklart att en liten hemma/skoldator som ska vara till för att surfa kolla email osv bara behöver 256 som standard. Jag hade 256 på min imac g4 innan jag uppgraderade. JAg hade inga problem med att köra program som word safari osv.

Vill man ha nått lite kraftfullare ska man köpa sig en imac eller powermac. Man kan inte förvänta sig för mycket av en dator som prisskurits så mycket som mac mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju den att OS X Panther inte riktigt trivs med <256 MB i ram.. 512 är nästan ett krav för att det skya flyta på smärtfritt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man klarar sig med mindre. Som sagt finns det några idag som kör Panther på enbart 256 Mb men då kör de aldrig Photoshop. Det mest avancerade de gör är att starta Word.

Det vore OK om det inte bara hade varit en minnesplats så man blir tvungen att byta 256 mot 512. Hde det varit två platser hade man kunnat kasta in en 256-a till vid tillfälle. Det är ju DETTA som är korkat inte minnesmängden.................. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. det är märkligt egentligen. Jag har 320 MB RAM.. iMovie är trögt och vissa grafikprogram kan vara tröga då och då, i övrigt har jag faktiskt inga problem att klara mig med 320 MB.. Reason funkar utmärkt och jag kan åtminstone ha mail och några småprogram i gång samtidigt. :)

 

Man kanske ska fundera lite över vilka ord man använder sig av.. Det kan vara grymt stor skillnad på 'lite men precis tillräckligt', 'för lite' och 'för lite för att ditt och datt ska flyta bra'. Jag tycker att 256 MB RAM är ett bra utgångsläge, det sammanlagda priset på Mac Mini blir lägre vilket kan medföra att fler köper och även om det är väldigt klent tilltaget så räcker det. .. och nej.. jag säger inte emot någon, 256 ÄR väldigt lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ni som säger att det går bra med mindre... råkar ni nånsin ut för att det tar tid att öppna menyer, öppna nya fönster, flytta runt fönster på skärmen, öppna "typsnitt", byta mellan olika program, eller liknande? I så fall beror det på rambrist. Med lagom mycket ram räcker det med en G3 på 500 MHz för att göra alla de sakerna utan minsta lilla laddningstid. Möjligtvis undantaget flytta runt fönster, eftersom det även beror på andra faktorer.

 

Visst funkar det med mindre, men då får man stå ut med en massa onödig hårddiskaktivitet när systemet swapar in och ut hela tiden, och det gör ju att det känns mycket långsammare än vad det kan vara. Och det är väl ingenting som Apple bör vilja att de nya kunderna upplever?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

256 meg räcker inte ens för att bara systemet ska köra ordentligt. Man kan alltså köra hela 0 (noll) program utan att det börjar sega av hårddiskaktivitet. Det är det som är uselt. Det räcker helt enkelt inte till, för en bra upplevelse är man helt och hållet tvungen att byta upp sig.

 

Jorå, visst går det ganska hyfsat, jag körde 10.2 i en vecka på en PowerMac G4 med 256 MB minne innan jag köpte mer minne, dög utmärkt för dagliga göromål på datorn.

 

Och det är väl ingenting som Apple bör vilja att de nya kunderna upplever?

 

Å andra sidan så vet dom flesta idag, även dator-noviser att det är bättre med mer minne i datorn så jag tror inte att det är någon direkt nackdel för Apple i det här sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som säger att det går bra med mindre... råkar ni nånsin ut för att det tar tid att öppna menyer, öppna nya fönster, flytta runt fönster på skärmen, öppna "typsnitt", byta mellan olika program, eller liknande?

Håller med, den största skillnaden jag märkte var när jag ökade från 768 till 1280 då märkte man verkligen att det hände saker. ALLT går betydligt bättre även om datorn i sig är ett jäla segplåster :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Apple gör affärer som alla andra.

I bästa fall tar de till sig av kritiken och slänger i 512 som standard någon gång i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Kom just på den perfekta lösningen(för mig).

 

Koppla MiniMac:en till plasman, utrusta macen med airport och bluetooth.

Sen är det bara att sitta i soffan och köra ALLT trådlöst.

 

SWEET.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini'n kommer med Panther och iLife. 256 mb är för lite för dessa apps - det är inget snack om saken. Apple tycker ju att alla på jorden ska göra musik i Garageband och klippa sina rullar i iMovie - och dessutom rendera till mpeg2 och bränna med iDVD. Säljer man en livsstil i snygg förpackning ska man väl för helvete leverera ram så att denna livsstil flyter hyfsat bra i burken. 512 mb är den rätta startpositionen. I morgon kommer detta att vara standard - varför inte idag? Vi som kritiserar Apples småsinthet idag har alltså rätt imorgon när 512 mb blir standard? Men vi har alltså fel idag därför att 246 mb är standard? Var i ligger logiken i detta?

 

Dessutom...Apple tjänar inga pengar på att folk måste uppgradera, ty Apple varken tillverkar eller säljer ram-minnen. Jag har då aldrig köpt ett ram-minne av Apple. Någon annan som gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bränna med iDVD tror jag inte Apple räknar med för Mini-användarna - den har ju ingen DVD-brännare! :P

 

Annars är jag personligen av den åsikten att en burk ska komma med så lite RAM som möjligt från start, men då också ha full möjlighet att bli uppgraderad till rimliga nivåer.

Om man kan byta ut minnet på en Mac Mini bör det finnas möjlighet att uppgradera till 1 GB.

Det köper man då inte från Apple, vilket gör att det hela blir billigare än om man hade haft 1 GB i burken från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bränna med iDVD tror jag inte Apple räknar med för Mini-användarna - den har ju ingen DVD-brännare!  :P

:lol: Sant. Nå - iPhoto och tusen bilder kan inte vara så gött på 246 mb heller. Förresten - gröngölingarna får alltså lära sig att i en Mac kan man inte ha flera program uppe samtidigt - för då blir det segt.

 

Jag tycker Apple - detta fenomenala företag - har fuckat up i detta fall. Klockren fuckup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är jag personligen av den åsikten att en burk ska komma med så lite RAM som möjligt från start

Yes! Och denna nivå är 512 mb. Inte 246 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det köper man då inte från Apple, vilket gör att det hela blir billigare än om man hade haft 1 GB i burken från början.

Du tror alltså att Apple betalar kundpris när dom köper in sina ram-minnen? Som jag skrev tidigare; Om apple tryckte in 512 istället för 246 vid tillverkning så kan jag inte tro att detta skulle påverka datorns pris ur fabrik mer än marginellt. Jag förstår faktiskt inte varför dom snikar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Fast bränna med iDVD tror jag inte Apple räknar med för Mini-användarna - den har ju ingen DVD-brännare!  :P

 

Annars är jag personligen av den åsikten att en burk ska komma med så lite RAM som möjligt från start, men då också ha full möjlighet att bli uppgraderad till rimliga nivåer.

Om man kan byta ut minnet på en Mac Mini bör det finnas möjlighet att uppgradera till 1 GB.

Det köper man då inte från Apple, vilket gör att det hela blir billigare än om man hade haft 1 GB i burken från början.

Hej!

 

I normala fall håller jag med dig i denna fråga men inte vad avser Mini'n då den verkar vara rätt så svår att uppgradera själv och många NOObs vågar sig nog inte på det i räddslan för att fucka upp macen då borde Apple leverera maskinen med rätt mängd RAM från början!.

 

Förövrigt tycker jag att Mini'n är ruskigt snygg men håller inte med om att den skulle vara billig när allt är betalt typ Mini+tangentbord och mus+ 17" LCD skärm +512MB RAM+ kanske DVD brännare så är vi uppe i kring 11000 minst och då kan man lika gärna köpa en iMac G5!.

 

Denna iMac tror jag inte blir den switcher maskin som Apple önskat åtminstonde inte i Europa möjligtvis USA där man kan få alltsammans ovan för drygt 8000kr och så tjänar de mer men i Sverige blir det fortfarande dyrt!!. Nej jag tror mer på att det blir en extra mac för befintliga macare samt PC användare och inte en huvudmaskin, vissa funderar nog på att använda den som HTPC!. Man bör redan ha en bra LCD skärm och tangentbord och mus för att denna Mini skall börja bli billig!!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Det köper man då inte från Apple, vilket gör att det hela blir billigare än om man hade haft 1 GB i burken från början.

Du tror alltså att Apple betalar kundpris när dom köper in sina ram-minnen? Som jag skrev tidigare; Om apple tryckte in 512 istället för 246 vid tillverkning så kan jag inte tro att detta skulle påverka datorns pris ur fabrik mer än marginellt. Jag förstår faktiskt inte varför dom snikar.

Hej!

 

Oops nu kom besserwissern fram i mig 256MB skall det ju vara ju :crossfingers: (w00t) :polis: :lol:

 

Klart det skulle vart 512MB fy på Apple för sin snålhet! :tummened:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt tycker jag att Mini'n är ruskigt snygg men håller inte med om att den skulle vara billig när allt är betalt typ Mini+tangentbord och mus+ 17" LCD skärm +512MB RAM+ kanske DVD brännare så är vi uppe i kring 11000 minst och då kan man lika gärna köpa en iMac G5!.

 

är inte hela meningen med minin att den är till för alla de som redan har tangentbord och monitor och kanske dvd-brännare, men sitter med en pc och vill ha en mac? (eller en snygg mac till)

 

som sagt vill man ha ett helt mac-paket så kan man ju lika gärna köpa en imac eller powermac som dessutom har G5a.

 

 

bra att det kommer lite alternativ tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper alltid datorn separat från skärm. Detta är perfekt. Konstrr till andrahandsmarknaden, nu kommer bara datorer att säljas, folk vill behålla sitt tgbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju ett billigit och bra alternativ om man vill ha den som server...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...